Είναι τελικά οι γκαλερί «άβατα»; Μια συζήτηση με την Ζήνα Αθανασιάδου
Με αφορμή τα 33 χρόνια της σημαντικής αίθουσας τέχνης της Θεσσαλονίκης
Η ιστορική γκαλερί της Θεσσαλονίκης «Ζήνα Αθανασιάδου», συμπληρώνει φέτος 33 χρόνια και το γιορτάζει με ένα πάρτυ στις 23 Σεπτεμβρίου. Θα εκτίθεται το αρχείο της γκαλερί και συνεργαζόμενοι καλλιτέχνες θα προσφέρουν έργα για φιλανθρωπικό σκοπό.
Ζήνα Αθανασιάδου και Λίνα Θεοδώρου, καλλιτέχνιδα
Λίγα λόγια για τη γκαλερί
Η γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου ιδρύθηκε το 1983.
Έχει πραγματοποιήσει σημαντικές αναδρομικές εκθέσεις πρωτοπόρων Ελλήνων καλλιτεχνών της γενιάς του ’60, όπως του Νίκου Κεσσανλή, του Βλάση Κανιάρη και του Δανιήλ. Τα τελευταία χρόνια προωθεί νέους καλλιτέχνες και έχει συνεργαστεί με τις Α.Σ.Κ.Τ. της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η γκαλερί ανήκει στον Π.Σ.Α.Τ.(Πανελλήνιο Σύλλογο Αιθουσών Τέχνης) και συμμετέχει κάθε χρόνο στη foire της Αθήνας. Επίσης έχει συμμετάσχει στη MiArt του Μιλάνου το 2000 και στην ARCO της Μαδρίτης το 2004. Ιδιοκτήτριες της γκαλερί είναι οι Ζήνα και Μαρίνα Αθανασιάδου (μητέρα και κόρη). Η δεύτερη, ιστορικός τέχνης-μουσειολόγος/ανεξάρτητη επιμελήτρια εκθέσεων, είναι συνεργάτις της Athens Voice.
(Από αριστερά: Μαίρη Κανιάρη, Μαρίνα Αθανασιάδου, Ζήνα Αθανασιάδου, Βλάσης Κανιάρης).
Η AV συνομίλησε με την Ζήνα Αθανασιάδου, έναν άνθρωπο που γνωρίζει όσο λίγοι τον χώρο της τέχνης στην Ελλάδα:
33 χρόνια μετά: τι είχατε στο μυαλό σας όταν πρωτοανοίγατε τη γκαλερί και πως τη βλέπετε να εξελίσσεται σήμερα;
Η γκαλερί άνοιξε με πρωταρχικό κίνητρο την τεράστια αγάπη και ενασχόλησή μου με την τέχνη. Οδηγός και σύμβουλός μου υπήρξαν, όλα τα χρόνια, το ένστικτο και η συνεχής ενημέρωση. Η γκαλερί πιστή στις αρχές και στο σκοπό της συνεχίζει να παρουσιάζει εκθέσεις καταξιωμένων ελλήνων καλλιτεχνών καθώς και αξιόλογες δουλειές της νέας γενιάς.
Τι κάνει την γκαλερί σας να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες;
Υπάρχουν πολλές γκαλερί που δραστηριοποιούνται με σοβαρότητα και συνέπεια στην ελλάδα. Εμείς έχουμε μία βαςική αρχή, ένα motto, την προώθηση και ανάδειξη της σύγχρονης ελληνικής πρωτοπορίας.
Πως διαλέγετε τους καλλιτέχνες τους οποίους εκπροσωπείτε;
Ένα είναι το κριτήριο για την επιλογή και απόφαση των καλλιτεχνών που παρουσιάζουμε και αυτό δεν είναι άλλο από το καλλιτεχνικό τους έργο.
Πως θα περιγράφατε την «αγορά της τέχνης» στην Ελλάδα;
Η αγορά της τέχνης στην ελλάδα αναπτύχθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια. Σημαντικοί συλλέκτες στήριξαν και στηρίζουν τους καλλιτέχνες της γενιάς του 60, 70, 80 αλλά και τους πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς. Μαζί με αυτούς και μικρότεροι συλλέκτεςκαι φιλότεχνοι αγοραστές με κίνητρο την αγάπη για την τέχνη επένδυσαν στην ελληνική σύγχρονη τέχνη. Τα τελευταία χρόνια, λόγω της επικείμενης οικονομικής κρίσης, οι περισσότεροι αγοραστές δίνουν προτεραιότητα στο επενδυτικό κομμάτι, γεγονός το οποίο είναι θετικό και ελπιδοφόρο.
Είναι, τελικά, οι γκαλερί, «άβατα» όπου δυσνόητοι όροι συναντούν γερά πορτοφόλια, όπως μεγάλη μερίδα του κοινού πιστεύει;
Δυστυχώς αυτή η αντίληψη ειλναι ευρέως διαδεδομένη. Μεγάλη μερίδα των συμπολιτών μας διστάζει να μπει στις αίθουσες τέχνης όπως παλιότερα δίσταζε να μπει στις τράπεζες. Το γεγονός αυτό μειώνεται χρόνο με το χρόνο διότι οι άνθρωποι της τέχνης πλησιάζουν όλο και περισσότερο τους φιλότεχνους.
Ζήνα και Μαρίνα Αθανασιάδου
Ποιοι είναι οι βασικοί κίνδυνοι στη συνεργασία γκαλερίστα- καλλιτέχνη;
Ο βασικός κίνδυνος είναι η έλλειψη επικοινωνίας και αμοιβαίας κατανόησης. Ο καλλιτέχνης επιθυμεί να νιώσει ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Για το δημιουργό το έργο τέχνης αποτελεί κομμάτι του εαυτού του, το "παιδί" του, το οποίο ο γκαλερίστας οφείλει να σεβαστεί, να υποστηρίξει και πάνω από όλα να κατανοήσει τον καλλιτέχνη και την ανάγκη του για δημιουργία. Για το λόγο αυτό η συνταγή επιτυχίας δεν είναι άλλη από την κατανόηση και τη σωστή ερμηνεία του έργου τέχνης από το γκαλερίστα. Στο σημείο αυτό πρωτεύοντα ρόλο παίζει η συνεργασία με τον ιστορικό τέχνης και τον επιμελητή.
Στην πορεία των ετών, έχετε έρθει σε επαφή με πολλούς μεγάλους καλλιτέχνες. Υπάρχουν κάποια στιγμιότυπα που έχουν εντυπωθεί στη μνήμη σας από στιγμές προσωπικής επικοινωνίας;
Πράγματι υπάρχουν πολλά στιγμιότυπα και στιγμές μοναδικές στα τόσα χρόνια που συνεργάζομαι και ουσιαστικά ζω με τους καλλιτέχνες. Θα αναφέρω τη μεγάλη τύχη που είχα να συνδεθώ πολύ στενά τόσο με το Έργο όσο και με τον άνθρωπο Βλάση Κανιάρη, ο οποίος είναι νοητά κάθε μέρα στην "παρέα" μας. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι όταν η κόρη μου, Μαρίνα Αθανασιάδου, άνοιξε τη δεύτερη γκαλερί στην Αθήνα, τα σχέδια του πρωτοπόρου Βλάςη Κανιάρη εγκαινίασαν το εγχείρημα αυτό.
Ποιο είναι το πιο ακριβό έργο που έχετε πουλήσει ποτέ και σε ποια χρονολογία;
Το άτιτλο (Λάμπες) έργο του Γιάννη Κουνέλη.
Ζήνα Αθανασιάδου κ Αλέξανδρος Ψυχούλης, καλλιτέχνης
Ακολουθεί ένα σημείωμα του Λεωνίδα Μπέλτσιου, δικηγόρου και σημαντικού συλλέκτη σύγχρονης τέχνης. Η Συλλογή του έχει παρουσιαστεί δημόσια στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, στην Καλαμπάκα και αλλού.
Το γράμμα αυτό θα δημοσιευθεί στο Λεύκωμα για τα 33 Χρόνια της γκαλερί.
Είμαι ευτυχής, που πριν από πολλά χρόνια, γνώρισα τη Ζήνα και ιδιαίτερα συγκινημένος που αναφέρομαι στη δυναμική και αξιόλογη Κυρία, που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη σύγχρονη ελληνική τέχνη.
Που έφερε κοντά στο φιλότεχνο κοινό το έργο σπουδαίων πρωτοπόρων καλλιτεχνών, δημιουργών στις δεκαετίες 60΄ – 80΄ και επιπλέον, σε συνεργασία με την κόρη της – αξιόλογη ιστορικό τέχνης και μουσειολόγο, Μαρίνα – έδωσε τη δυνατότητα, στους νεότερους καλλιτέχνες να ονειρευτούν και να δημιουργήσουν.
Όλοι οι καλλιτέχνες, οι ιστορικοί τέχνης, οι φιλότεχνοι νιώθουμε τη ζεστασιά και την αγάπη της.
Φίλη μου Ζήνα, σου εύχομαι ολόθερμα να συνεχίσεις και τα επόμενα χρόνια το σημαντικό σου έργο, γιατί για μας τους Έλληνες ο πολιτισμός είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο που διαθέτουμε στη νέα εποχή. Οι ιστορικές μας παρακαταθήκες αλλά και η αξιόλογη σύγχρονη παραγωγή στις τέχνες και τα γράμματα είναι η προσφορά μας σ’ έναν κόσμο που σήμερα περισσότερο από ποτέ, διψά για αξίες και ιδανικά.
11 Σεπτεμβρίου 2016
Με αγάπη και εκτίμηση
Λεωνίδας Μπέλτσιος
Ζήνα Αθανασιάδου και Απόστολος Γεωργίου, ζωγράφος
INFO Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου, 8.30.μμ, Γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου, Π.Π. Γερμανού 5, Θεσσαλονίκη , τηλ. +30 2310 275 985
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.