- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Φεστιβάλ Αβινιόν: Αντιδράσεις ακροδεξιών κύκλων για την παράσταση «Carte noire nommée désir»
«Σε ποια θέση στην κοινωνία ανήκουν τελικά οι μαύρες γυναίκες;»
Φεστιβάλ Αβινιόν: Αντιδράσεις ακροδεξιών κύκλων για τη θεατρική παράσταση κατά του ρατσισμού «Carte noire nommée désir»
Το σημαντικότερο φεστιβάλ παραστατικών τεχνών της Ευρώπης, όπως έχει χαρακτηριστεί το Φεστιβάλ Αβινιόν που χρονολογείται από το 1947, δέχεται σφοδρή κριτική για την παράσταση της Rébecca Chaillon.
Θέλοντας να αποδομήσει τον ρατσισμό, τα στερεότυπα και τα κλισέ που βιώνουν οι μαύροι στη Γαλλία, η Rébecca Chaillon ενσαρκώνει μια καθαρίστρια η οποία σκουπίζει με φρενίτιδα το λευκό πλατό, στη συνέχεια γδύνεται, ενώ οι άλλες ηθοποιοί σχηματίζουν στα μαλλιά της τεράστιες κοτσίδες, που μοιάζουν με αλυσίδες, τις οποίες κρατάνε ως το τέλος της παράστασης.
«Σε ποια θέση στην κοινωνία ανήκουν τελικά οι μαύρες γυναίκες;» είναι το ερώτημα που θέλει να θέσει η παράσταση, ενώ σημαντική μερίδα των γαλλικών μέσων ενημέρωσης της έδωσε διθυραμβικές κριτικές.
Η παράσταση της queer σκηνοθέτιδας που ονομάζεται «Carte noire nommée désir» (σ.σ. Μαύρη κάρτα με το όνομα «Επιθυμία») εγείρει ζητήματα «εξωτισμού» και «υπερσεξουαλικότητας» μαύρων γυναικών από λευκούς άνδρες.
Το έργο παραπέμπει στο «Λεωφορείο ο πόθος» του Ελία Καζάν και προσεγγίζει τα υποκοριστικά που δίνουν οι λευκοί για να ορίσουν το σώμα των μαύρων ως «καφέ» ή «σοκολάτα» [το "carte noir" είναι μάρκα καφέ], αλλά και με τις φαντασιώσεις για το «εξωτικό» παρουσιαστικό τους και την σεξουαλικότητά τους.
Extraits du spectacle : "Carte noire nommée désir" pic.twitter.com/w9ok13vSHh
— Pierre Sautarel (@FrDesouche) July 25, 2023
Με διάρκεια δύο ωρών και 40 λεπτών, οι γυναίκες ηθοποιοί της παράστασης καλούν τις μαύρες γυναίκες από το κοινό να καθίσουν στους καναπέδες της αίθουσας, όπου τους σερβίρουν αναψυκτικά, ενώ οι υπόλοιποι θεατές, στην πλειοψηφία τους λευκοί, παραμένουν καθισμένοι στα σκαλοπάτια.
Έντονες αντιδράσεις από ακροδεξιές οργανώσεις
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι αντιδράσεις ήταν ποικίλες, ενώ ακροδεξιές οργανώσεις και πολιτικοί, όπως ο Ερίκ Ζεμούρ, μίλησαν για «ρατσισμό κατά των λευκών» και ζήτησαν τη διακοπή της παράστασης, χωρίς να την έχουν δει. Το απόσπασμα όπου λευκά μωρά-κούκλες εμφανίζονται περασμένα σαν σουβλάκι, υπήρξε το αποκορύφωμα των αντιδράσεων.
Au Festival d’Avignon, le spectacle « Carte noire nommée désir » révèle tout de l’idéologie woke et de la complaisance dont elle jouit :
— Eric Zemmour (@ZemmourEric) July 26, 2023
1- La volonté de génocider les Blancs, en commençant par les bébés.
2- Le racisme anti-blanc y compris au sein du public qu’on sépare entre… pic.twitter.com/a1VFlYU2yR
Επεισόδια στη διάρκεια της παράστασης
Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της παράστασης μια από τις ηθοποιούς ανέβηκε εκεί που καθόταν το κοινό και έσκιζε τα πορτοφόλια των θεατών. Ένας άντρας δεν το κατάλαβε, γρονθοκόπησε την ηθοποιό στο χέρι, εμποδίζοντάς την να του αρπάξει την τσάντα και στη συνέχεια έφυγε από την αίθουσα. Καθώς ο άντρας έφευγε, μια άλλη ηθοποιός φώναξε στο έκπληκτο κοινό:
«Εδώ μπορείς να χτυπήσεις μια ηθοποιό κατά τη διάρκεια της παράστασης και να φύγεις, αυτό το λέμε προνόμιο των λευκών».
«Η βία δεν είναι μέρος της "ρουτίνας" των παραστατικών τεχνών, αλλά μάλλον μέρος της ρουτίνας της κοινωνίας, αυτής των ρατσιστικών επιθέσεων», συμπέραναν αρκετοί θεατές, υποστηρικτές του έργου.
Η ανακοίνωση του Φεστιβάλ της Αβινιόν
Οι διοργανωτές του Φεστιβάλ της Αβινιόν αναγκάστηκαν να εκδώσουν ανακοίνωση, αναφέροντας:
«Από τις 20 Ιουλίου 2023 στην Αβινιόν, οι ηθοποιοί της παράστασης Carte noire nommée désir της Rébecca Chaillon, η οποία θέτει το ερώτημα της θέσης των αφρικανικής καταγωγής γυναικών που ζουν στη Γαλλία, δέχονται λεκτικές και σωματικές επιθέσεις, ρατσιστικής φύσης, τόσο κατά τη διάρκεια των παραστάσεων, όσο και στους δημόσιους χώρους. Είναι απαράδεκτο να σιωπήσουμε μπροστά σε αυτή την επίδειξη μίσους. Εκφράζουμε την αλληλεγγύη και τη στήριξή μας στους ηθοποιούς και στη δημιουργό Rébecca Chaillon», αναφέρει η ανακοίνωση του Φεστιβάλ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πόση βία κρύβουν οι σχολικές τάξεις; Μπορούμε να διδάξουμε με τη βία; Γιατί είναι σημαντικό να δουν εκπαιδευτικοί και μαθητές την παράσταση «Η Μέρα της Φούστας»;
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.