Με τον Κώστα Τζαμιώτη γνωριστήκαμε διαδικτυακά, μιλώντας για τα βιβλία μας. Από τότε βρεθήκαμε μερικές φορές, ιδίως σε παρουσιάσεις, αναπτύχτηκε μεταξύ μας αλληλοεκτίμηση και παρακολουθώ λεπτομερώς την παραγωγή του.
Αυτή τη φορά συναντιόμαστε στο αγαπημένο σκακιστικό καφενείο «Πανελλήνιον» της οδού Μαυρομιχάλη και η συνέντευξη αφορά το πιο πρόσφατο βιβλίο του, «Η πόλη και η σιωπή» (εκδ. Καστανιώτη, 2014). Και μετά την καταγραφή της συνέντευξης, του τράβηξα κι ένα βιντεάκι στο θρυλικό πατάρι του καφενείου (θα το δείτε στο athensvoice.gr).
Πες με λίγα λόγια σε τι αναφέρεται το μυθιστόρημά σου.
Ο Αργύρης Τρίκορφος, άλλοτε ιδιοκτήτης μιας ακμάζουσας οικογενειακής βιοτεχνίας κουμπιών, πασχίζει να ξανασταθεί στα πόδια του αφότου χρεοκόπησε, δουλεύοντας ως ταξιτζής. Μια μέρα βρίσκει στο πίσω κάθισμα του αυτοκινήτου του ένα ξεχασμένο τσαντάκι που περιέχει 350.000 χιλιάδες ευρώ, μα αντί να τα κρατήσει, και να δώσει έτσι λύση στα προβλήματα του, αποφασίζει να τα παραδώσει. Και τότε, αρχίζουν τα πραγματικά του βάσανα. Με «όχημα» αυτή την ιστορία προσπάθησα να σκιαγραφήσω έναν άνθρωπο σε κρίση, έναν άνθρωπο σε ελεύθερη πτώση και μέσα από τις περιπέτειες του, κυρίως μέσα από τις επιλογές του, να μιλήσω για κάτι μεγαλύτερο, κάτι που μέρα με τη μέρα αφορά όλο και περισσότερους.
Ποιες εμμονές σου θεωρείς ότι βγάζεις στη φόρα/εκφράζεις με το βιβλίο αυτό;
Ανέκαθεν με ενδιέφερε το πώς εντελώς συνηθισμένοι άνθρωποι συμπεριφέρονται ασυνήθιστα και το αντίστροφο. Ακόμη, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για μένα έχει και το πώς η μεγάλη Ιστορία τρυπώνει στις ζωές των «μικρών» ανθρώπων, καθορίζοντάς τες ή αναποδογυρίζοντάς τες, αλλά, και το πώς αυτές οι προσωπικές μικρο-ιστορίες χρωματίζουν –αν δεν δίνουν κιόλας τον τόνο– το μεγάλο πλαίσιο.
Σχολίασε ο ίδιος τον τίτλο που διάλεξες για το βιβλίο σου.
Ο ήρωας βιώνει «τρεις μεγάλες σιωπές», όπως θα έλεγε ο Αγγελόπουλος. Πρώτα της Ιστορίας: ανδρώθηκε σε ένα οπτιμιστικό περιβάλλον σύμφωνα με το οποίο όλα θα πήγαιναν από το καλό στο καλύτερο και ξάφνου βρίσκεται αντιμέτωπος όχι μόνο με τη δική του καταστροφή αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας. Έπειτα, τη σιωπή του Θεού: γαλουχήθηκε με την ιδέα πως το να πράττει κανείς το σωστό ανταμείβεται και ανακαλύπτει όψιμα πως συχνά, αν όχι σχεδόν πάντοτε, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Τέλος βιώνει τη σιωπή του Έρωτα, μέσα από την καταστροφή της σχέσης του με τη γυναίκα που αγαπά. Η βουή της πόλης σπάνια μάς επιτρέπει να αφουγκραστούμε τον εκκωφαντικό θόρυβο που κάνουν οι άνθρωποι όταν σπάνε.
Θα έβαζες το «Η πόλη και η σιωπή» στη λεγόμενη «λογοτεχνία της κρίσης»;
Υπάρχει κατά τη γνώμη σου τέτοια θεματική λογοτεχνική κατηγορία; Γενικά, καλό είναι σε ό,τι έχει να κάνει με τη λογοτεχνία να αποφεύγονται οι ταμπέλες. Ειδικά εκείνες που υιοθετούνται για λόγους ευκολίας ή υποκρύπτουν πολιτικές σκοπιμότητες. Ας μη ξεχνάμε πως ζούμε σε μέρες πόλωσης, που πάει να πει πως όλοι είμαστε λίγο πιο καχύποπτοι και ανασφαλείς από όσο χρειάζεται. Από την άλλη, νομίζω πως ανέκαθεν οι καλοί συγγραφείς αναμετριούνταν με την εποχή τους. Και κρίση, τουλάχιστον όπως προσωπικά την αντιλαμβάνομαι, προϋπήρχε των μνημονίων και της χρεοκοπίας. Υπό αυτή την έννοια όλα μου τα βιβλία ανήκουν στη λογοτεχνία της κρίσης. «Η πόλη και η σιωπή» δεν είναι ένα βιβλίο για την οικονομική κρίση, είναι κυρίως ένα βιβλίο για την κρίση μέσα μας.
Γιατί επιδίδεσαι με τόση εμμονή στις παρεκβάσεις κι τις αναδρομές που σπάνε την αφηγηματική εξέλιξη;
Ο κεντρικός ήρωας βιώνει μια σκληρή πραγματικότητα. Μια τέτοια ανηλεής καθημερινότητα ακινητοποιεί, περιορίζει τον ορίζοντα, στρέφει το άτομο αναγκαστικά προς τα πίσω. Εφόσον το παρόν δεν προσφέρει λύσεις και το μέλλον μοιάζει εντελώς αβέβαιο ή απατηλό, θεωρητικά η μόνη ασφαλής τακτική είναι η επιλεκτική επιστροφή στο παρελθόν. Τα κομμάτια ή οι απαντήσεις που λείπουν για να σχηματιστεί ξανά η θρυμματισμένη ταυτότητα, μόνο από εκεί μπορούν να αντληθούν. Καμιά φορά το ίδιο ισχύει και για ολόκληρες κοινωνίες. Για την ακρίβεια, όλες οι κοινωνίες, όσες βρίσκονται σε αδιέξοδο, τσαλαβουτούν βουλιμικά στο παρελθόν.
Πώς υποδέχτηκε μέχρι τώρα η κριτική το βιβλίο σου και πώς οι αναγνώστες;
Σε γενικές γραμμές θετικά ως πολύ θετικά. Υπήρξαν φυσικά και δημοσιεύματα που εξέφρασαν ενστάσεις, ακόμη και σοβαρές διαφωνίες. Το βρίσκω κανονικό. Δεν γίνεται να αρέσουν σε όλους αυτά που γράφουμε.
Συμφωνείς με την ανάγνωση που βλέπει το βιβλίο σαν ηθικολογικό, αν όχι και ηθικίστικο, ή μήπως πρόκειται για μικρόπρεπη θεώρηση; Αν και διαφωνώ με αυτές τις θεωρήσεις δεν θα τις χαρακτήριζα μικροπρεπείς. Πρόκειται μάλλον για επιφανειακές προσεγγίσεις, που ωστόσο έχουν την εξήγηση τους. Εγκλωβισμένοι σ’ αυτό που λέγεται οικονομισμός, άδειοι από νόημα, άρα φοβισμένοι και δίχως αυτοπεποίθηση, δυσκολευόμαστε όλο και περισσότερο να φανταστούμε έναν κόσμο διαφορετικό, έναν κόσμο λιγότερο εξαρτημένο από την κατανάλωση αγαθών και την ιδιώτευση. Είναι λογικό ένας αντι-ήρωας σαν τον Αργύρη Τρίκορφο να ξενίζει ή να προκαλεί αμηχανία σε κάποιους. Αλλά, καταθέσεις που αντικρίζουν με απάθεια –ή, ακόμη χειρότερα, με ικανοποίηση– μια τόσο φτωχή πραγματικότητα όπως η δική μας, δίχως να θέτουν ερωτήματα ή έστω να αμφιβάλλουν κατά πόσο αυτός είναι ο μόνος τρόπος, μοιάζουν με στείρες ασκήσεις ύφους παρά με λογοτεχνία. Αυτή είναι η γνώμη μου. Συγχωρέστε μου το αφοριστικό ύφος, μα δεν με ενδιαφέρουν όσοι γενικά διαβάζουν επειδή δεν τους παίρνει ο ύπνος, ενδιαφέρομαι κυρίως για όσους παίρνουν το ρίσκο να διαβάσουν λογοτεχνία, γνωρίζοντας ότι μπορεί να ανακαλύψουν πως κοιμούνται όρθιοι.
Το νέο σου βιβλίο, για το οποίο ήδη υπάρχουν πληροφορίες, πότε θα βγει; Ισχύει ότι αναφέρεται στο πρόβλημα της λεγόμενης «λαθρομετανάστευσης»;
Ίσως φέτος, ίσως του χρόνου, ίσως και ποτέ. Από το ίδιο το βιβλίο εξαρτάται. Δεν είναι απαραίτητο ή ωφέλιμο ό,τι γράφουμε να τυπώνεται. Όσο για το θέμα του, θα έλεγα πως όχι, δεν πρόκειται για μια ιστορία περί λαθρομετανάστευσης. Εξάλλου τι θα πει λαθρομετανάστευση; Μετακινήσεις πληθυσμών είχαμε σε κάθε εποχή. Tο βιβλίο που δουλεύω αυτό το διάστημα μιλάει για ανθρώπους που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τις εστίες τους με την ελπίδα πως θα παραμείνουν άνθρωποι και για ανθρώπους που αισθάνονται την ανάγκη να υπερασπιστούν τον μέχρι τώρα τρόπο ζωής τους, δίχως να χάσουν την ανθρωπιά τους. Νομίζω πως αυτή είναι η πραγματική πρόκληση της εποχής.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Μια μετάφραση του ποιήματος που γράφτηκε το 1927
Στο βιβλίο του κτηνιάτρου Κλοντ Μπεατά, που μπήκε στη λίστα των πλέον ευπώλητων βιβλίων της Γαλλίας, μαθαίνεις πολλά και άγνωστα μυστικά για τη γάτα σου
Μια ιστορία αγάπης και αυτογνωσίας γεμάτη λευκές τρίχες
Έχεις λίγο περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι συνήθως. Τα βιβλιοπωλεία είναι φορτωμένα από σπουδαία βιβλία αυτόν τον καιρό. Γιατί δεν διαλέγεις μερικά;
8 προτάσεις για να διαβάσουμε τις ημέρες των γιορτών
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.