Φρέσκια, δροσερή, πολύ πολύ σουρεαλιστική, οπωσδήποτε ευχάριστη (όχι όμως χωρίς τα μικροπροβλήματά της) είναι η παράσταση «Σου’ πα …μου ‘πες» της Θεατρικής Ομάδας Όριο που έκανε χθες πρεμιέρα στο Bios.
Η ομάδα των τεσσάρων ηθοποιών - Βιολέττα Γύρα, Λεονάρδος Μπατής, Ινώ Μενεγάκη, Στέφανος Κοσμίδης επέλεξαν μαζί με την σκηνοθέτιδα Δήμητρα Αράπογλου να αποδώσουν στη σκηνή διάφορα κείμενα του Ζαν Νταρντιέ.
Και ποιος είναι ο Ζαν Νταρντιέ; Γάλλος θεατρικός συγγραφέας (1903-1995) ο οποίος πειραματίστηκε έντονα με την γλώσσα και τα όρια του θεάτρου, θέλοντας να δημιουργήσει κάτι διαφορετικό, στην ουσία να ανατρέψει την θεατρική γραφή δεδομένου ότι τη δεκαετία του 1940 η ζωγραφική και η μουσική είχαν ήδη «γνωρίσει» αρκετές ανατροπές στην κλασική φόρμα τους όχι όμως και τα θεατρικά κείμενα. Τα περισσότερα έργα του Νταρντιέ είναι σε μικρή κλίμακα, η μουσική κι η εικόνα κατέχουν σημαντικό ρόλο ενώ εμφανής είναι και ο προβληματισμός του με την γλώσσα. Βασικά, πολύ εμφανής. Το καταλάβαμε για τα καλά σε ένα από τα πιο απολαυστικά σκετς της παράστασης βασισμένο στο κείμενο «Μια λέξη αντί άλλης». Σε ένα κοσμικό σαλόνι του 1900 οι συνομιλητές χρησιμοποιούν άλλες λέξεις αντί άλλων σα να βγάζουν τα λόγια τυχαία μέσα από ένα τσουβάλι.
Παραθέτουμε ένα απόσπασμα για να μπείτε στο νόημα:
«Δυστυχώς αγαπητή!
Ήμουνα πολύ καθρεφτισμένη όλον αυτό τον καιρό!
Τα τρία μικρά μου κρεμμυδάκια πέρασαν τον ίλιγγο το ένα μετά το άλλο. Από την αρχή του Στρυμόνα έδερνα πότε στον δραπέτη, πότε στον διάκονο και πότε στην ταβέρνα.
Πέρασα όλες τις βρύσες να κροταλίζω τις τσέπες τους, και να τους δίνω κέρματα και αρμυρίκια. Δεν είχα ούτε ένα μεμπτό για πένα.»
Μόλις τελείωσε η παράσταση, μου άρεσε αυτό που διάβασα στο πρόγραμμα ότι έγραψε ο ίδιος ο Ταρντιέ για το κέιμενό του:
«Συχνά μιλάμε χωρίς να λέμε τίποτα. Αν, κατά τύχη έχουμε κάτι να πούμε υπάρχουν χίλιοι διαφορετικοί τρόποι να το εκφράσουμε
Αυτούς που αποκαλούμε τρελούς ονομάζονται τρελοί μόνο και μόνο επειδή δεν καταλαβαίνουμε τα λόγια τους. Στις ανθρώπινες συναλλαγές πολύ συχνά οι κινήσεις του σώματος, ο τόνος της φωνής και η έκφραση του προσώπου λένε πολύ περισσότερα από τα λόγια . Οι λέξεις δεν έχουν άλλη έννοια παρά αυτή που μας αρέσει να τους δίνουμε. Αν αποφασίσουμε ότι η φωνή του σκύλου θα ονομάζεται χλιμίντρισμα και του αλόγου γάβγισμα θα ακούγαμε τα σκυλιά να χλιμιντρίζουν και τα άλογα να γαβγίζουν»
Όσο για την ίδια παράσταση, όπως προείπα μου φάνηκε ευχάριστη και πικάντικη- οι ηθοποιοί ήταν όσο σβέλτοι υπαγόρευαν τα γρήγορα, περίεργα, σουρεαλιστικά κείμενα ( τόσο που κάποια στιγμή ο διπλανός μου, ψιθύρισε «Πω, πω κάψιμο…» ) αλλά μερικές φορές το όλον δεν κατάφερνε να σε «απορροφήσει» τόσο καλά, κάποια στιγμή ο αμείωτος λεκτικός σουρεαλισμός επί σκηνής σε πέταγε εκτός κλίματος. Τα κουστουμιά και το σκηνικό (ης Αναστασίας Αρσένη είναι αρκετά παιχνιδιάρικα- συμπληρώνουν χαριτωμένα τα λεκτικά παιχνίδια επί σκηνής.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.