Κοσμος

Ο Christopher Wylie για το σκάνδαλο της Cambridge Analytica

Μιλήσαμε με τον άνθρωπο που αποκάλυψε το σκάνδαλο της Cambridge Analytica με αφορμή το session «Weaponizing the Algorithm: My Data is My Weakness»

34908-78612.JPG
Γιάννης Τσάκαλος
ΤΕΥΧΟΣ 693
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
gettyimages-1066360426.jpg
© Samir Hussein/Getty Images for The Business of Fashion/Ideal Image

O Christopher Wylie είναι ο άνθρωπος που μας έφερε αντιμέτωπους με κάτι που φανταζόμασταν αλλά δεν μπορούσαμε να αποδείξουμε. Χάρη στις αποκαλύψεις του, έγινε γνωστό το σκάνδαλο της Cambridge Analytica και παρότι οι χρήστες εξακολουθούν να «πληρώνουν» με τα προσωπικά τους δεδομένα τα δωρεάν κοινωνικά δίκτυα (όπως το Facebook) εντούτοις βοήθησε στο να γίνει η αρχή να είμαστε όλοι κάπως πιο υποψιασμένοι για τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα προσωπικά μας δεδομένα.

Η ATHENS VOICE συνομίλησε με τον Wylie με αφορμή το session «Weaponizing the Algorithm: My Data is My Weakness» στο πλαίσιο του Delphi Economic Forum IV.

Τελικά γιατί επέλεξες να δημοσιοποιήσεις τα δεδομένα της Cambridge Analytica;
Όπως βλέπεις, τα δεδομένα έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στις στρατηγικές του Ντόναλντ Τραμπ και του Brexit, στα δύο γεγονότα που άρχισαν να αναποδογυρίζουν εντελώς τον κόσμο μας. Σκέφτηκα ότι έπρεπε να πω κάτι, διότι αυτά τα μνημειώδη γεγονότα συνδέονταν με αυτή την εταιρεία, συνδέονταν με τη χρήση ή καλύτερα την κατάχρηση της Τεχνητής Νοημοσύνης και όλα συνδέονταν με μία εταιρεία με ανθρώπους οι οποίοι σχετίζονταν με τη ρωσική υπηρεσία πληροφοριών. Δεν νομίζω, λοιπόν, ότι θα μπορούσα να ζήσω με τον εαυτό μου χωρίς να μιλήσω, ενώ θα έβλεπα όλα όσα συνέβαιναν, τη διάλυση της πολιτικής και της κοινωνίας μας.

Οι λίστες που δημιούργησες, ή που τουλάχιστον βοήθησες να δημιουργηθούν, ήταν μεγάλες. Όταν τις έφτιαχνες, κατάλαβες αρχικά ότι η χρησιμότητά τους θα μπορούσε να διαστρεβλωθεί με τέτοιο τρόπο;
Όχι, αλλά θα έπρεπε. Και αυτό είναι ένα τεράστιο προειδοποιητικό σημάδι. Αυτή υπήρξε μία τεράστια στιγμή μάθησης για εμένα, αλλά και ο λόγος που πιστεύω ότι χρειάζεται να γίνει καλύτερη δουλειά ως προς την εκπαίδευση των επιστημόνων των δεδομένων, σχετικά όχι μόνο με την ηθική αυτού που φτιάχνουν, αλλά και με το να αρχίσουν να σκέφτονται πώς θα μπορούσε να γίνει κατάχρησή τους, ακόμα κι αν αυτή δεν ήταν η αρχική πρόθεση. Όταν πρωτοξεκίνησα, δούλευα για έναν στρατιωτικό εργολάβο, του οποίου οι πελάτες ήταν στρατιωτικοί και ήθελαν να υπερασπιστούν τις κοινωνίες μας από τη ρωσική παραπληροφόρηση, από τον ριζοσπαστισμό, από τρομοκρατικές οργανώσεις, από οργανώσεις ναρκωτικών. Δημιουργούσαμε εργαλεία, τα οποία αντιλαμβανόμασταν ως αμυντικά. Αμυντικά, κατά τον ίδιο τρόπο που, ξέρεις, ένα όπλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αμυντικούς σκοπούς, αλλά και για να φυλάει ένα τανκ.

Chris Wylie

Τελικά πιστεύεις ότι  οι προσωπικές πληροφορίες είναι το πικρό τίμημα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης; Είναι αυτός ο μόνος τρόπος χρήσης τους ή υπάρχουν εναλλακτικά μοντέλα που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, χωρίς να θυσιάζουμε τις ανησυχίες μας για την ιδιωτικότητα;
Περίπου. Νομίζω πως η απάντηση είναι η ιδέα ότι όταν κοιτάς την ιστορία και παρατηρείς οποιαδήποτε βιομηχανία που αρχίζει να θεωρεί ότι δικαιούται την ιδιοκτησία σου ή κομμάτια σου, αρχίζουμε να έχουμε αρκετά άσχημα αποτελέσματα, ξέρεις, όπως δουλεμπόριο, εμπόριο λευκής σαρκός, εμπόριο οργάνων και τώρα την εμπορευματοποίηση των δεδομένων, όπου η ταυτότητά σου και το ποιος είσαι γίνονται ιδιοκτησία μίας άλλης εταιρείας. Και νομίζω ότι αυτό είναι επικίνδυνο. Όταν κοιτάς, για παράδειγμα, τα προϊόντα της Apple, έχεις κάθε είδους κουλ πράγμα, έχεις το Siri, έχεις εφαρμογές χαρτών, έχεις κάθε είδους λειτουργικότητα. Πλήρωσες για το κινητό και όλα αυτά έρχονται μαζί του. Έτσι, δεν βλέπω το γιατί δεν μπορούμε να έχουμε κοινωνικά δίκτυα ενσωματωμένα στις φυσικές τεχνολογίες, τα οποία όπως το Siri δεν ενδιαφέρεται να πάρει τα δεδομένα σου για την Apple, έτσι και αυτά δεν θα ενδιαφέρονται για εσένα, γιατί απλά θα έχουμε δημιουργήσει διαφορετικές λειτουργίες παρακολούθησης.

dds19_245.jpg

Γνωρίζουμε ότι η Cambridge Analytica/ SCL Group ήταν ενεργή σε πολλές χώρες, ξέρεις κάτι που να έκανε στην Ελλάδα;
Υπήρχαν Έλληνες που δούλευαν στην εταιρεία και είχαμε ανθρώπους στην Ελλάδα, αλλά δεν είμαι σίγουρος, δεν μπορώ να πω κάτι συγκεκριμένα.

Καλύπτεις την κάμερά σου, όταν δουλεύεις στον υπολογιστή;
Ναι.

Υπάρχουν οδηγίες που μπορείς να μας δώσεις, σε σχέση με την προστασία της ιδιωτικότητάς μας;
Νομίζω ότι κάτι που οι άνθρωποι συχνά δεν συνειδητοποιούν, διότι είναι πολύ δύσκολο το να κρύψεις με όρους περιορισμού της πληροφορίας, είναι πως το ευκολότερο που μπορούν να κάνουν είναι η ιδέα της συσκότισης. Δημιουργούμε, δηλαδή, θόρυβο για σύγχυση. Υπάρχουν εφαρμογές, για παράδειγμα, που επισκέπτονται διάφορες ιστοσελίδες, υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις ώστε να σε κάνουν να μοιάζεις σαν κάτι που δεν είσαι, έτσι ώστε να μη στοχοποιείσαι κατά τον ίδιο τρόπο ή να μη χακάρει κάποιος τον λογαριασμό σου. Νομίζω ότι η ιδέα της συσκότισης είναι ενδιαφέρουσα, πολύ πιο εύκολη και έχει πλάκα να δεις τα αποτελέσματά της. Εμένα με κατηγοριοποίησε ως ένα νέο κορίτσι από την Κορέα.

«Θα έπρεπε να έχω καταλάβει πώς θα χρησιμοποιούνταν τα προσωπικά δεδομένα χρηστών»

Ακούνε τα κινητά πράγματι τις συνομιλίες μας; Πολλές φορές μιλάμε με φίλους μου και απλά συζητάμε για κάτι και μετά το Instagram μου δείχνει μία διαφήμιση γι’ αυτό ακριβώς που έλεγα. Έχουν αρνηθεί ότι αυτό συμβαίνει. Πιστεύεις ότι είναι απλή σύμπτωση;
Γιατί οι όροι το επιτρέπουν; Γιατί το Facebook, στο οποίο ανήκει το Instagram, θα σου ζήταγε αυτή τη λειτουργία, αν δεν την ήθελε; Το επιτρέπεις και αν έχεις μία εταιρεία που βγάζει χρήματα μόνο μέσα από την οπτικοποίηση διαφημίσεων μέσω δεδομένων, που επενδύει στην αναγνώριση φωνής και σε κάθε είδους μηχανή που θα μπορούσε να πάρει αυτά τα δεδομένα και να κάνει κάτι με αυτά, τότε γιατί να μην το κάνει; Και ακόμα κι αν δεν το κάνουν τώρα, τους δίνουμε την άδεια να το κάνουν αργότερα.


Ο Christopher Wylie συμμετείχε στα Digital Disruption Sessions powered by VALUECOM, στο session “Weaponizing the Algorithm: My Data is My Weakness” στο πλαίσιο του Delphi Economic Forum IV,  σε μια συζήτηση με τον ιδρυτή και CEO της VALUECOM, Αλέξανδρο Μάνο για τη δύναμη και σημασία των προσωπικών δεδομένων, πως ανατρέπουν την παραδοσιακή σχέση του καταναλωτή με τις μάρκες, τους κινδύνους και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται αλλά και τη σημασία των αλγορίθμων.

Η VALUECOM, μέσα από τα Digital Disruption Sessions, προσκάλεσε για 2η χρονιά ομιλητές διεθνούς βεληνεκούς και προσωπικότητες από τον ελληνικό και διεθνή επιχειρηματικό κόσμο, σε 3 sessions, για να μοιραστούν insights και απόψεις για τις τελευταίες εξελίξεις της τεχνολογίας και την επίδρασή τους στο χώρο του μάρκετινγκ, των επιχειρήσεων και της επικοινωνίας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ