- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
H Ιωάννα της Λωρραίνης, non-binary
Tο θεατρικό έργο «I, Joan» γύρω από τη ζωή της θρυλικής Ζαν Ντ’ Αρκ ανεβαίνει στο Λονδίνο
Queer έργο γύρω από τη ζωή της Ζαν Ντ’ Αρκ ανεβαίνει στις 25 Αυγούστου στο θέατρο Globe του Λονδίνου
«Θα είναι μια μεγάλη, μεθυστική επανάσταση σαν γιορτή χαράς,» λέει ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Charlie Josephine για το έργο “I, Joan” γύρω από τη ζωή της θρυλικής Ζαν Ντ’Αρκ. Η Ζαν Ντ’Αρκ τέθηκε επικεφαλής των γαλλικών στρατευμάτων στον Εκατονταετή Πόλεμο (1337-1453) κατά των Άγγλων, αλλά κατηγορήθηκε ως αιρετική και κάηκε στην πυρά σε ηλικία 19 ετών με την κατηγορία ότι φορούσε αντρικά ρούχα. Όμως, 24 χρόνια μετά τον θάνατό της δικαιώθηκε και αγιοποιήθηκε από την Καθολική Εκκλησία. Η μνήμη της τιμάται στις 30 Μαΐου και θεωρείται προστάτιδα της Γαλλίας όπως και των αιχμαλώτων, των στρατιωτικών και όσων διώκονται για την πίστη τους.
Ο Charlie Josephine, non-binary, επέλεξε να απελευθερώσει το ηρωικό σύμβολο των Γάλλων από τις «δεσμεύσεις του φύλου». «Η Ζαν Ντ’ Αρκ ήταν νέα, υπερέβαινε το κοινωνικό και βιολογικό φύλο και προερχόταν από την εργατική τάξη. Έτσι μπόρεσα να ταυτιστώ με την ιστορία της,» λέει. Αλλά αυτή η ταύτιση δεν άρεσε σε όλους. Οι περισσότερες φεμινίστριες αντέδρασαν διότι η εκδοχή non-binary ακυρώνει τον αγώνα της ως γυναίκα· οι ιστορικοί της Βρετανίας διότι πρόκειται για αυθαιρεσία· οι Γάλλοι διότι δεν τους αρέσει όταν οι Βρετανοί πιλατεύουν τα ιστορικά τους εμβλήματα. Στα social media μερικοί πρότειναν στο θέατρο Globe να κάνει non-binary κάποια Βρετανή βασίλισσα και να αφήσει ήσυχη την αγία της Καθολικής εκκλησίας.
Πάντως, στο “I, Joan” η Ζαν Ντ’ Αρκ, την οποία ενσαρκώνει η Isobel Thom, παρουσιάζεται με ουδέτερα άρθρα και αντωνυμίες, ενώ δεν αναφέρεται ως η «παρθένα της Ορλεάνης» όπως την ονομάζουν οι Καθολικοί. Το αντεπιχείρημα των δημιουργών είναι ότι δεν κάνουν ιστορία κι ότι στο θέατρο όλα επιτρέπονται. Εξάλλου, πολλά θεατρικά έργα έχουν παρουσιάσει ιστορικές και θρησκευτικές προσωπικότητες με τέτοιο τρόπο ώστε να αναδείξουν τις ανησυχίες του παρόντος.
H τελευταία μεγάλη αναπαράσταση της ζωής της Ιωάννας της Λωρραίνης ήταν το μιούζικαλ του David Byrne (Talking Heads) με τίτλο “Saint Joan”, που ανέβηκε τον Φεβρουάριο του 2017 στη Νέα Υόρκη με εντελώς διαφορετικό πνεύμα. Ο Byrne την είδε σαν μια νεαρή γυναίκα που ενέπνευσε τους Γάλλους και τους οδήγησε σε έναν αγώνα εναντίον των καταπιεστών τους ενώ η ίδια μεταμορφωνόταν από αθώα βοσκοπούλα σε γύνανδρο πολεμιστή και στο τέλος σε μάρτυρα. Το κύριο θέμα του έργου του Byrne δεν ήταν η ταυτότητα φύλου αλλά η ιδέα ότι ένα άτομο μπορεί να αλλάξει την πορεία της ιστορίας.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική και άμεση συλλογική επικείμενη επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Το πρώτο έργο προσβάσιμο σε όλους είναι «Οι περιπέτειες της Αλίκης στη Χώρα των θαυμάτων»
Ο Βρετανός σκηνοθέτης διασκευάζει το έργο του Σοφοκλή μεταφέροντάς το στο σήμερα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.