- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Η έκθεση ζωγραφικής «Baby one more time» της Στέλλας Καπεζάνου φιλοξενείται στην Evripides Art Gallery.
Μερικές λέξεις που μου έρχονται στον νου καθώς κοιτώ τους πίνακες της έκθεσης «Baby One More Time» -ναι, ο τίτλος είναι δανεικός από το ρεφρέν του «Oops! I Did it Again» της Μπρίτνεϊ, τραγούδι που σημάδεψε την εφηβεία της ζωγράφου όπως το άκουγε στο ράδιο και το χόρευε στα κλαμπ της νιότης της.
Άρξασθε: μελαγχολία, ειρωνεία, νοσταλγία, Φρίντα Κάλο, πάθος, ερωτισμός, παρελθόν, μοντάζ, παρόν και μέλλον, ζωηρά χρώματα, αρμονικές συνδέσεις, όνειρα, ταινίες, Ντέιβιντ Χόκνεϊ, Μεγάλος Γκάτζμπι, κόκκινες μεταξωτές κουρτίνες, χρυσά κρεβάτια, Χοτέλ Περσόνας.
Πισίνες, λουλούδια, και παντού μια αίσθηση δύναμης και κυριαρχίας, κοντράστ με ευάλωτα πλάσματα, θηλυκά κατά προτίμηση. Μια νοικοκυρά με σέξι εσώρουχα πλένει τα πιάτα στην κουζίνα της απορροφημένη σε σκέψεις που ο θεατής καλείται να συμπληρώσει όπως στα συννεφάκια των φωτονοβέλας.
Μερικές ακόμα λέξεις και αναφορές, καθώς οι αμφισημίες αλλά και τα ντιρέκτ πορτρέτα των ηρώων της Καπεζάνου δεν σε αφήνουν να χαλαρώσεις. Φιγούρες διαφορετικών στιλ και σεντόνια, σπορτίφ αγόρια, μπάτλερ, υπηρέτριες, γυναίκες που ουρούν σε πισίνες κρατώντας περιπαιχτικά το λάστιχο του κήπου ανασηκωμένο σαν αντρικό μόριο και χαρούμενες πόρνες, φτιάχνουν ένα κόρπους που επιδέξια κλείνει το μάτι όχι μόνο στην ποπ αισθητική αλλά και σ' ένα φοβερό γκλαμ σπλάτερ. Οι περισσότεροι πρωταγωνιστές δείχνουν σαν να έχουν χάσει τον εαυτό τους.
Σε άλλα έργα είναι σαν να παρακολουθώ ένα εφηβικό παρτάκι, παρ' όλο που κανένας τους δεν είναι έφηβος. Είναι τόσο εμφανές όμως αυτό το «let's get lost» feeling, που είναι αδύνατον να μη σκέφτομαι τους περισσότερους ήρωες της ζωγραφικής της ως μη ενήλικους.
Η περιβόητη πόρνη Ολυμπία του Μανέ, ξαπλωμένη αισθησιακά κι αφημένη στις περιποιήσεις ενός αγοριού αντί για το ντάντεμά της από τη συγκαταβατική θεραπαινίδα Λορ του αυθεντικού έργου, σκανδαλιάρα κι αισθησιακή, δείχνει να εκνευρίζει τον άντρα υπηρέτη, που είναι έτοιμος να της πετάξει τον δίσκο στο κεφάλι.
Τίγρεις, γάτες, γηραλέοι κηπουροί κι αμάξια με πινακίδες Καλιφόρνια, όπου επιτρέπεται δίπλα στον αριθμό να χαράξεις ως και το όνομα της αγαπημένης σου...
Oh baby, baby, how was I supposed to know, that something isn't right here? Είναι σαφές πως η Καπεζάνου εστιάζει στις άβολες πλευρές των σχέσεων καταργώντας τους ρόλους: στα δυαδικά αρσενοθηλυκά της ο ερωτισμός τους δεν είναι τόσο αισθησιακός, όσο άβολος και γεμάτος κρυφά νοήματα και λειψές σωματικές επαφές.
Πλούτος και αγάπη μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, αν ξεφύγεις από την πρώτη εικόνα και μπεις πιο βαθιά στον πίνακα. Ενώ οι πινελιές της είναι ορατές, εντούτοις θα βρεις ταπετσαρίες με κενά, νεκρούς πόντους από αφηγήματα και επιφάνειες όπου κάποιου είδους παραβίαση ετοιμάζεται να τις αναταράξει.
Κάτω από τις βαρυφορτωμένες με εικόνα επιφάνειες των καμβάδων, η Καπεζάνου προκαλεί συγχύσεις, πατίνες και διαστρωματώσεις όπως στην καλή λογοτεχνία, στις ταινίες ακόμα και στα ποπ τραγούδια. Οι επιφάσεις του τέλειου πάρτι, των τέλειων εραστών, της τέλειας ζωής και της τέλειας πόζας στο ίνσταγκραμ ή το γκαλά μπορεί να θρυμματιστούν αν ο οποιοσδήποτε κοιτάξει προσεκτικά.
Αφαίρεση, ρεαλισμός, τεχνικές ταμπλό βιβάντ, φωτορεαλισμός, σουρεαλισμός, είναι αδύνατον να κατηγοριοποιήσεις τη δουλειά της. Ας πούμε πως δανείζεται και μιξάρει σαν ντιτζέι και σαμπλάρει τολμηρά και εκκεντρικά κάθε «πηγή».
Η ομορφιά των έργων έγκειται στην ελευθερία της τεχνικής της που σκόπιμα αλλά καθόλου αόριστα δεν αφήνεται σε μια μόνο γραμμή. Ήταν σαν να παρατηρούσα μέσα από κλειδαρότρυπα. Ή να σκρόλαρα στο τάιμλαϊν της ζωής ανθρώπων άλλοτε επιδειξιμανών κι άλλοτε εσωστρεφών. Παιχνίδι, καταναλωτισμός, μπράντινγκ και στο βάθος... (αγγλικός) κήπος. Πόσο πιο πολύ ενθουσιασμένος;
Evripides Art Gallery, Ηρακλείτου 10 & Σκουφά, Κολωνάκι. Έως 31/ 10
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.