Βιβλιο

Δουλειά μια και καλή!

Η Μαρίνα Βογοπούλου εξηγεί στο βιβλίο της τη σημασία του προσωπικού επαγγελματικού ίχνους

42700073_562246877585728_3324353125745164288_n.jpg
Ελένη Μπεζιριάνογλου
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
58332-116526.jpg

Η Μαρίνα Βογοπούλου, μοναδική Πιστοποιημένη Reach Personal Branding Strategist στην Ελλάδα, μιλάει στην A.V. για το βιβλίο της που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Σμίλη. Ένα «μπούσουλα», όπως της αρέσει να το αποκαλεί, για νέους εργαζόμενους κυρίως, αλλά και για όσους αλλάζουν θέση γιατί μπορεί να μη τα είχαν πάει καλά στην προηγούμενη εργασία ή να την έχασαν. Για εκείνους που θέλουν να κάνουν μια σωστή νέα αρχή στη θέση αυτή και να δημιουργήσουν το δικό τους προσωπικό επαγγελματικό στίγμα, ένα σωστό επαγγελματικό ίχνος.

Τι ώθησε τη συγγραφή του συγκεκριμένου βιβλίου;

Ουσιαστικά δύο πράγματα, η εμπειρία μου ως σύμβουλος καριέρας από το ’99 και η θητεία μου ως Διευθύντρια Προσωπικού. Κατά το διάστημα εκείνο συνειδητοποίησα ότι για πολλά από τα προβλήματα που ταλαιπωρούν τους νέους εργαζόμενους έφταιγε η αντίληψη ότι κάποια πράγματα θεωρείτο αυτονόητα ότι εκείνοι έπρεπε να τα γνωρίζουν. Ωστόσο όμως κάθε επιχείρηση μικρή ή μεγάλη έχει τις ιδιαιτερότητές της και έτσι προσπάθησα να φτιάξω έναν οδηγό που θα βοηθούσε ώστε οι νέοι εργαζόμενοι να μάθουν και να ανακαλύψουν μόνοι τους αυτά που θα έπρεπε να ξέρουν. Γενικά πιστεύω ότι είναι πάντα καλύτερο να εκπαιδεύεις κάποιον να κάνει κάτι παρά να του το δίνεις έτοιμο. Άρα ήθελα να τους δώσω ένα εγχειρίδιο -στην πραγματικότητα έτσι το ονομάζω γιατί είναι χωρισμένο σε βδομάδες, είναι πολύ πρακτικό- που να μπορούν εφαρμόζοντάς το να είναι σίγουροι ότι τα πρώτα τους βήματα θα τα κάνουν σωστά. Γιατί έβλεπα ως διευθύντρια προσωπικού από τους πελάτες που ερχόντουσαν στο γραφείο μου για συμβουλευτική καριέρας ότι ήταν χαμένοι και κανείς δε τους βοηθούσε. Οπότε αυτό με ώθησε, η ανάγκη που υπήρχε να βρουν το δρόμο τους, να έχουν τον έλεγχο της καριέρας τους από την αρχή και να μην αισθάνονται αβοήθητοι.

Δηλαδή η εντύπωση που δημιουργεί ένας εργαζόμενος τον πρώτο μήνα σε μια δουλειά, πιστεύετε ότι είναι καθοριστικός παράγοντας για την πορεία του εκεί;

Ναι, δε το πιστεύω απλά εγώ, είναι αποδεδειγμένο. Στον πρώτο μήνα, στις πρώτες 30 μέρες στη δουλειά, σε μια οποιαδήποτε θέση καταλαβαίνει ο εργαζόμενος περίπου πως θα πάει παρακάτω και ο εργοδότης πως θα επικοινωνήσει και τι μπορεί να του προσφέρει ο εργαζόμενος.

Και σε ποιες ηλικίες εργαζομένων απευθύνεται αυτός ο οδηγός;

Δεν περιορίζεται σε συγκεκριμένες ηλικίες, αν και κάποιος πολύ έμπειρος εργαζόμενος, που βρίσκεται πολλά χρόνια στην αγορά εργασίας, αρκετά από αυτά τα πράγματα θα τα ξέρει. Επομένως μπορούμε να πούμε ότι είναι πιο κοντά σε ανθρώπους που τώρα έχουν αρχίσει ή πρόκειται ν’ αρχίσουν την πορεία τους στον εργασιακό τομέα. Άρα είναι πιθανό να βρίσκονται στη δεκαετία μεταξύ 20 και 30 ετών.

Ήταν οι σπουδές σας στη Συμβουλευτική Καριέρας και τη Διαχείριση Ανθρωπίνου Δυναμικού ή η εργασιακή σας εμπειρία που βοήθησε στη συγγραφή του συγκεκριμένου βιβλίου; Ή μήπως ένας συνδυασμός και των δύο;

Είναι πάντα ο συνδυασμός και των δύο. Νομίζω ότι αν δεν είχα την εργασιακή εμπειρία και ουσιαστικά την εμπειρία της υποστήριξης εργαζομένων, δε θα σκεφτόμουν να το γράψω. Κι αν πάλι δεν είχα το θεωρητικό υπόβαθρο, δε θα ήξερα τι να γράψω.

n

Οι οδηγίες που δίνονται στο εγχειρίδιό σας, προέκυψαν από πρακτικές που χρειάστηκε ν’ ακολουθήσετε η ίδια κατά την επαγγελματική σας πορεία;

Οι οδηγίες που δίνω προκύπτουν τόσο από τη γνώση μου πάνω στη Συμβουλευτική Καριέρας και τη Διαχείριση Ανθρωπίνου Δυναμικού, όσο και, περισσότερο ακόμα, από πρακτικές που η ίδια ακολούθησα με πελάτες μου και με εργαζομένους των επιχειρήσεων που ήμουν Διευθύντρια Προσωπικού. Σκοπός ήταν πάντα να τους βοηθήσω να αποδώσουν καλύτερα και να έχουν έλεγχο στην καριέρα τους. Επομένως όλα αυτά που αναγράφονται στο βιβλίο είναι εφαρμοσμένα.

Σε ποιες κατηγορίες υπαλλήλων απευθύνεται όμως; Πως μπορεί ένας οδηγός να καλύπτει όλο το φάσμα των εργαζομένων χωρίς να υπάρχουν διαφοροποιήσεις αναλόγως με το αντικείμενο εργασίας;

Φυσικά και υπάρχουν διαφοροποιήσεις και ιδιαιτερότητες. Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες γενικές κατευθύνσεις για το πώς μπορεί να κινηθεί κάποιος ώστε να δημιουργήσει το σωστό επαγγελματικό ίχνος που τον αντιπροσωπεύει. Δηλαδή, είτε δουλεύεις σε μια πολύ μεγάλη εταιρεία είτε σε μια μικρή επιχείρηση, το να γνωρίζεις πως θα συνεργάζεσαι με πελάτες ή τους συναδέλφους σου, το να ξέρεις πως να ακούς προσεκτικά, το να ξέρεις πως να επικοινωνείς, χρειάζεται πάντα. Αυτό που θέλω να τονίσω είναι η έννοια του επαγγελματικού μας ίχνους, που δεν συνειδητοποιούμε ότι υπάρχει ενώ θα έπρεπε. Το εγχειρίδιο ήταν κάτι που ένιωθα ότι έπρεπε να γίνει γιατί ερχόμενη στην Ελλάδα, απελπίστηκα όταν είδα ότι δεν υπάρχει τίποτα να δώσεις στους εργαζόμενους για να τους βοηθήσεις καθώς απ’ όσο γνωρίζω δεν υπάρχει παρόμοιο βιβλίο στην Ελλάδα.

Το εγχειρίδιο σας «στοχεύει» ειδικά σε όσους εργάζονται σε μια χώρα που περνάει οικονομική κρίση όπως η Ελλάδα ή σε οποιονδήποτε εργαζόμενο;

Η αλήθεια είναι ότι δεν πρόκειται για έναν οδηγό για να βρει κανείς δουλειά αλλά για να το πως να κρατήσει τη δουλειά που βρήκε. Ο τομέας μου είναι η προληπτική διαχείριση καριέρας, δηλαδή οι τακτικές που πρέπει ν' ακολουθήσουμε ώστε να έχουμε τον έλεγχο της καριέρας μας. Δηλαδή πιστεύω ότι αν κάποιος στο σχολείο μας μάθαινε ότι όπως φροντίζουμε τη υγεία μας και το σώμα μας, καλό θα είναι να φροντίζουμε και την καριέρα μας, θα βρισκόμασταν όλο και λιγότερο σε αγωνία και θα είχαμε περισσότερο έλεγχο. Σαφώς κάποια πράγματα δε μπορείς να τα ελέγξεις, όπως συμβαίνει και στην υγεία. Αλλά τουλάχιστον μπορείς να τα προλάβεις. Το βιβλίο έγινε για να μπορέσει κάποιος να κρατήσει μια δουλειά, γιατί πολλές φορές έβλεπα, κυρίως στο παρελθόν, ότι κάποιος πήγαινε σε μια δουλειά και μετά διαμαρτυρόταν ότι δε του αρέσει και δε θέλει να μείνει. Γιατί να περνάς τόσες ώρες στη ζωή σου χωρίς να νιώθεις ότι έχεις τον έλεγχο; Τώρα πια, με τις παρούσες συνθήκες, μπορεί να μείνει αλλά πάλι να μη του αρέσει. Αν διαβάσει πέντε πράγματα και τα βάλει σε μια γραμμή, μπορεί να είναι χαρούμενος. Το γραφείο μου ονομάζεται «enjoy work», γιατί το «enjoy» στο «work» για μένα έχει μεγάλη σημασία.

Θα σκεφτόσασταν να εκδώσετε μελλοντικά κάποιον οδηγό που ν’ απευθύνεται σε επιχειρηματίες και εργοδότες;

Το συγκεκριμένο εγχειρίδιο νομίζω πως θα έπρεπε να αγοραστεί απ' όσους εργοδότες δε διαθέτουν δικό τους. Μάλλον οι επιχειρηματίες θα έπρεπε να το πάρουν για να το δίνουν στους εργαζομένους τους παρά οι εργαζόμενοι. Είμαι σίγουρη ότι θα τους βοηθούσαν πάρα πολύ και θα μπορούσαν να επικοινωνήσουν καλύτερα, ειδικά αν το συνδύαζαν με κάποιες δικές τους πολιτικές, θα ήταν ιδιαίτερα αποδοτικό. Άρα το βιβλίο αυτό είναι και για τις δύο ομάδες. Και για τους εργαζόμενους και για τους επιχειρηματίες που θέλουν να προσφέρουν κάτι σε εκείνους που προσλαμβάνουν, να δείξουν μια φροντίδα με το «καλημέρα» σας. Το 70% των εξόδων μιας επιχείρησης είναι τα έξοδα προσωπικού, τίποτα δεν είναι πιο ακριβό από τους ανθρώπους σου. Μόλις ένας εργοδότης το συνειδητοποιήσει αυτό αλλάζουν πολλά πράγματα μέσα του. Το βιβλίο εκεί συμβάλλει στο να συνειδητοποιήσουμε ότι η δουλειά μας μπορεί να γίνει μεθοδικά, σωστά, να μας αποφέρει προσωπικό κέρδος, πέρα από τα χρήματα. Αυτός είναι ο σκοπός του.

Αυτό το βιβλίο ήταν για μένα σκοπός. Σκοπός της επαγγελματικής μου ζωής. Όταν είδα πόσο πολύ οι εργαζόμενοι ήταν χαμένοι και δεν υπήρχε κανείς να τους βοηθήσει αλλά περίμεναν να τα γνωρίζουν όλα, σκέφτηκα: «Είναι δυνατόν να μην έχουν κάτι, ένα εγχειρίδιο ή έναν οδηγό στον οποίο θα μπορούσαν ν' ανατρέξουν και να τους βοηθήσει;» Επίσης, αυτό που μου έδωσε το έναυσμα ήταν ότι έχοντας δουλέψει στην Αγγλία για πολλά χρόνια, έχω δει πολλές επιχειρήσεις που αυτά τα βιβλιαράκια τα έχουν έτοιμα. Δηλαδή πας σε μια δουλειά και σου δίνουν το εγχειρίδιο της επιχείρησης. Και έχω πάρει τέτοιο εγχειρίδιο πηγαίνοντας σε επιχείρηση να δουλέψω και έχω φτιάξει για επιχείρηση δουλεύοντας εκεί. Κι ήταν κάτι που μου φάνηκε πολύ χρήσιμο όσο ήμουν στο εξωτερικό. Βέβαια, αυτά τα manual, για τα οποία σας μιλάω, λένε για τη συγκεκριμένη επιχείρηση, τις αξίες της, τον τρόπο συνεργασίας εκεί και άλλα πρακτικά, ενώ αυτό το βιβλίο επικεντρώνεται στον επαγγελματία και στο personal brand του. Γιατί αυτό είναι που με ενδιαφέρει πάρα πολύ. Ο καθένας μας έχει ένα ίχνος. Είμαστε σαν τα σαλιγκάρια. Προχωράμε στην επαγγελματική μας ζωή και πίσω αφήνουμε ένα ίχνος. Εμείς μπορεί να μην έχουμε εκπαιδευτεί να το βλέπουμε και να μη γυρίσουμε ποτέ να το κοιτάξουμε. Όλοι οι άνθρωποι όμως που έρχονται σε επικοινωνία και σε επαφή μαζί μας το βλέπουν. Βλέπουν λοιπόν κάποια πράγματα που είναι πολύ μοναδικά για εμάς. Αυτό που λέω εγώ λοιπόν είναι: «Γύρνα και δες το αυτό το ίχνος, το μοναδικό το δικό σου, επικοινώνησέ το σωστά κι έτσι η καριέρα σου θα εξελιχθεί ανάλογα». Αυτό το βιβλίο λοιπόν ουσιαστικά εκεί βοηθάει πάρα πολύ. Στο να μπορέσεις να διαχειριστείς πολύ καλά αυτό το πρώτο διάστημα σε μια δουλειά με βάση την επαγγελματική σου προσωπικότητα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ