- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Γιατί η «Γρανάδα» συγκινεί τους θεατές;
Καταλάβαμε τους λόγους μιλώντας με τη Φιλαρέτη Κομνηνού και τον Γιάννη Καλαβριανό
Η «Γρανάδα», που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Γιάννης Καλαβριανός, είναι μια παράσταση για τις συμπτώσεις που δένουν τις ζωές μας για πάντα, τις τροχιές των άστρων, τα γεγονότα που κανονικά δεν έπρεπε να συμβούν και τους ανθρώπους που θέλουν να προχωρήσουν. Περισσότερο απ' όλα φαίνεται ότι είναι ένα έργο που αγγίζει προσωπικά μας θέματα που έχουν να κάνουν με τις μεγάλες της ζωής μας απώλειες.
Η Φιλαρέτη Κομνηνού −πρωταγωνιστεί στην «Γρανάδα»− εξομολογείται πως στη διάρκεια των προβών ασυνείδητα έκλεισε μια... πληγή που κουβαλούσε στην ψυχή της.
«Σκέφτομαι... πως με αφορμή μια παράσταση κάθε φορά μαζευόμαστε μια παρέα ανθρώπων −χωρίς αναγκαστικά να γνωριζόμαστε όλοι μεταξύ μας από πριν− και δημιουργούμε έναν μικρόκοσμο· μια καινούρια καλλιτεχνική οικογένεια όπου ο καθένας μας, με άλλοθι το έργο, θα κάνει τη δική του εξομολόγηση στο κοινό.
Καθώς οι πρόβες προχωρούν και χαλαρώνουν οι αντιστάσεις έρχονται στις συζητήσεις και προσωπικές αφηγήσεις· αρχίζουν να μοιράζονται εμπειρίες. Σε μια πρόβα στο Κουκάκι, έτσι όπως καθόμασταν κυκλικά −έμοιαζε με εκείνες τις καλοκαιρινές στιγμές που ξαπλώναμε νέοι γύρω από φωτιές με κιθάρες, τραγούδια και εξομολογήσεις− κάτι συνέβη.
Άρχισα να τους μιλάω για τον πατέρα μου που έφυγε ξαφνικά από ανεύρισμα, στα μέσα του '90, και ότι πολύ αργότερα, μετά από χρόνια, όταν σε μια μετακόμιση έπεσα πάνω σε κάτι δικό του... έσπασε η άμυνα που είχα δημιουργήσει αντί της θλίψης − θρυμματίστηκε κανονικά... Έτσι όπως συνέβη και με την Άννα, την ηρωίδα που παίζω στη "Γρανάδα".
Καθώς έβλεπα τα βουρκωμένα μάτια των συνοδοιπόρων μου σε αυτή την παράσταση ήθελα να πω ένα ευχαριστώ στην πρόβα(;), στο έργο(;), ό,τι θέλεις κράτησε, που με έκανε να ανοίξω, να μιλήσω και να ξαλαφρώσει η ψυχή μου... Μεγάλη υπόθεση ν' αλαφραίνει η ψυχή σου, ειδικά μετά από μια απώλεια. Αυτό λένε και οι θεατές φεύγοντας από τη "Γρανάδα".
Όταν οι άνθρωποι περνάνε και φεύγουν κάποιος πρέπει να πει τις ιστορίες τους... Γιατί οι ιστοριες που δεν τις θυμάται κανείς δεν… ελαφραίνουν ποτέ».
Τι είναι λοιπόν η «Γρανάδα»; Γιατί και πώς γράφτηκε; Ο Γιάννης Καλαβριανός μας τα εξήγησε μέσω μιας ποιητικής εξομολόγησης.
«Οι άνθρωποι που φτιάχνουν σταθερούς και μακροχρόνιους δεσμούς,
ζούνε τρέμοντας το τέλος. Και φοβούνται.
Ένας φόβος κρύβεται συχνά πριν από κάθε αρχή.
Έτσι, ξεκίνησε να γράφεται και η Γρανάδα. Για να ξεγελάσει έναν φόβο.
Τον ισχυρότερο από όλους. Αυτόν του τέλους.
Μήπως και προλάβουμε να καταλάβουμε πώς να αντιδράσουμε,
όταν μας συναντήσει το κακό.
Ακόμη κι αν γνωρίζουμε, πως η ζωή δεν μαθαίνεται με προπόνηση,
ούτε το πένθος μετριάζεται με προσομοιώσεις.
Ο στόχος ήταν, από την αρχή, να γραφτεί ένα μεγάλο, άφοβο ποίημα.
Αφιερωμένο σε εκείνους που έφυγαν
και σε εκείνους που φοβόμαστε πως θα φύγουν.
Ένα ποίημα για το αποίητο, το πιο χειροπιαστό και άπιαστο απ' όλα,
τον χρόνο ανάμεσα στην αρχή και το τέλος του καθενός.
Μαζί με τα ερωτήματα για το πριν και το μετά, που έτσι κι αλλιώς συναντιούνται.
Εικόνες ποιημάτων γέννησαν τις σκηνές του, σε στίχο γράφτηκε το κείμενό του
και οι χαρακτήρες του αγαπούν τους ποιητές.
Τα ζητήματα της διαχείρισης και της σκηνικής αναπαράστασης αυτού του τέλους και του πιο κοινού γεγονότος για όλους μας, της απώλειας,
αποδείχτηκαν εξαιρετικά περίπλοκα.
Γιατί το πιο αληθινό γεγονός, η ζωή, δεν μπορεί να παιχτεί "αληθινά".
Μπροστά μας παίζεται το θέατρο και μέσα μας η ζωή. Το ανάποδο είναι λάθος. Όλα είναι μάταια σε αυτή τη ζωή, αφού όλοι όσοι αγαπήσαμε είναι θνητοί.
Αλλά όλα γίνονται. Και προχωράνε».
Για περισσότερες πληροφορίες δείτε στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.