- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Αλέξανδρος Ρήγας: Το ελληνικό όνειρο
Στο δεύτερο ανέβασμα της κωμικής παράστασης, ο Αλέξανδρος Ρήγας μιλάει για το έργο του στην A.V.
Ένα απόγευμα στο πίσω μέρος μεσοαστικού σπιτιού στην Καλογρέζα ένα ζευγάρι ετοιμάζεται να πάει σε γάμο. Με αφορμή το «Δώρο» γάμου ξεκινάει ένας τρομερός τσακωμός, που βγάζει στην επιφάνεια όλα τα νεοελληνικά απωθημένα τους. Στο δεύτερο ανέβασμα της κωμικής παράστασης, ο Αλέξανδρος Ρήγας μιλάει για το έργο του στην A.V.
Πώς αποφασίσατε να ανεβάσετε ξανά το «Δώρο»;
Το «Δώρο» –το πρώτο θεατρικό έργο που γράψαμε με τον Δημήτρη και έχει συναισθηματική αξία για μας– είναι ένα έργο που σχολιάζει με καυστική και αγαπησιάρικη ματιά μια ολόκληρη γενιά νεοελλήνων που «ανδρώθηκαν» μέσα από μια εποχή με φανταχτερά ψέματα από την πολιτική και με όνειρα για οικονομική ευμάρεια που ποτέ δεν ήρθε… μέχρι και μια σεξουαλική επανάσταση για την οποία δεν ήμασταν έτοιμοι και ως εκ τούτου την πληρώσαμε πολύ ακριβά. Μια γενιά που φοβάται να πει την αλήθεια, που δεν ξέρει με ποιον τρόπο να ζήσει και επιλέγει την ακριβοπληρωμένη λύση του ζωτικού ψεύδους. Όλα αυτά λοιπόν, καθώς μεγαλώνουμε, νιώσαμε την ανάγκη να τα ξαναδούμε και να διαπιστώσουμε ότι τίποτα δεν άλλαξε από τότε που πρωτογράψαμε το έργο. Τέλος, θέλαμε να πούμε μία συγνώμη γιατί σ’ εκείνη την πρώτη γραφή ήμασταν ίσως λίγο παραπάνω αυστηροί με τους ήρωες απ’ όσο τους άξιζε. Ελπίζουμε αυτή η δεύτερη ενασχόλησή μας με το έργο να είναι πιο γόνιμη και πιο ουσιαστική και να τη χαρείτε όσο τουλάχιστον τη χαρήκαμε και εμείς.
Ποια είναι η διαφορά μεταξύ καλού και φτηνού χιούμορ;
Το χιούμορ καθορίζεται από την αισθητική όχι μόνο αυτών που το φτιάχνουν, αλλά και αυτών στους οποίους απευθύνεται. Το καλό χιούμορ πηγάζει κατά τη γνώμη μου από το πόσο αρνείσαι να γαργαλίσεις τα ταπεινά ένστικτα του κοινού. Και από το πόσο βάζεις δύσκολα και στον εαυτό σου και στο κοινό. Αυτό –πέρα από την καλή πρόθεση– δεν είναι πάντα εύκολο να γίνει πράξη…
Ποια είναι η σχέση μεταξύ βωμολοχίας και χιούμορ; Γιατί τη χρησιμοποιείτε τόσο στα έργα σας;
Η βωμολοχία πάντα, από καταβολής θεατρικών κειμένων στην κωμωδία, ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με το χιούμορ. Από τον Αριστοφάνη και τον Μολιέρο μέχρι τον Όσκαρ Ουάιλντ και τον Γούντι Άλεν, η τολμηρότητα στο λόγο και οι πιπεράτες εκφράσεις ήταν μέρος του «κωμικώς εκφράζεσθαι». Μάλλον θα πρέπει να ψάξουμε βαθιά στην ανθρώπινη ψυχή για να δούμε τι είναι αυτό που μας κάνει να γελάμε ακούγοντας βρόμικες λέξεις. Εμείς χρησιμοποιούμε αυτού του είδους το λόγο όταν πιστεύουμε ότι οι συγκεκριμένοι ήρωες θα μιλούσαν έτσι και στην αληθινή ζωή…
Από το έργο σας βγαίνει μία κυνική εικόνα για τον έρωτα...
Κυνική εικόνα για τις ανθρώπινες σχέσεις γενικότερα. Όχι μόνο για τον έρωτα. Με λύπη διαπιστώνω, όσο μεγαλώνω, ότι σπανίζουν οι αληθινές σχέσεις σε όλους τους τομείς… Τα πρόσωπα στο «Δώρο» αναγκάζονται να κάνουν την απόλυτη σύμβαση κι έχουν καταλάβει ότι δεν μπορούν να ζήσουν χωρίς αυτό που λέμε «ζωτικό ψεύδος».
Πότε ξέρετε ότι έχετε γράψει μια καλή ατάκα στην οποία θα γελάσει το κοινό;
Πιστέψτε με… ποτέ! Το κοινό σε ξαφνιάζει συνεχώς. Ευτυχώς!
Ποια είναι η αγαπημένη σας διαδρομή στην πόλη;
Οι κεντρικές αρτηρίες της Αθήνας τη νύχτα: Πανεπιστημίου, Αλεξάνδρας, Κηφισίας, Μεσογείων. Δεν ξέρω γιατί, αλλά τη νύχτα μου βγάζουν μια ομορφιά κι ένα φως που δύσκολα τα βλέπω τη μέρα. Στην Αθήνα μού αρέσουν ΟΛΑ τη νύχτα της. Στην Αθήνα δεν μού αρέσει ΤΙΠΟΤΑ τη μέρα της…
Θέατρο Αθηνά, Δεριγνύ 10 και Πατησίων, 210 8237.330. Κείμ.: Αλ. Ρήγας, Δημ. Αποστόλου. Σκηνοθ.: Αλ. Ρήγας. Παίζουν: Ε. Καστάνη, Γ. Μποσταντζόγλου, Β. Ανδρίτσου, Αλ. Ρήγας. Τετ. 20.30 Πέμ.-Κυρ. 21.15, Σάβ. & Κυρ. 18.00, 25, 18. Πρεμιέρα: 6/11.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.