- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Τον τελευταίο καιρό τα «παντρέματα» θεατρικών (και μη) κειμένων είναι του συρμού. Το αποτέλεσμα δεν είναι πάντα επιτυχημένο και συχνά ρέπει προς την ανισότητα. Ευτυχώς όμως υπάρχουν και αυτά τα έργα στα οποία η συρραφή διαφορετικών ειδών κειμένου και η άντληση έμπνευσης από ποικίλες λογοτεχνικές (ή εξωλογοτεχνικές) πηγές αποφέρει θαυμάσια αποτελέσματα (στο νου έρχεται το περσινό "Ντιμπέιτ").
Το έργο «Πληγή», που ανεβαίνει αυτή την περίοδο στο θέατρο Βρυσάκι, σε δραματουργική σύλληψη, σκηνοθεσία και ερμηνεία από τις πρωτοεμφανιζόμενες Χριστίνα Ροκαδάκη και Αθηνά Μαθιουδάκη, επιχειρεί μία ακόμα τέτοια διασταύρωση κειμένων: από τη μια, το αυτοβιογραφικό πεζό «Μαμά» της Μαργαρίτας Καραπάνου και από την άλλη το λίαν αφαιρετικό, άνευ πλοκής και καθορισμένων προσώπων θεατρικό «Λαχταρώ» της Σάρα Κέιν, μία καταδρομή στην αγριότητα της ψυχής, των συναισθημάτων, της επιθυμίας.
Πρόκειται για ανορθόδοξο ζευγάρωμα – και, παραδόξως λειτουργεί, σαν δυο άγρια, άσχετα είδη λουλουδιών που δένουν απροσδόκητα καλά μεταξύ τους και αλληλογονιμοποιούνται, αποφέρουν κάτι καινούριο και γόνιμο. Αυτό που βλασταίνει όμως δεν είναι το παραμορφωμένο μπάσταρδο βρέφος που θα φανταζόταν κανείς πως θα προέκυπτε από την πνευματική τεκνοποιία της Καραπάνου και της Σάρα Κέιν. Αντίθετα, στέκεται σαν ένα οιονεί καινούριο έργο από μόνο του.

Μαργαρίτα Καραπάνου (1946-2008)
Είναι γεγονός πως η Καραπάνου και η Σάρα Κέιν είναι δύο πολύ διαφορετικές φυσιογνωμίες με διαφορετικές ζωές. Η πρώτη κόρη μίας διάσημης συγγραφέως, με κοσμοπολίτικη ζωή, η δεύτερη enfant terrible του Λονδίνου με τα τρομερά θεατρικά της και το πρόωρο τέλος της. Όμως υπάρχουν κοινές υπόγειες διαδρομές: η η «Πληγή» σκάπτει βαθέως και ανασύρει στην επιφάνεια αυτό το κοινό υπόστρωμα – σαν λουλούδι, φύεται στη ματωμένη κοινή περιοχή του ασυνειδήτου στην οποία συναντιούνται οι νευρώσεις, φοβίες και αγωνίες που μοιράζονταν οι δύο γυναίκες.
Άλλωστε, είναι αυτό ακριβώς το υπαρξιακό τραύμα που κυρίως συνδέει τις δύο αυτές λογοτέχνιδες – αυτό καθώς και μία παρόμοια λογοτεχνική ευαισθησία, μία παρόμοια «θερμοκρασία» απέναντι στον πόνο του κόσμου. Είναι και οι δύο σπαρακτικές, καταφαγωμένες από την κατάθλιψη και αφανισμένες από την ανθρωποφαγική δύναμη του έρωτα. Μπορεί εκ πρώτης όψεως να μην ανήκουν σε παρόμοια ρεύματα (ούτε καν στο ίδιο είδος), ωστόσο η «Πληγή» πατάει πάνω στην κοινή τους αυτή ποιητική του μαρτυρίου.
Η Χριστίνα Ροκαδάκη και Αθηνά Μαθιουδάκη, που συνέλαβαν την ιδέα του έργου ενόσω φοιτούσαν στη δραματική σχολή, αποφάσισαν (σοφά) να αποδώσουν επί σκηνής τα κείμενα παρατακτικά, και όχι να επιχειρήσουν να συνδυάσουν ποικιλοτρόπως αποσπάσματα από τα κείμενα –πειραματισμός που ενέχει πολλούς κινδύνους, όπως ατσαλοσύνη, υπερβολή και τη γενικότερη απορρύθμιση του έργου.

Σάρα Κέιν (1971-1999)
Αντίθετα, παρατάσσοντας αποσπάσματα από το «Μαμά» και ακολούθως από το «Λαχταρώ», τα κορίτσια χώρισαν την «Πληγή» σε δύο διακριτά ημίσεα που το καθένα εξυπηρετεί τον σκοπό του. Το πρώτο μέρος, με πιο ζωηρή πλοκή, εμπνευσμένη από τα κωμικοτραγικά, γλυκόπικρα ενσταντανέ καταστάσεων που περιγράφει η Καραπάνου στη «Μαμά», συχνά δομημένα γύρω από τη σύγκρουση με τη μητέρα της ή τις ερωτικές απογοητεύσεις της, είναι πιο κινητικό, σχεδόν σωματικά φαρσικό, σλάπστικ σε ορισμένα σημεία. Τα σώματα των ερμηνευτριών, σαν μαριονέτες, αναδιπλώνονται και τινάσσονται σε συχνά αφύσικες στάσεις, υπογραμμίζοντας έτσι τον παραλογισμό λόγων και έργων και την υποκριτική αναντιστοιχία μεταξύ αυτών.
Στο δεύτερο μέρος, με αποσπάσματα από το «Λαχταρώ» ο τόνος γίνεται πιο ατμοσφαιρικός, βραδύς, καθώς η επίπλαστα ιλαρή διάθεση του πρώτου μέρους αποκαλύπτεται ως αυτό που είναι, μία μελαγχολική όσο και αγωνιώδης λαχτάρα. Η μετάβαση ευτυχώς είναι ομαλή και μαρτυρά την καλή δουλειά που έχει γίνει στη ροή των κειμένων. Και είναι μία σχεδόν λογική εξέλιξη και κορύφωση, η μετατόπιση από την επεισοδιακή «Μαμά» στο φορτισμένο, συγκινητικό, αμείλικτα τρυφερό «Λαχταρώ».
Η Μαθιουδάκη και η Ροκαδάκη τα έβγαλαν παλικαρίσια εις πέρας σε αυτή, την πρώτη τους επαγγελματική δουλειά. Πέτυχαν να δείξουν το πέρασμα, το ταξίδι από τον κόσμο του κοριτσιού και της παρουσίας της μαμάς («Μαμά») στον κόσμο του ενηλίκου που καλείται τώρα να εισπράξει τα όσα του είχαν υποσχεθεί («Λαχταρώ». Ή αλλιώς δύο «πληγές» που καίγονται πλάι πλάι, σαν ετοιμοθάνατες πυγολαμπίδες.
Info: «Πληγή», θέατρο Βρυσάκι, Βρυσακίου, 17, Πλάκα. Έως 30/4, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, 22.00
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.