- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Η «Ανδρομάχη» μου έδειξε τι είναι ικανή να κάνει η αρχαία τραγωδία
«Αυτή η παράσταση με συγκίνησε τόσο, επειδή πολιτικοποίησε την αντίληψή μου για την ίδια την οικογένεια»
Σκέψεις για την οικογένεια και την κοινωνία με αφορμή την «Ανδρομάχη» που σκηνοθέτησε η Μαρία Πρωτόπαππα
Η ανάμνηση είναι νωπή, φρεσκότατη, δεν πιστεύω ότι παραποιεί τα γεγονότα. Ούτε έχω κάποια επιθυμία να ωραιοποιήσω οτιδήποτε. Βρέθηκα τη Δευτέρα, 22 Σεπτέμβρη στο θέατρο Πέτρας όπως πηγαίνω στο θέατρο πάντα, με συνεργάσιμη διάθεση μεν, αλλά επίσης αποφασισμένος να μην χαριστώ σε τίποτα και σε κανέναν. «Εάν με θέλουν, ας με κερδίσουν» σκεφτόμουν καθ’οδόν προς την «Ανδρομάχη» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία της Μαρίας Πρωτόπαππα, την πρώτη της.
Κι εκείνη την ήπια βραδιά μου αποκαλύφθηκε το τι είναι ικανό να κάνει το θέατρο και συγκεκριμένα, η αρχαία τραγωδία. Αν ήταν να συμπυκνώσω αυτό που μου έδειξε, θα έλεγα ότι σε κάνει να θυμηθείς πράγματα που δεν έχεις ζήσει. Αλλά για να συμβεί, πρέπει να είσαι εκεί, το οποίο είναι μια άσκηση προσοχής. Συγκεκριμένα, χρειάζεται να κρατάς σφικτά το νήμα του τι λέγεται ώστε να συμβαδίζεις με την εξιστόρηση και τις σχέσεις των ανθρώπων απ’ όπου και προκύπτουν τα διλήμματα που τους κλυδωνίζουν. Αντίστοιχα, μια γρήγορη ανασκόπηση πριν την παράσταση του ποιοι ήταν οι Νεοπτόλεμος, Ερμιόνη, Ανδρομάχη… και ποια η θέση τους μέσα κι έξω από τον βασιλικό οίκο του Πελέα, βοήθησε να λειανθεί η προσχώρηση στον κόσμο τους και τα larger-than-life συναισθηματικά τους μεγέθη.
Ο λόγος που εκφέρουν εξηγεί την υπερβολή τους και στηρίζει το υπέρμετρο του μεγέθους τους - στην απονιά, την καχυποψία, την εκδικητικότητα, την συντριβή… Είναι η βασιλική οδός προς τη βαθμιαία (και γι’ αυτό απροσδόκητη) συνειδητοποίηση ότι στο σύμπαν επί σκηνής… ζει το σόι σου κι οι άνθρωποι της γειτονιάς, οι πολιτικοί που σε διαφεντεύουν και η κάθε γυναίκα που την μοίρα της αποφασίζει ένας άντρας… κι επίσης ο κάθε άμαχος πληθυσμός απανταχού!
Σ’ ένα σκανδαλωδώς λιτό σκηνικό, όλους τους τους γυναικείους ρόλους τους υποδύονταν άντρες. Υπήρξαν Ποντιακοί χοροί, ηλεκτρονική μουσική, ένας μονόλογος στην Αττική διάλεκτο… Και τίποτα, μα τίποτα, απ’ όλα αυτά δεν ήταν προς χάριν εντυπωσιασμού. Ένα ζωντανό όνειρο κτιζόταν οργανικά από το οποίο δεν υπήρχε διαφυγή, γιατί δεν θα ήθελα να είμαι κάπου αλλού. Στο τέλος της παράστασης, δάκρυα κατάφασης έτρεχαν για κάτι που, σαν παιδί, αναγνώριζα αλλά δεν μπορούσα να ονομάσω.
Τώρα θα έλεγα πως η μέθεξη συντελέστηκε μέσα από την αναγνώριση πως οι σχέσεις εξουσίας παντού και πρώτιστα αποτυπώνονται στις διαπροσωπικές σχέσεις του οίκου και της φατρίας, απ’ όπου ανατροφοδοτούν το ευρύτερο κοινωνικό κύτταρο. Τώρα, θα έλεγα πως αυτή η παράσταση με συγκίνησε τόσο, επειδή πολιτικοποίησε την αντίληψή μου για την ίδια την οικογένεια.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.