- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Είδαμε «Το σχολείο των γυναικών» σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου
Ένα δημιουργικό πλέξιμο και μπλέξιμο ερμηνειών, λέξεων, μουσικής και χιούμορ, που ανέδειξε μ' έναν πολύ φρέσκο τρόπο το κείμενο του Μολιέρου
Κριτική για την παράσταση «Το σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου, που παρουσιάζεται στην Πειραιώς 260 σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου
Η Πειραιώς 260 το βράδυ του Σαββάτου θύμιζε κάπως τις εποχές προ covid, όταν ο προαύλιος χώρος ήταν σημείο συνάντησης και παρέας πολλών ανθρώπων. Να ήταν το έργο που επρόκειτο να δούμε («Το σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου); Να ήταν η ομάδα των συντελεστών της παράστασης που προοιωνιζόταν κάτι ενδιαφέρον; Να ήταν η ανάγκη να γεμίσει το κενό της διακοπής από τη θέαση παραστάσεων; Όλα μαζί.
Η σκηνή του Χώρου Δ ήταν γεμάτη με μουσικά όργανα απλωμένα στο χώρο και μια τεράστια ντουντούκα που γίνεται οι χώροι δράσης κάθε σκηνής του έργου, αλλά κι ένα σημείο γεμάτο συμβολισμούς. Και με ανθρώπους (τους ηθοποιούς) να κινούνται στον χώρο, να δοκιμάζουν νότες, να κουρδίζουν, ντυμένοι όλη με ρούχα που παρέπεμπε σε μαθητική στολή: μια ενιαία αισθητική, μια επιβεβλημένη εικόνα. Οι κουρτίνες στις τζαμαρίες γύρω δημιουργούν μικρά τρίγωνα ανοίγματα, που υπογραμμίζουν το περίκλειστο του χώρου με τις μικρές διεξόδους.
Η παράσταση αρχίζει και εμφανίζεται ο καθηγητής, ο διευθυντής ορχήστρας, αυτός που επιβάλλει τον τόνο και την τάξη. Ο Αρνόλφος, ο Έκτορας Λυγίζος, ο σκηνοθέτης της παράστασης, που κράτησε επαξίως και τον πρώτο ρόλο του μολιερικού έργου, που παρουσιάστηκε στην έμμετρη μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη, η οποία αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τη μολιερική σκέψη και το χιούμορ.
Ο Αρνόλφος που φοβάται μην τον κερατώσει η μελλοντική του γυναίκα φροντίζει να τα έχει όλα υπό έλεγχον. Βρίσκει από νωρίς μια παιδίσκη, την κλείνει σε εσωτερικό σχολείο και την περιμένει τώρα, αγνή (Αγνή είναι και τ' όνομά της), αθώα και εύπλαστη να την κάνει γυναίκα του. Στο μεσοδιάστημα την έχει κλειδωμένη στο σπίτι του, όπου την φρουρούν και την υπηρετούν δύο χωριάτες: ο Αλαίν (Αρης Μπαλής, που παρέπεμπε ευθέως στο Λιγνό του Σταν Λόρελ) και η Ζωρζέτ (Γιάννης Κλίνης, που παρέπεμπε, υπαινικτικά και μοναδικά, στην «Κυρία Νταπφάιρ» του Ρόμπιν Ουίλιαμς). Δυο λαϊκοί άνθρωποι, αφελείς, που φοβούνται το αφεντικό και δεν αντιδρούν στις απαιτήσεις του και διψούν για χρήματα.
Ο μόνος που προσπαθεί να συνεφέρει τον Αρνόλφο είναι ο φίλος του ο Κρυζάλντ (Ευαγγελία Καρακατσάνη) και οι δυο τους έχουν μερικούς από τους πιο ενδιαφέροντες διαλόγους του έργου, για τις εμμονές και τις παράλογες φοβίες, για τον έλεγχο που θέλουν κάποιοι να επιβάλλουν στους άλλους, για τις επιθυμίες των ανθρώπων που κανείς δεν μπορεί να υποτάξει.
Και οι παρεξηγήσεις ξεκινούν και δεν σταματούν παρά στο τέλος του έργου. Και ο λόγος του Μολιέρου και της Προκοπάκη έγιναν ένα ακόμη υποκριτικό εργαλείο, δίπλα στα πολλά που υπήρχαν στη σκηνή, δίπλα στη μουσική του The Boy (παρόντος στη σκηνή σε όλη τη διάρκεια της παράστασης). Ένα δημιουργικό πλέξιμο και μπλέξιμο λέξεων, μουσικής και χιούμορ κυριάρχησε, που ανέδειξε μ' έναν πολύ φρέσκο τρόπο το κείμενο του Μολιέρου. Αυτή ήταν το ένα συν της παράστασης. Το άλλο συν ήταν οι ερμηνείες, όλες μα όλες, που λειτούργησαν με μια ζηλευτή ομαδικότητα και έπαιξαν με κέφι και ακρίβεια το πινγκ-πονγκ των διαλόγων και της έμμετρης μετάφρασης. Το τρίτο συν ήταν το σκηνικό της Κλειώς Μπομπότη, και κυρίως εκείνη η τεράστια ντουντούκα που κινούσαν -όχι τυχαία- οι ηθοποιοί ανάλογα με την εξέλιξη της πλοκής. Μια ντουντούκα που μπορούσες να τη διαβάσεις με πολλούς τρόπους και είχε γραμμένους πολλούς συμβολισμούς στην επιφάνειά της και στο σχήμα της: ήταν το σπίτι-φυλακή του Αρνόλφου, οι εσωτερικοί και οι εξωτερικοί χώροι∙ ήταν το μέσον που δυνάμωνε τη φωνή της Αγνής (των γυναικών), που κραύγαζε για την αυτοδιάθεσή της, δίπλα και σε αντίστιξη με τις πολλές μικρές ντουντούκες (των ανδρών) που ακόμα και με λουλούδια (δεν είναι τυχαίο ότι και η γλάστρα που προσφέρει λουλούδια στην Αγνή ο Αρνόλφος ήταν μια μικρή ντουντούκα) επέβαλλαν τη θέλησή τους∙ σκιαγραφούσε, μ' έναν ευφυή τρόπο, τα γεννητικά όργανα του άνδρα και της γυναίκας. Ευφυές σκηνικό, παρότι ογκώδες, αναπόσταστο στοιχείο της παράστασης του Εκτορα Λυγίζου. Ο οποίος καταπιάστηκε με σεβασμό, με φαντασία και γνώση με το μολιερικό κείμενο, εντάσσοντας στην παράστασή του διάφορες φάσεις της κωμωδίας διαχρονικά. Οι δύο υπηρέτες, που παρέπεμπαν σε δύο πολύ αναγνωρίσιμες κωμικές φιγούρες, ήταν δύο σαφείς σταθμοί αυτής της διαδρομής.
Ήταν ασφαλώς μια από τις πολύ καλές φετινές στιγμές της Πειραιώς 260 στο θέατρο, που η αλήθεια είναι ότι μέχρι τώρα δεν μας είχε προσφέρει ιδιαίτερες συγκινήσεις.
Info
Σήμερα και αύριο, 19 και 20 Ιουλίου, οι τελευταίες παραστάσεις στην Πειραιώς 260.
Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη, Διασκευή – Σκηνοθεσία: Έκτορας Λυγίζος, Σκηνικό: Κλειώ Μπομπότη, Κοστούμια: Άλκηστη Μάμαλη, Φωτισμοί: Δημήτρης Κασιμάτης, Μουσική: The Boy, Βοηθός σκηνοθέτη: Εύα Βλασσοπούλου, Μακιγιάζ: Ιωάννα Λυγίζου, Ηχητικός σχεδιασμός: Brian Coon, Φωνητική προετοιμασία: Ευαγγελία Καρακατσάνη, Βοηθός σκηνογράφου: Φιλάνθη Μπουγάτσου, Βοηθός ενδυματολόγου: Κωνσταντίνα Μαρδίκη, Κατασκευή σκηνικού: Lazaridis Scenic Studio
Παίζουν: Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Γιάννης Κλίνης, Σοφία Κόκκαλη, Έκτορας Λυγίζος, Άρης Μπαλής, The Boy, Εύα Βλασσοπούλου.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.