Κόρμακ Μακάρθι: Μικρός αποχαιρετισμός
«Σε προειδοποιώ: εγκατάλειψε κάθε ελπίδα εσύ που εισέρχεσαι στην επικράτειά μου. Εδώ όλα τα φώτα είναι μαύρα και θα ’ναι διαρκώς στραμμένα στα μάτια σου. Εδώ δεν παίζουμε».
Κόρμακ Μακάρθι: Ο συγγραφέας που δεν κυνήγησε ποτέ την ανάγκη να είναι διαρκώς παρών
1. Είτε αγαπήσει κανείς πολλούς συγγραφείς στη ζωή του, είτε λίγους και καλούς, άπαξ και ανάμεσά τους είναι ο Κόρμακ Μακάρθι, θα τον αγαπήσει με ασίγαστο πάθος, και θα τον έχει διαρκώς μέσα του, σε ένα απομακρυσμένο κομμάτι του μυαλού του. Θα τον αγαπήσει με ασίγαστο πάθος, ναι, αλλά όχι με έναν «αδελφικό» τρόπο. Όχι ζεστά. Όχι με κάποιο αίσθημα συγγένειας, ή φιλίας, κατά τον τρόπο κυρίως που αγαπούμε κάποιους κλασικούς (όπως ο Ντίκενς) ή τους μεγάλους genre συγγραφείς (όπως ο #1 όλων, ο Κινγκ). Θα τον αγαπήσει με τον τρόπο που αγαπά συγγραφείς όπως ο Τόμας Μαν ας πούμε, ήτοι κάπως απόμακρα και με δέος προσκυνητή σε ιερό. Ο Κόρμακ Μακάρθι είχε επιλέξει αυτή τη μη οικειότητα, όπως άλλωστε είχε επιλέξει να μη δίνει συνεντεύξεις, να μη συμμετέχει στο παιχνίδι της αγοράς, να αποφεύγει με πάθος την περιοδικότητα των εμφανίσεών του. Αντίθετα, μέσα στο σιλό που επέλεξε για κατοικία, με ένα σκληρό τζιν παντελόνι και ένα καρό πουκάμισο, χωρίς να ενδιαφέρεται για το πέρασμα του χρόνου, πάλευε με το σμίλευμα των κατάλληλων κάθε φορά λέξεων, με το αργό δέσιμο των προτάσεών του, με την αδυσώπητη ανέγερση των παραγράφων, ή με το κατρακύλισμά τους σε μια πλαγιά γεμάτη σπασμένα βράχια και κροκάλες: μεθοδικά, και μόνο μετά από πολλή μελέτη, έχτιζε καθεδρικούς ανεξέλεγκτου τρόμου και οργανωμένου χάους, καθεδρικούς που, αντεστραμμένοι, χωρούσαν (χωρούν) μέσα στην ψυχή σου. Το ίδιο του το γράψιμο, τη μια πλούσιο, πυρετικό και ορμητικό σαν λάβα, την άλλη τηλεγραφικό και απογυμνωμένο από κάθε στολίδι, σαν πέτρα στο παπούτσι σου και σαν ξασπρισμένο κόκαλο, αιχμηρό σαν κοπίδι, ήταν (είναι) διαρκώς μια παλάμη τεντωμένη προς το πρόσωπο του αναγνώστη: «Σε προειδοποιώ: εγκατάλειψε κάθε ελπίδα εσύ που εισέρχεσαι στην επικράτειά μου. Εδώ όλα τα φώτα είναι μαύρα και θα ’ναι διαρκώς στραμμένα στα μάτια σου. Εδώ δεν παίζουμε».
2. Υπάρχουν βιβλία που σε αλλάζουν με έναν τρόπο σχεδόν μελοδραματικό. Ο «Ματωμένος μεσημβρινός» το έχει κάνει σε πολύ κόσμο. Αυτό το απόλυτο γουέστερν τρόμου, μια καουμπόικη βίβλος, μπορεί να σου αγκυλώσει την καρδιά για πάντα, να τυλιχτεί σαν λαίμαργος κισσός γύρω της και να την κρατά σφιγμένη. Γι’ αυτό γράφτηκε όπως γράφτηκε. Με υλικά του τη σκόνη και το αίμα.
3. Ποιος θα το περίμενε, μετά από τόσα χρόνια σιωπής, να διαβάζαμε τον «Επιβάτη» (και το «Stella Maris») λίγο πριν πεθάνει ο Μακάρθι; Τέτοια έξοδο (από τη ζωή, από το σιλό, από τις ιστορίες, από τη μελέτη της φυσικής) δεν θα μπορούσε να τη φανταστεί κανείς, ποτέ. Ή ίσως μόνο ο ίδιος. Σε δυο βδομάδες θα πάρουμε στα χέρια μας ένα άλλο μνημείο τρόμου. Μια βιβλική μυθολογία του λαμπερού σκότους.
4. Ξεχωρίζει από τους περισσότερους (όλοι οι πραγματικά μεγάλοι ξεχωρίζουν για κάτι τέτοια) γιατί —το ’παμε— ποτέ δεν κυνήγησε την επικαιρότητα, την ανάγκη να είναι διαρκώς παρών, την απαίτηση να εκδίδει κάθε χρόνο, ή έστω κάθε δύο, για να μη χαθεί και να μην ξεχαστεί. Είναι καλό που το έκανε αυτό; Ναι: για τον ίδιο, και για το έργο του. Είναι καλό που ΔΕΝ το κάνουν οι άλλοι; Ναι, για όλους μας. Όπως δεν μπορεί να υπάρξει λογοτεχνία μόνο με πολλούς Μακάρθι (ή με πολλούς Φόκνερ, Τζόις, ή Πίντσον, ή Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας, ή [συμπληρώστε]), έτσι δεν μπορούμε να προσεγγίσουμε αυτούς τους πεζογράφους, να τους κατανοήσουμε, να τους απολαύσουμε —και να κλείσουμε με ωραίο πόνο τα μάτια απέναντι στο αγγελικό και μαύρο φως που ακτινοβολούν— χωρίς την φλογοβόλο ύπαρξη των υπολοίπων, των ταπεινών και αγοραίων, των σπουδαίων και των μετρίων. Η λογοτεχνία είναι ΕΝΑ οικοδόμημα. Είναι ένα μοτέλ στη διαπολιτειακή οδό που δεν θα καταφέρουμε ποτέ να διασχίσουμε ώς το τέλος. Μένουμε από βενζίνη και δυνάμεις. Σταματάμε στο πάρκινγκ του. Βγαίνουμε από το αμάξι. Στρώνουμε το παντελόνι μας. Κοιτάζουμε τη νέον ταμπέλα του που αναβοσβήνει τσιτσιρίζοντας. Και μπαίνουμε μέσα. Δεν υπάρχει ξενοδόχος στη ρεσεψιόν, εμείς είμαστε ο ξενοδόχος και ο ρεσεψιονίστ. Παίρνουμε το κλειδί, και βουτάμε στο δωμάτιο.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Η Ιστορία, το βίωμα, τα ντοκουμέντα, οι μαρτυρίες συμπορεύονται με τη μυθοπλασία
Η χαρισματική αφήγηση του Morris, μέσα από σημαντικές πηγές και σπουδαίο documentation
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.