- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Η χτεσινοβραδινή πρεμιέρα του Ντον Τζοβάνι από την Εθνική Λυρική Σκηνή τα είχε όλα! Ανατρεπτική σκηνοθεσία, άριστες ερμηνείες, πτώση του μαέστρου από το πόντιουμ, επευφημίες και πρωτοφανούς έντασης γιουχαΐσματα!
Όχι, δεν μετακόμισαν στο πάνω διάζωμα του Ηρωδείου οι λοτζινίστι της Σκάλας του Μιλάνου. Οι αντιδράσεις όμως που ξαφνικά ξέσπασαν στο ρωμαϊκό θέατρο χτες βράδυ, λίγο πριν ολοκληρωθεί η τετράωρης σχεδόν διάρκειας παράσταση της δημοφιλούς όπερας του Μότσαρτ, σίγουρα θύμιζαν πολύ το φανατικό κοινό της γαλαρίας που χρόνια τώρα, εξουσιάζει το Teatro a la Scala, αποθεώνοντας ή, το συνηθέστερο, γιουχάροντας τραγουδιστές, σκηνοθέτες και μαέστρους. Στην περίπτωσή μας, το «θύμα» ήταν ο Γιάννης Χουβαρδάς με τη μη αναμενόμενη ανατροπή που μας επιφύλαξε για το φινάλε της, ούτως ή άλλως, ανατρεπτικά σκηνοθετημένης παράστασης.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: Η ιστορία του έκλυτου Ντον Τζοβάνι μεταφέρεται χρονικά και τοπικά –ευφυώς κατά τη γνώμη μου– από το σκηνοθέτη στο κοντινό μας παρελθόν (δεκαετία του ’80;) και σε μια κεντροευρωπαϊκή χώρα (ίσως και του ανατολικού μπλοκ). Μπαίνοντας στο Ηρώδειο, το πρώτο που παρατηρείς είναι ότι η σκηνή είναι σχεδόν άδεια. Τη σκεπάζει μόνο ένα φθαρμένο καλντερίμι, μια καντίνα δρόμου είναι στημένη στα αριστερά και οι καμάρες της ορχήστρας κλείνουν με λαμαρίνες – θυμίζουν πόρτες από εγκαταλειμμένες αποθήκες (η Εύα Μανιδάκη έφτιαξε τα σκηνικά). Σ’ αυτήν την έρημη, παγωμένη πλατεία τρεις-τέσσερις άστεγοι περιφέρονται ρακένδυτοι (έξοχα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη), παραπατούν μεθυσμένοι, κουρνιάζουν στις εσοχές των αψίδων για να ζεσταθούν. Ο ρόλος τους, όπως θα αποδειχθεί στη συνέχεια, δεν είναι καθόλου «διακοσμητικός».
Με τις πρώτες νότες της εισαγωγής η φωτεινή επιγραφή της καντίνας ανάβει. Είναι η καντίνα-μπαρ του Il Commendatore, του Διοικητή. Στο εσωτερικό αυτού του στενάχωρου παραπήγματος θα εκτυλιχθούν μερικές από τις σημαντικότερες δραματουργικά σκηνές του έργου: η απόπειρα βιασμού της Ντόνα Άννα, κόρης του Διοικητή, από το γόη Ντον Τζοβάνι, η αποπλάνηση της ευκολόπιστης Τσερλίνα, αλλά και το δραματικό φινάλε με την υπερκόσμια τιμωρία του (αντι)ήρωα. Οι πρωταγωνιστές της ιστορίας, απογυμνωμένοι από αισθήματα, κινούνται και πράττουν με οδηγό τη βία, την εκδίκηση, το συμφέρον. Ο Ντον Τζοβάνι γοητεύει με ψέματα και πονηριά τις γυναίκες, αλλά δεν ερωτεύεται, παρά μετρά κατακτήσεις μέσα από μια αλυσίδα βίαιων πράξεων απέναντί τους. Η Ντόνα Άννα ορκίζεται εκδίκηση για το φόνο του πατέρα της από το χέρι του Ντον Τζοβάνι, χωρίς ωστόσο να κρύβει την έλξη που της ασκεί ο επίδοξος βιαστής της. Η Ντόνα Ελβίρα τον διεκδικεί εγωιστικά γιατί δεν του συγχωρεί το ότι την εγκατέλειψε. Η νιόπαντρη Τσερλίνα υποκύπτει στα θέλγητρα του ασυνείδητου ιππότη χωρίς σοβαρές αναστολές. Ο Λεπορέλο ασκεί κριτική, από απόσταση ασφαλείας, για τις ακολασίες του αφέντη του, αλλά υπηρετεί με συνέπεια τα σχέδιά του, επιθυμώντας κατά βάθος να γίνει ο ίδιος ένας Ντον Τζοβάνι. Στην παγωμένη πλατεία, οι μόνοι που μοιάζει να έχουν καρδιά είναι οι κλοσάρ που παρακολουθούν ενεργά τα δρώμενα –ένας ιδιότυπος βουβός χορός αρχαίας τραγωδίας–, διασκεδάζουν, συμπάσχουν και κινούνται δίπλα στους πρωταγωνιστές σαν να είναι το συναισθηματικό alter ego τους.
Η βία που διατρέχει όλη την παράσταση κορυφώνεται στο δείπνο της δεύτερης και τελευταίας πράξης, όταν η ακόρεστη δίψα του Ντον Τζοβάνι για απολαύσεις «μεταφράζεται» από τον Χουβαρδά σε βαμπιρικό όργιο… Μια αιματοβαμμένη, γκροτέσκα εικόνα που σόκαρε και, κατά τη γνώμη μου, ήταν το φυτίλι που οδήγησε λίγο αργότερα στην έκρηξη και τις αποδοκιμασίες. Όταν πια, μετά τον τρόμο που έχει σκορπίσει η εμφάνιση του δολοφονημένου Διοικητή και η θεία εκδίκηση με την κατάβαση του Ντον Τζοβάνι στα τάρταρα, οι πρωταγωνιστές, στο φωτεινό και χαρούμενο σεξτέτο του φινάλε, τραγουδούν λυτρωμένοι… χορεύοντας σέικ, οι φωνές τους χάθηκαν μέσα σε ένα πρωτοφανές γιουχάισμα!
Ακόμα όμως κι έτσι, οι έξοχες, σχεδόν στο σύνολό τους, ερμηνείες επιβραβεύτηκαν με το ενθουσιώδες χειροκρότημα όλως ανεξαιρέτως. Ο Ντον Τζοβάνι του Φράνκο Πομπόνι ξεχώρισε τόσο φωνητικά όσο και υποκριτικά. Η Μυρτώ Παπαθανασίου, μία από τις ομορφότερες Ντόνα Άννα που έχω ακούσει ποτέ – μακάρι να την ακούγαμε πιο συχνά και στην Ελλάδα. Ο Χριστόφορος Σταμπόγλης ένας απολαυστικός Λεπορέλο. Η Τσέλια Κοστέα ως Ελβίρα απέδειξε για μια ακόμα φορά ότι είναι κεφάλαιο για τη Λυρική. Αλλά και η Τσερλίνα της Μαρίας Μητσοπούλου είχε όλη τη δροσιά και την τσαχπινιά που απαιτεί ο ρόλος. Πολύ καλός ο Πέτρος Μαγουλάς στο ρόλο του Μαζέττο και όπως πάντα ο Δημήτρης Καβράκος στο μικρό αλλά απαιτητικό ρόλο του Διοικητή. Αντίθετα, ο Ντον Οτάβιο του Αντώνη Κορωναίου είχε κατά τη γνώμη μου αρκετές φωνητικές αδυναμίες. Η Ορχήστρα της Λυρικής, υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού. ο οποίος είχε την ατυχία χτες να πέσει από το πόντιουμ… ναι, συνέβη κι αυτό!, αν και όχι στην πιο λαμπερή της μέρα, απέδωσε σωστά τη μελωδική γραμμή του Μότσαρτ αλλά και τις στιγμές που η δράση επί σκηνής οδηγεί τα έγχορδα και τα πνευστά σε κρεσέντο.
Συμπέρασμα: Ο Ντον Τζοβάνι χαρακτηρίζεται ως drama giocoso (παιγνιώδες δράμα) και διαθέτει πολλά κωμικά στοιχεία, δεν παύει να είναι ένα σκληρό, βίαιο έργο. Προσωπικά λοιπόν θεωρώ ότι ο Γιάννης Χουβαρδάς επιλέγοντας να φωτίσει αποκλειστικά τη σκοτεινή πλευρά του μεγαλοφυούς αυτού έργου, ρίσκαρε πολλά, αλλά εντέλει κέρδισε το στοίχημα. Έστησε μια αφαιρετική στο μεγαλύτερο μέρος της, διαφορετική παράσταση, αιρετική ίσως; καθόλου όμως ακαδημαϊκή και αραχνιασμένη. Οι ενστάσεις για το τελικό αποτέλεσμα, ακόμα και τα γιουχαΐσματα, είναι θεμιτά. Κάθε τι που ξεφεύγει από την πεπατημένη ξαφνιάζει, ενοχλεί, ξενίζει. Στη χτεσινοβραδινή παράσταση το κοινό διχάστηκε. Αν μη τι άλλο όμως φάνηκε ότι οι λάτρεις της όπερας είναι ένα ζωηρό κοινό που είτε χειροκροτεί είτε γιουχάρει, το κάνει πάντα με πάθος !
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.