- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Η κυρία Βάσω είναι σε καροτσάκι από 15 χρονών. Δεν μου αφήνει περιθώρια: «Αν δεν γράψεις καλά δεν θα σ’ αφήσω να ξαναέρθεις στο Άσυλο». Η κυρία Βάσω είναι αυτή που θα αποφασίσει πότε θα αρχίσει η παράσταση. Με το καροτσάκι της περιφέρεται μπροστά «στη σκηνή», μιλάει μια στους ηθοποιούς μια σε εμάς. Η κυρία Βάσω έχει εξομολογηθεί πως τις αρέσουν οι άνδρες που είναι όρθιοι –«τι να τους κάνω τους καθιστούς;» θα πει– και ευγνωμονεί το Θεό γιατί «καθηλώθηκα σε καροτσάκι. Αν δεν γινόταν αυτό η μάνα μου θα με πάντρευε με φούρναρη και καταλαβαίνεις τι θα σήμαινε αυτό». Η κυρία Βάσω έχει γυρίσει τον κόσμο με το καροτσάκι· η κυρία Βάσω είναι ο «Γλάρος Ιωνάθαν»
Είναι ο ήρωας της παράστασης και ήρωας του παραμυθιού «Ο γλάρος Ιωνάθαν Λίβινγκστον» του Ρίτσαρντ Μπαχ. Ο γλάρος Ιωνάθαν Λίβινγκστον είναι διαφορετικός: Αντίθετα από τους γλάρους του σμήνους του, αρέσκεται στο να πετάει όχι μόνο για να ψαρέψει τη λεία του αλλά γιατί απλώς του αρέσει να πετάει. Οι άλλοι γλάροι δεν καλοβλέπουν αυτή την αγάπη του και τον εξορίζουν ως αφύσικο, επικίνδυνο και ασεβή προς τις παραδόσεις τους.

Η κυρία Άννα είναι μεγάλης ηλικίας, πολύ όμορφη γυναίκα. Είναι με εγκεφαλικό τα τελευταία χρόνια ―κι αυτή καθηλωμένη στο καροτσάκι. Κάθεται στην πρώτη σειρά και στο τέλος της παράστασης μου εξομολογείται ιστορίες μια ωραίας ζωής, «ήμουν φοβερή κομμώτρια. Από παιδί είχα το ταλέντο. Διασκέδασα, έβγαλα λεφτά, έχω την κόρη μου που είναι μια κουκλάρα». Η κυρία Άννα παλεύει με τις λέξεις και τις αναμνήσεις. Η κυρία Άννα είναι ο γλάρος Ιωνάθαν.
Ο Ιωνάθαν μένει μόνος και αναμετριέται με τα στοιχεία της φύσης. Χωρίς να το βάζει κάτω, εξασκείται στο πέταγμα, γίνεται καλύτερος και μια μέρα πετάει τόσο μακριά που συναντάει ένα σμήνος από άλλους γλάρους.
Είμαστε καθισμένοι στο διάδρομο του νοσοκομείου· κοινό και ασθενείς. Εκεί παίζεται η παράσταση. Ο Πάρις Μέξης (σκηνοθέτης) έχει κάνει παπάδες και οι ηθοποιοί (Άντρη Θεοδότου, Κωνσταντίνος Καϊκής, Μαρία Μοσχούρη, Θεοδώρα Ντούσκα, Ουσίκ Χανικιάν) δίνουν ρέστα. Μια γελάω και μια ψάχνομαι μέσα μου. Την προηγούμενη φορά που ήρθα πάλι εδώ, εξαιτίας του φεστιβάλ FFF της Στέγης, ένιωσα μια εμπειρία-που-δεν-ξεχνάς. Εκεί όμως ήμουν μόνος. Εδώ είμαι δίπλα με τους ασθενείς. Προσπαθώ να κατανοήσω τις αντιδράσεις. Ναι, μια ασθενής βλέπει όλη την παράσταση όρθια με αυτό το χαμόγελο που θα ζήλευαν οι διαφημιστές που θέλουν να πουλήσουν την ευτυχία· κάποιος σε καροτσάκι γελάει, άλλοι παρακολουθούν ακίνητοι και άλλοι όχι. Από πίσω το Άσυλο συνεχίζει τη ζωή του και οι ασθενείς που δεν μπορούν να βρίσκονται εδώ μαζί μας ανασαίνουν.

Στο έργο ο «γέροντας» γλάρος τα έχει βάλει με τον Ιωνάθαν που κάνει τα δικά του. Μια κυρία δίπλα μου, σε καροτσάκι κι αυτή, σχεδόν ιερατική μορφή με μια μεγάλη άσπρη κοτσίδα, βάζει στη θέση τους πάντες. Μια ασθενή που χαζεύει· μια νοσοκόμα που περνάει από δίπλα μας. Έχει σκληρό βλέμμα· κρύβει πολλά η ζωή της. «Διατάσσει» μια κοπέλα που δουλεύει στο Άσυλο να καθίσει ανάμεσά μας. Αυτή τελικά κάθεται και ακουμπάει το χέρι της στο γόνατο της κυρίας. Η κυρία αγγίζει το χέρι της κοπέλας, χαμογελάει και ήσυχη πια αρχίζει να βλέπει την παράσταση.
Αυτό το άγγιγμα άνοιξε τα πάντα. Έδειξε την αιτία που συμβαίνει αυτό. Η Στέγη μπήκε φέτος με σύνθημα 4Ε. Το ένα είναι Εκπαίδευση. Η παράσταση είναι σ’ αυτά τα πλαίσια. Απευθύνεται σε ειδικές ομάδες κοινού με περιορισμένη δυνατότητα μετακίνησης, όπως ασθενείς, ηλικιωμένους, έγκλειστους ή κατοίκους ακριτικών περιοχών, ταξιδεύοντας σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, με αφετηρία το Άσυλο Ανιάτων στην Κυψέλη.
Δεύτερο «Ε» είναι η Εξωστρέφεια. Έχει άλλη αφετηρία – αναφέρεται σε ελληνικές παραστάσεις που με τη βοήθειά της βγαίνουν στο εξωτερικό. Όμως, μ’ έναν τρόπο, η εξωστρέφεια είναι εδώ και αναφέρεται στο Άσυλο Ανιάτων. Τέτοιες ενέργειες βοηθούν να βγει προς τα έξω. Αφήστε κατά μέρους την παράσταση ―κι ας αξίζει πραγματικά να τη δει κάποιος. Οι ασθενείς λαχταρούν για επαφή. Θέλουν να γίνουν ορατοί. Γι’ αυτό εδώ θα προσθέσω ένα πιο σημαντικό «Ε»: την Εξοικείωση.
Οι νέοι γλάροι υποδέχονται τον Ιωανάθαν στην ομάδα τους και του αποκαλύπτουν πως κι εκείνοι εξορίστηκαν, ο καθένας από το δικό του σμήνος... Ο Ιωνάθαν ξεκινά να πετά μαζί τους, χαρούμενος που αγάπησε και διεκδίκησε μια ζωή καλύτερη από την απλή επιβίωση…

Μην τη χάσετε την Ευκαιρία. Δύο ημέρες έχετε μόνο ακόμη.
Info: 16/10, 20.00 & 17/10, 11.00. Διάρκεια: 50'
Άσυλο Ανιάτων, Αγιάς Ζώνης 39, 210 8670488
Απαραίτητη η κράτηση θέσης. Οι θέσεις είναι περιορισμένες και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Για κρατήσεις για το ευρύ κοινό: 210 8646172, εσωτ. (160) & (101) & (103)
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.