- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Βαγγέλης Παναγιωτόπουλος: Μια ποιητική καταγραφή του κόσμου της εργασίας
Στη νέα του συλλογή ποιημάτων «Ποιήματα – Μπροσούρες 2020-2025» ολοκληρώνεται ένας κύκλος καταγραφής όλων των θεμάτων που τον απασχολούν
Βαγγέλης Παναγιωτόπουλος: Η νέα του συλλογή ποιημάτων «Ποιήματα – Μπροσούρες 2020-2025»
→ Γράφει η Θεώνη Παγκάλου Ζερβού
Η συλλογή ποιημάτων «Ποιήματα – Μπροσούρες 2020-2025» του Βαγγέλη Παναγιωτόπουλου αποτελεί συνέχεια της προηγούμενης, ομότιτλης συλλογής του, των ετών 2015-2019. Με αυτή τη συλλογή, όπως δηλώνει ο ίδιος ο συγγραφέας, «ολοκληρώνεται ένας κύκλος καταγραφής όλων των θεμάτων που τον απασχολούν» και κεντρίζουν τη σκέψη του μια ζωή.
Και πράγματι είναι πάρα πολλά τα θέματα και τα ερωτήματα που θέτει σε μια κοινωνία που παραπαίει, σε μια κοινωνία που δυσκολεύεται να βρει τον βηματισμό της επειδή βάλλεται από παντού. Και όταν λέμε «κοινωνία» εννοούμε την τάξη των πάσης φύσεως εργαζομένων.
Οι εργαζόμενοι είναι το αναλώσιμο είδος, όπου η άρχουσα τάξη και οι έχοντες εξουσία και χρήμα επιχειρούν τους πειραματισμούς τους και τα άθλια σχέδιά τους. Βέβαια υπάρχουν ίσως και εξαιρέσεις. Αλίμονο αν δεν υπήρχαν! Από τη στιγμή που θα ξεκινήσει ο εργαζόμενος για τη δουλειά του «βασανίζεται περιμένοντας το λεωφορείο», και όταν φτάσει «οι επιβάτες συνωστίζονται σαν ανθρώπινα κουρέλια», και δεν αρκεί η όλη ταλαιπωρία, οι επιβάτες πρέπει να έχουν τον νου τους, γιατί υπάρχουν και οι επιτήδειοι που «απλώνουν τα χέρια στα φτωχά πορτοφόλια» (και όχι μόνο…).
Και όπως ο ίδιος επισημαίνει στον πρόλογό του «εν τέλει τέσσερις έννοιες ήσαν η πυξίδα και ο φάρος, που με οδηγούσαν από την εφηβεία μου μέχρι και σήμερα: μαρξισμός - αθεΐα - διαλεκτικός υλισμός - αστροφυσική».
Τον μαρξισμό τον διδάχτηκε από τον Πρόδρομο.
«Παλιός Ελασίτης και Μακρονησιώτης…
…Καλοκαιράκι-Ιουλιανά βαθμοί 45
Έκανα φυσικά τις Καλοκαιρινές μου Διακοπές(!)
Θελήματα-μικροδουλειές αποκλειστικά δικές μου
Εκείνος είχε ένα μικρό καρότσι για τα μεγάλα βάρη…»
Εκεί στη Μενάνδρου και στην πλατεία Θεάτρου, τα μεσημέρια γίνονταν τα μαθήματα από τον Πρόδρομο.
Το ανοιχτό πνεύμα του και τα διαβάσματα του ποιητή έθεσαν από νωρίς εκτός την ύπαρξη του Θεού και θέτει τα καίρια ερωτήματα:
«Χρειάζεται ο Θεός αποδείξεις για την ύπαρξή του;
Και πώς εξουσιοδότησε τους θεολόγους για την ύπαρξή του;
Υπάρχει η γένεση της ζωής και ο θάνατος
Έχει βάλει το χέρι του ένα υπέρτατο ον;
Η δημιουργία είναι δικό του επίτευγμα;
Παρακολουθεί τα επιτεύγματά του;
Ή μένει αμέτοχο στα συμβάντα;»
[…]
Ο Βαγγέλης Παναγιωτόπουλος είναι τακτικός θαμώνας των βιβλιοθηκών. Μελετά σε βάθος τα θέματα που τον απασχολούν και αποτυπώνει νοήματα και ιδέες με κριτική σκέψη:
«Φιλοσοφικώς οι άνθρωποι ασχολήθηκαν με την Ύλη
Όταν οι Προσωκρατικοί περάσανε
την Πύλη του Περιβάλλοντός τους
Όταν αποφάσισαν να ερευνήσουν
Τα στοιχεία που αντιλαμβάνονταν
Μέσω των αισθήσεών τους
-Σε μια δουλοκτητική εποχή-
είδαν το φως της Αποκάλυψης
μέσα από τα φυσικά φαινόμενα
και έφτασαν μέχρι το Άτομο
Κι ύστερα ήρθαν οι Σκοταδιστές
στην αρχή οι Σοφιστές
και στην συνέχεια οι κατεξοχήν Φιλόσοφοι
Πλάτων και Αριστοτέλης
μαζί με τις Σχολές τους
και με τους Απογόνους τους
[…]
Η φιλοσοφία του Υλισμού
ακόμη Διαμορφώνεται
ο Διαλεκτικός Υλισμός
έχει δώσει προ πολλού τη Σκυτάλη
στον Ιστορικό Υλισμό».
Τα ποιήματά του ο Βαγγέλης Παναγιωτόπουλος τα ονομάζει μπροσούρες, λέξη γαλλική, που σημαίνει φυλλάδια ενημερωτικά, με προπαγανδιστικό χαρακτήρα.
Όντως τα θέματα που αναλύει ο ποιητής έχουν σοβαρότητα και το κύρος που απαιτούν οι τίτλοι των ποιημάτων του. Γράφει για τη δημοκρατία που καθιερώθηκε από τους αρχαίους Αθηναίους. Παρατηρεί όμως ότι από αυτή τη δημοκρατία αποκλείονται οι γυναίκες και οι δούλοι.
Για το αρχαίο θέατρο λέει πως αναφερόταν στις πράξεις, τις ενέργειες και τα πάθη των βασιλιάδων, αλλά ποτέ δεν ασχολήθηκε με τους απλούς ανθρώπους, με την εργατική τάξη, που όπως και σήμερα δουλεύει και παράγει τον πλούτο.
Ο ποιητής μιλάει για την «υποκρισία των μεγαλοαστών», για τη φιλανθρωπία, τους ακαδημαϊκούς και τους μεγαλόσχημους, που η υστεροφημία τους ξεκινάει από το Α’ Νεκροταφείο.
Ο Βαγγέλης Παναγιωτόπουλος χαίρεται τις ομορφιές της φύσης, τον φτερωτό θεό έρωτα, την παρέα, το καλό φαγητό, την Καλαμάτα με τη θάλασσά της και το παραθαλάσσιο, ιστορικό καφέ-μπαρ Πανελλήνιο.
Η γραφή του είναι απλή και αβίαστη. Γράφει για την προσωπική του ευχαρίστηση και το βιβλίο του είναι προσφορά στην οικογένειά του και τους φίλους του.
Τα βιογραφικά στοιχεία του ποιητή και γενικώς την πορεία του ως εργαζόμενος τα μαθαίνουμε από τα ποιήματά του, όπου τα διατυπώνει ξεκάθαρα:
«ατελείωτη δουλειά και κανονική
βεβαρυμμένο ωράριο, χωρίς κενό, δίχως διακοπή
50 χρόνια στο βωμό της Μισθωτής Εργασίας
και στο έλεος της Εργοδοτικής Αφασίας
Ο Μαρξ και ο Έγκελς δημιούργησαν τον όρο
Εγώ τον ένιωσα βαθιά σε κάθε μου πόρο
Ήμουνα νέος με όνειρα, σχεδόν παιδί
κουβάλαγα μαζί μου τον Μαρξισμό και τη Διαλεκτική
[…]
Πισωγύρισμα δεν υπήρχε για μένα
Είχα να παλέψω ταυτόχρονα σε τέσσερα μέτωπα:
Εργαζόμενος στον ΔΟΛ, πρωί-απόγευμα
Ενεργός φοιτητής στο Οικονομικό της Νομικής
Αγωνιζόμενος με το Φοιτητικό Αντιχουντικό Κίνημα
Συμμετοχή σε οργανώσεις της Επαναστατικής Αριστεράς»
Το βιβλίο κοσμούν εμβληματικές φωτογραφίες. Είναι προσεγμένο στη γραφή και καλαίσθητο στην εμφάνιση. Ο αναγνώστης θα βρει στις σελίδες του κομμάτια του εαυτού του.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα βιβλίο για το πώς η παραδοσιακή μάθηση στα ΑΕΙ έχει γίνει αναχρονιστική
Η εμμονή με τους φόνους των Clutter και η επανάσταση στο είδος του True Crime
Το μυθιστόρημα, «Ιντερμέτζο», της Σάλλυ Ρούνεϋ (μετάφραση Μυρτώ Καλοφωλιά), κυκλοφορεί στις 20 Νοεμβρίου από τις Εκδόσεις Πατάκη
Mια σύνθεση φωτογραφιών και στοχασμών που ξεκινούν από μερικά κομματάκια φλοιού σημύδας που κράτησε ο συγγραφέας από την επίσκεψή του στο Άουσβιτς-Μπίρκεναου
Μία μεγάλη συζήτηση με τον κριτικό και μεταφραστή Μίλτο Θεοδοσίου για το τελευταίο, επικό μυθιστόρημα του Τζο Χιλ, γιου του Στίβεν Κινγκ, που κυκλοφορεί στις 21 Νοεμβρίου από τα Bell
Ένα λοξό, ευρηματικό και παιγνιώδες πεζογράφημα για την εμμονή, τον πόθο, το φετίχ
Το μυθιστόρημα, «Η αγγελία» της Freida McFadden (μετάφραση Κίκα Κραμβουσάνου, Εκδόσεις Διόπτρα), κυκλοφορεί στις 19 Νοεμβρίου με νέο, tie-in, εξώφυλλο από την ταινία
Ο Όσιαν Βουόνγκ επιστρέφει μ' ένα μυθιστόρημα για τη ζωή στο περιθώριο, για τους ανθρώπους που επιλέγουμε να γίνουν η οικογένειά μας και για το πώς πείθουμε τον εαυτό μας για μια δεύτερη ευκαιρία
Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Key Books στις 18 Νοεμβρίου
Ένα ποίημα του Αντώνη Τσόκου από την τελευταία του συλλογή «Συνεταιρισμός θυρωρών»
Για το μυθιστόρημά του υπό τον τίτλο «Σάρκα»
Στο βιβλίο του «Μόδα: Στον αστερισμό της νεωτερικότητας» εξηγεί πώς η μόδα αναδημιουργεί την ταυτότητά μας, επηρεάζει τις κοινωνικές σχέσεις και αναδεικνύεται σε τέχνη και θεσμό
Το Βιβλίο της Εβδομάδας, από τις Εκδόσεις Οξύ
«Ο πατέρας µου µε έκανε άνθρωπο και η µητέρα µου συγγραφέα»
Χάρη στη Φλοράνς Νουαβίλ ξαναθυμόμαστε τον Κούντερα, μαθαίνουμε πράγματα για τη ζωή του και τις σκέψεις του, εντρυφούμε στο συγγραφικό του ξεκίνημα
Ο ΟΣΔΕΛ συγκέντρωσε δεδομένα από 85 βιβλιοθήκες, αποτυπώνοντας τις αναγνωστικές προτιμήσεις στη χώρα μας
Όψεις της πόλης, αναμνήσεις, πράγματα που συνέβησαν παλιά, και πράγματα που συμβαίνουν σήμερα γύρω μας
Δύο βιβλία γεμάτα μαρτυρίες, μυστικά και ρίσκα για την Ελλάδα και το Ανατολικό Βερολίνο
Μιλήσαμε με τον συγγραφέα για το νέο του βιβλίο και για το παρελθόν που, όσο και αν απομακρύνεται, πάντα μένει μέσα μας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.