Λήμνο, Λήμνο όλοι, στη μέση ο Μανώλης!
Τι γυρεύει, από τα Κύθηρα στο Βορειοανατολικό Αιγαίο, ο Μανώλης Χάρος;
Τα Κύθηρα, όπου γεννήθηκε, μα και η Λήμνος, όπου έως και τις 20 Αυγούστου «νοίκιασαν κατάλυμα» οι πίνακες του Μανώλη Χάρου, αποτελούν ιδεατά «εξωτικούς» προορισμούς. Για εμάς, τους στεριανούς, θεωρώ πως μπορεί και να ονομάζεται έτσι η έκθεσή του με τίτλο «Ο δυσδιάκριτος εξωτισμός του προορισμού»! Ακόμα κι αν βρίσκονται σε μίας το πολύ μέρας απόσταση μακριά μας, ως τόποι και τοπία, νερά πλεύσης αλλά και αποσυμπίεσης των αστών παραθεριστών, που μετοικούμε για τις δροσιές και τις αλμυρές απολαύσεις του θέρους, τα νησιά πάντα διαθέτουν μια ανυπέρβλητη γοητεία: αποτελούν μια συνεχή φαντασίωση, φορτίζουν πέρα από το σώμα και την ψυχή, με αυτή τη διακαή αίσθηση-πόθο της ελευθερίας. Της φυγής, της αλλαγής, της υπέρβασης-δραπέτευσης από μια παλιά βαρυφορτωμένη με «θέματα» ζωή για μια νέα.
Πόσος κόσμος, ειδικά λόγω της κρίσης, δεν επέστρεψε ή δεν «εγκατέλειψε», πρώτα ψυχικά και μετά και σωματικά, τις μητροπόλεις, προτιμώντας την περιφέρεια! Άλλωστε εξωτικά, παραδείσια, σε σημείο ονείρωξης, από την Αναγέννηση έως και σήμερα, το ταξίδι δεν είναι τίποτα άλλο πέρα από την προσδοκία και την πρόκληση της ανασύστασης και επανασυγκρότησης. Γιατί ακόμα και τις εποχές προ κρίσης, ο αναχωρητισμός πάντα αποτελούσε για πολλούς μια στάση- βλέμμα προς το μέλλον. Εμπεριέχεται στη βασική συνθήκη του ρομαντισμού ο πάντα ανήσυχος, περιφερόμενος και ακατάπαυστα εν κινήσει Ηomo Universalis. Χίπι, μποέμ, always on the run, όσο διαρκούν η πορεία και το ταξίδι, τόσο φουντώνει η επιθυμία μα και η «αναδιαπραγμάτευση του εντός» του ταξιδιώτη.
Εδώ τεκμηριώνεται και το «εξωτικό» της έκθεσης του Μανώλη Χάρου στη Λήμνο. Αποτελεί μεν μια «δυσδιάκριτη» πηγή ο προορισμός μέχρι να τον φτάσεις, μα πόσο ξεκάθαρα, ακόμα και ως φαντασίωση που σε καλεί να την κάνεις «πράξη», δεν χαρίζει πλέον την «ευδιάκριτη» υπόσχεση της νέας ζωής; Ο ορίζοντας και οι κορυφογραμμές του, οι όγκοι των βράχων, το μπλε και το πράσινο της θάλασσας και της φύσης, όπως ο ταξιδιώτης τα βλέπει-βλέπουμε να χάσκουν μέχρι να τα προσεγγίσουμε καθώς το καράβι πιάνει λιμάνι, δεν είναι παρά μια αναφορά στο μακρινό μέχρι να γίνει κοντινό. Απτό και προσβάσιμο. Άλλοτε υπαινικτικά, άλλοτε κυριολεκτικά, η τοπογραφία της έκθεσης «Ο δυσδιάκριτος εξωτισμός του προορισμού», με μια μικρή αλλαγή του ξι με το ρο, μεταμορφώνεται στον ευδιάκριτο «ερωτισμό» που πηγάζει μέσα από τα ταξίδια.
Οι αναμνήσεις εμπεριέχουν μέσα τους και το μέλλον, τα ναυτικά μίλια είναι κάτι άλλο πέραν της μείωσης της απόστασης από το νησί - αντικείμενο του πόθου μας: είναι και το μέσο κατάκτησης- αυτοπραγμάτωσης του ονείρου.
Παρουσιάζοντας έργα που ανήκουν σε ένα μεγαλύτερο σύνολο που αλλάζει μα και εξελίσσεται τα τελευταία δυο χρόνια, ο Μανώλης Χάρος, ζωγράφος και χαράκτης παγκόσμιας κλάσης και φήμης, για άλλη μια φορά «παίζει» με τα άκρα! Εδώ κοντά-αλλού μακριά, στεριά-θάλασσα, φυγή-καθήλωση, κι όλα αυτά μέσα από εικόνες που τηρούν μια συνεχή του εμμονή ως προς τον τρόπο που τα εκλαμβάνει ο θεατής: η ζωγραφική του είναι εύληπτη, μυθοπλαστική, ο καλλιτέχνης επικοινωνεί μαζί του, η απόσταση καταργείται, το έργο τέχνης παύει να είναι μακριά του, μα κυριολεκτικά μοιάζει σαν να βγήκε από «μέσα» του. Από εκείνον τον διαρκή δηλαδή πόθο-υπόσχεση πως το «εξωτικό» ως προορισμός είναι θέμα χρόνου να αποκτήσει συνείδηση και μορφή οικείου. Ω, μια αναμφισβήτητα εντυπωσιακή εικονοκλασία, που είναι σίγουρο πως για τη φετινή Λήμνο είναι το εικαστικό γεγονός του καλοκαιριού.
Μανώλης Χάρος - Ο δυσδιάκριτος εξωτισμός του προορισμού
Χώρος Τέχνης «Ώχρα Μπλε», Π. Κυδά 8, Μύρινα, Λήμνος, T/F:+302254 026264, 6976220673, ochrablue.blogspot.gr, www.facebook.com/OchraBlue
Διάρκεια έκθεσης: 28 Ιουλίου – 20 Αυγούστου 2017. Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 9.00- 14.00 και 19.00- 22.30, Κυριακή 19.00-22.30
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το τρίτο μέρος του κύκλου «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» εγκαινιάζεται στις 17 Μαΐου
Το visual δρώμενο φέρνει κοντά ανθρώπους από διαφορετικές γωνιές της γης, κάποτε με αναπάντεχες συνέπειες
Το καινούριο εικαστικό έργο της επικεντρώνεται στο πατρικό της σπίτι στην κατεχόμενη Αγία Τριάδα και αφορά κυρίως την ιστορία και τα αντικείμενά του
Ξεναγήσεις στην Πινακοθήκη, τη Γλυπτοθήκη και το Μουσείο Νεώτερου Ελληνικού Πολιτισμού και νέες εκθέσεις από τον Πέτρο Μώρη, τον Δημήτρη Πολυχρονιάδη και τον Αριστομένη Θεοδωρόπουλο
Πρωτοπόρος του μινιμαλιστικού κινήματος στις αρχές του 1960, ήταν ένας από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες
Ξέμεινες στην πόλη πασχαλιάτικα; Εκθέσεις υπάρχουν. Κάποιες τελειώνουν μέσα στον Μάιο, οπότε τώρα είναι η ώρα να τις βάλεις στο πρόγραμμά σου
Μια περιήγηση στο πνεύμα των ημερών μέσα από έργα τέχνης που μας περιμένουν στα αθηναϊκά μουσεία
Η ζωή και τα διάσημα έργα του πιο αμφιλεγόμενου καλλιτέχνη του 19ου αιώνα
Μια συζήτηση του καλλιτέχνη Γιώργου Χαδούλη με τον Τάσο Μελετόπουλο με αφορμή την έκθεση του στην γκαλερί Σκουφά
Η έκθεση «KAWS + Warhol» εγκαινιάζεται στις 18 Μαΐου
Μιλήσαμε με την καλλιτέχνιδα για την έκθεσή της "Shades from the deep" στην γκαλερί Αστρολάβος
Οι εκθέσεις που ξεκινούν στο Μουσείο Ακρόπολης και στις Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Ηώς και The Breeder αυτήν την εβδομάδα
Στο ολοκαίνουργιο ξενοδοχείο Mitsis N'U Piraeus Port, ο εικαστικός φιλοτέχνησε ένα τεράστιο έργο στον τοίχο του εστιατορίου του
Από τον Βαμβακάρη και τον Μητρόπουλο στον Ξαρχάκο: μια διαδραστική περιήγηση για το έργο 11+1 εμβληματικών συνθετών στην Πινακοθήκη Γκίκα
«Πρέπει να αλλάξει η εικόνα του καλλιτέχνη στη συλλογική κοινωνική συνείδηση»
Μια εικαστική αλληγορία για την εξέγερση στους περιορισμούς του πολιτισμού και την επιστροφή στις αρχέγονες ρίζες
Η έκθεση που εξερευνά την ανθρώπινη εμπειρία στο ελληνικό πανηγύρι ανοίγει για το κοινό το Σάββατο 20 Απριλίου
Liliana Moro και Θανάσης Τότσικας στη Rodeo, Δαυίδ Σαμπεθάι στην Eleftheria Tseliou, Mateo Andrea στην Alma, αφιέρωμα στον Στέλιο Φαϊτάκη στην Roma κ.ά.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.