Βιβλιο

Ανακαλύφθηκε χαμένο έργο του Τζακ Κέρουακ στα αρχεία αφεντικού της μαφίας

Βρέθηκε στην κατοχή του δολοφονημένου αρχηγού της οικογένειας Γκαμπίνο, Πολ Καστελάνο

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ένα αδημοσίευτο διήγημα του Τζακ Κέρουακ, που θεωρείται χαμένο κεφάλαιο του μυθιστορήματος Στο Δρόμο, βρέθηκε σε αρχεία του δολοφονημένου μαφιόζου Πολ Καστελάνο
Αδημοσίευτο διήγημα του Τζακ Κέρουακ ανακαλύφθηκε στα αρχεία ενός δολοφονημένου αρχηγού της μαφίας © Your Own Museum | CC BY-SA 2.0

Ένα αδημοσίευτο διήγημα του Τζακ Κέρουακ, που θεωρείται χαμένο κεφάλαιο του μυθιστορήματος Στο Δρόμο, βρέθηκε σε αρχεία του δολοφονημένου μαφιόζου Πολ Καστελάνο

Ένα αδημοσίευτο διήγημα του εμβληματικού συγγραφέα της Μπιτ Γενιάς, Τζακ Κέρουακ, βρέθηκε ύστερα από δεκαετίες στα αρχεία του διαβόητου αρχιμαφιόζου της Νέας Υόρκης, Πολ Καστελάνο.

Το χειρόγραφο του Τζακ Κέρουακ, με τίτλο The Holy, Beat, and Crazy Next Thing, θεωρείται από τους μελετητές ως ένα «χαμένο κεφάλαιο» του διάσημου μυθιστορήματος Στο Δρόμο (On the Road), το οποίο σημάδεψε την αμερικανική λογοτεχνία του 20ού αιώνα.

Το έργο, αποτελούμενο από δύο σελίδες, είναι δακτυλογραφημένο και φέρει την υπογραφή του Κέρουακ με πράσινο μελάνι. Φέρει ημερομηνία 15 Απριλίου 1957, πέντε μήνες πριν από τη δημοσίευση του Στο Δρόμο. Η ανακάλυψη έγινε κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης της περιουσίας του Καστελάνο, ο οποίος υπήρξε επικεφαλής της διαβόητης οικογένειας Γκαμπίνο από το 1976 έως τη δολοφονία του στις 16 Δεκεμβρίου 1985.

Η εκτέλεσή του είχε οργανωθεί από τον Τζον Γκότι, τον άνθρωπο που στη συνέχεια ανέλαβε την ηγεσία της εγκληματικής οργάνωσης. Ο Γκότι καταδικάστηκε το 1992 για τη δολοφονία του Καστελάνο και πέθανε στη φυλακή δέκα χρόνια αργότερα.

Πώς κατέληξε στα χέρια της μαφίας το λογοτεχνικό τεκμήριο του Τζακ Κέρουακ;

Παραμένει άγνωστο πώς το σπάνιο αυτό έργο του Κέρουακ κατέληξε στα χέρια του Καστελάνο. Σύμφωνα με την εταιρεία Your Own Museum, που το απέκτησε από την περιουσία του, πιθανολογείται ότι το χειρόγραφο είχε αρχικά δοθεί από τον συγγραφέα σε έναν ποιητή του κύκλου της Μπιτ Γενιάς στο Σαν Φρανσίσκο. Από εκεί, φαίνεται να πέρασε σε ιδιωτικές συλλογές, όπου παρέμεινε καλοδιατηρημένο για περισσότερα από 60 χρόνια.

Όπως εξηγεί η εταιρεία, ο Κέρουακ συνήθιζε εκείνη την εποχή να δημιουργεί μικρές δακτυλογραφημένες μπροσούρες και φυλλάδια – χειροποίητα λογοτεχνικά τεκμήρια που προσέφερε ως δώρα σε φίλους, ερωμένες ή θαυμαστές του. Δεν προορίζονταν για εμπορική έκδοση, αλλά αποτελούσαν προσωπικά καλλιτεχνικά αντικείμενα, γραμμένα στο χαρακτηριστικό μακρύ ρολό χαρτιού που χρησιμοποιούσε και για το Στο Δρόμο.

Πόσο σημαντικό είναι το εύρημα για τους μελετητές του Κέρουακ;

Ο Βρετανός ερευνητής και μελετητής του Κέρουακ, Ντέιβ Μουρ, χαρακτήρισε την ανακάλυψη «πολύ σημαντική», καθώς ρίχνει νέο φως σε μια δημιουργική περίοδο του συγγραφέα. Σύμφωνα με τον Μουρ, ο Κέρουακ βρισκόταν στην Ευρώπη την εποχή που χρονολογείται το διήγημα. Είχε περάσει από το Ταγγέρη στις 25 Μαρτίου 1957 και έπειτα έγραψε επιστολές από το Λονδίνο στις 10 και 20 Απριλίου, γεγονός που υποδηλώνει ότι το έργο συντάχθηκε κατά την παραμονή του στη βρετανική πρωτεύουσα.

Το διήγημα, υπότιτλο A Brief Tale («Μια σύντομη ιστορία»), φαίνεται να αποτελεί μια παραλλαγή ή εκτεταμένη σκηνή από το Στο Δρόμο, το οποίο ο Κέρουακ είχε γράψει εξ ολοκλήρου μέσα σε τρεις εβδομάδες πάνω σε ένα ενιαίο ρολό χαρτιού τηλετύπου. Ο συγγραφέας, γεννημένος το 1922 στο Λόουελ της Μασαχουσέτης, πέθανε το 1969 σε ηλικία μόλις 47 ετών, αφήνοντας πίσω του μια τεράστια επιρροή στη σύγχρονη λογοτεχνία.

Απόσπασμα του έργου

Το The Holy, Beat, and Crazy Next Thing αρχίζει με έναν κινηματογραφικό τρόπο: «Φτάσαμε στο Ντένβερ με το ρεζερβουάρ σχεδόν άδειο και τη Χάντσον να βήχει σκόνη από χίλια μίλια ερήμου. Ήταν εκείνη η άγρια, ιερή και τρελή εποχή που εγώ και ο Ντιν ήμασταν αχώριστοι, δύο μισά ενός χαμένου και ξαναβρεμένου νομίσματος, και η Μαίρηλου ήταν μαζί μας, ένα θλιμμένο αγγελούδι με στενό πουλόβερ…».

Το ύφος, γεμάτο ρυθμό και αυθορμητισμό, θυμίζει έντονα το πνεύμα του Στο Δρόμο, όπου ο Κέρουακ χρησιμοποιεί τα λογοτεχνικά του alter ego – Ντιν Μοριάρι (Neal Cassady), Μαίρηλου (LuAnne Henderson) και Κάρλο Μαρξ (Allen Ginsberg).

Η αυθεντικότητα και η προέλευση

Ο Τζέρι Μπράουνφιλντ, επικεφαλής της εταιρείας Your Own Museum, εξήγησε ότι το διήγημα εντοπίστηκε το 2024, κατά τη διάρκεια ιδιωτικής δημοπρασίας των αντικειμένων του Καστελάνο, λίγο πριν τεθεί προς πώληση το αρχοντικό του στο Λονγκ Άιλαντ της Νέας Υόρκης.

Το χειρόγραφο βρέθηκε δεμένο σε μορφή φυλλαδίου, με την τελευταία σελίδα να φέρει καθαρά την υπογραφή του Κέρουακ με πράσινο μελάνι, εμφανώς γραμμένη με πένα. Μετά την ανακάλυψη, η εταιρεία προχώρησε σε εξειδικευμένους ελέγχους γνησιότητας, μέσω ανεξάρτητης εταιρείας επαλήθευσης (Proper & Verified), οι οποίοι επιβεβαίωσαν ότι το χαρτί και η μελάνη ανήκουν στην εποχή εκείνη και ότι η υπογραφή είναι αυθεντική.

Η εταιρεία εκτιμά ότι το κείμενο γράφτηκε την περίοδο που ο Κέρουακ επεξεργαζόταν το Στο Δρόμο, πιθανώς ως ένα είδος λογοτεχνικής άσκησης για τη διαμόρφωση των χαρακτήρων και του ύφους του μυθιστορήματος. Το έργο δεν είχε ποτέ δημοσιευθεί ή αναφερθεί σε καμία καταγραφή, γεγονός που το καθιστά μοναδικό.

Από τα αρχεία της μαφίας στην αγορά των συλλεκτών

Το χειρόγραφο, που παρέμεινε άγνωστο για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες στα αρχεία του Καστελάνο, βγαίνει πλέον προς πώληση έναντι 8.500 δολαρίων (περίπου 6.300 λίρες). Σύμφωνα με τον Μπράουνφιλντ, η αξία του δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και πολιτισμική, καθώς αποτελεί απτό τεκμήριο της δημιουργικής διαδικασίας ενός από τους σημαντικότερους συγγραφείς της αμερικανικής λογοτεχνίας.

Η Your Own Museum το χαρακτηρίζει «ουσιώδες χαμένο κεφάλαιο της Μπιτ Γενιάς», μια αυθεντική φωνή από την εποχή που το ρεύμα αυτό «εξερράγη στη συλλογική συνείδηση της Αμερικής». Το εύρημα υπενθυμίζει τον τρόπο με τον οποίο οι Μπιτ συγγραφείς, (Κέρουακ, Κάσσαντι, Γκίνσμπεργκ και Μπάροουζ), αποτύπωσαν την ελευθερία, τον αυτοσχεδιασμό και την απόρριψη των κοινωνικών συμβάσεων στη μεταπολεμική Αμερική.

(Με πληροφορίες του Guardian)

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση

Σμαρώ Τζενανίδου,  «Η Βενετία αλλιώς»
15 συγγραφείς συνομιλούν με τον αγαπημένο τους πίνακα στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου

Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μην νικάει το καλό
Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μη νικάει το καλό

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY