- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Η Θελεστίνα, σε σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη, έρχεται στην Αθήνα
Η παράσταση του ΚΘΒΕ που παρακολούθησαν 14.000 θεατές μέχρι σήμερα στη Θεσσαλονίκη, θα ανέβει στο Θέατρο ΗΒΗ
Η «Θελεστίνα», σε διασκευή και σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΚΘΒΕ Αστέριου Πελτέκη, ταξιδεύει στην Αθήνα, με την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου στον ομώνυμο ρόλο
Ένα έργο που γράφτηκε τον 15ο αιώνα ξαναζωντάνεψε φέτος στο ΚΘΒΕ, σε διασκευή και σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του, Αστέριου Πελτέκη. Η «Θελεστίνα» του Φερνάντο ντε Ρόχας είναι ένα έργο που κινείται στο μεταίχμιο ανάμεσα σε Μεσαίωνα και Αναγέννηση και θεωρείται ουσιαστικά ένα κείμενο που μας εισάγει στην Αναγέννηση, αλλά μεταφέρει με ένα γλαφυρό τρόπο εκείνη την εποχή. Στον ομώνυμο ρόλο η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, πλαισιωμένη από ένα καστ ταλαντούχων ηθοποιών.
H Θελεστίνα, σε σκηνοθεσία Αστέριου Πελτέκη: Από το ΚΘΒΕ στο Θέατρο ΗΒΗ
Μια ιστορία αγάπης τον 15ο αιώνα. Ο ιππότης Καλλίστο είναι ερωτευμένος με τη Μελιβέα. Για να κερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του καταφεύγει στη μάγισσα Θελεστίνα, ειδική στα ξόρκια και στις δοξασίες. Ως πρώην ιερόδουλη και νυν προαγωγός, είναι εξειδικευμένη σε ζητήματα έρωτα και προτείνει λύσεις έναντι αμοιβής. Εκείνη θα του δώσει τις κατάλληλες συμβουλές και τα βότανα για να κατακτήσει τη Μελιβέα. Η ιλαροτραγωδία του Καλλίστο και της Μελιβέας ή Θελεστίνα όπως επικράτησε να λέγεται, αν και γράφτηκε πριν από 5 αιώνες, δεν παύει να είναι ένα έργο πρωτοποριακό καθώς αποτελεί μια «τοιχογραφία» της ανθρώπινης φύσης, όπου οι κωμικές στιγμές διαδέχονται τις δραματικές, σε ένα σκηνικό παιχνίδι ένοχων μυστικών αλλά και αποκαλύψεων και ανατροπών που κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή.
Μια «ιλαροτραγωδία» που μας μεταφέρει στην Ισπανία του 15ου αιώνα, σε μια κοινωνία γεμάτη δεισιδαιμονίες, πάθη και εξαπατήσεις. Το έργο εστιάζει με διεισδυτικό και σαρκαστικό τρόπο στις ανθρώπινες αδυναμίες – την απληστία, τη λαγνεία, τον έρωτα – φωτίζοντας την αέναη σύγκρουση ανάμεσα στην επιθυμία και την ηθική. Στη σκηνοθετική προσέγγιση του Αστέριου Πελτέκη, μέσα από τη σύγχρονη Παράβαση, αναδεικνύονται καίρια ζητήματα γύρω από τη θέση της γυναίκας, την αγνότητα ως εργαλείο καταπίεσης και την εμπορευματοποίηση του γυναικείου σώματος στο πέρασμα του χρόνου. Εικαστικές κούκλες, δημιουργημένες από καλλιτέχνες της Βόρειας Ελλάδας και εμψυχωμένες από τη Φρόσω Λύτρα, λειτουργούν ως σύμβολα μιας μακραίωνης καταπίεσης. Η σκηνή μετατρέπεται σε μια πομπή μορφών και ιδεών, αποκαλύπτοντας τον κοινωνικό ρόλο που έχει επιβληθεί στη γυναίκα ανά τους αιώνες.
Σκηνοθετικό Σημείωμα
Αυτή ήταν η κωμωδία ή ιλαροτραγωδία του Καλλίστο και της Μελιβέας, γραμμένη προς γνώσιν και συμμόρφωσιν των τρελά ερωτευμένων, που έρμαιοι του Πάθους τους, λατρεύουν αντί Θεού τους εραστές τους.
Ο ερωτευμένος νεαρός ιππότης Καλίστο, αδυνατώντας να διαχειριστεί την απόρριψη της αγαπημένης του Μελιβέας, δέχεται τη συμβουλή του υπηρέτη του Σεμπρόνιο και ζητάει βοήθεια από τη Θελεστίνα, μια δαιμόνια προξενήτρα, πρώην ιερόδουλη και νυν προαγωγό, η οποία κατέχει τα μυστικά του έρωτα και δίνει λύσεις στα προβλήματα,έναντι αμοιβής, με αλχημείες και μαγικά βότανα. Η Θελεστίνα, βάζει το σχέδιο της σε εφαρμογή, ώστε το νεαρό ζευγάρι να ερωτευθεί με πάθος. Πανούργα, χειριστική και εξαιρετικά ικανή στο να καταλαβαίνει τους ανθρώπους και να εκμεταλλεύεται τις αδυναμίες τους, χρησιμοποιεί ανορθόδοξους τρόπους, μηχανορραφίες και «ραφές» παντός τύπου που εκχυδαΐζουν τον αγνό «πλατωνικό» έρωτα καιεμπλέκουν τους ήρωες σε απρόβλεπτες περιπέτειες…
Ποια θα είναι η είναι η κατάληξη του δυνατού αυτού έρωτα, που μέσα από αλχημείες και εξαπατήσεις, πυροδοτεί μια σειρά θανάσιμων αμαρτημάτων, όπως η λαγνεία και η απληστία, σε μια κοινωνία γεμάτη δεισιδαιμονίες, στηνΙσπανία του 15ου αιώνα;
Η Θελεστίνα ή η ιλαροτραγωδία του Καλίστο και της Μελιβέας,είναι το πρώτο διαλογικό μυθιστόρημα το οποίο εισαγάγειουσιαστικά την λογοτεχνία στην Αναγέννηση. Ο Φερνάντο ντε Ρόχας, ένας βίαια εκχριστιανισμένος Εβραίος, γράφει μια συναρπαστική ερωτική ιστορία, που καθρεφτίζει τη μεσαιωνική ηθική, απεικονίζοντας τα βασικά χαρακτηριστικά της. Βρίσκεται όμως στο κατώφλι μιας νέας εποχής που αρχίζει να ξεπηδάει με νέους κώδικες. Από τη φεουδαρχία και τον Καθολικισμό αρχίζουν να αχνοφαίνονται τα πρώτα σημάδια της Αναγέννησης και του καπιταλισμού, σε ένα κείμενο που παίζει με τα όρια της Ιεράς Εξέτασης. Το εκτενέστατο μυθιστόρημα των περίπου 65.000 λέξεων, γνώρισε τεράστια επιτυχία με πολλές επανεκδόσεις και διασκευές. Η έντονη θεατρικότητά του κειμένου, οι δυνατοί μονόλογοι, η διαλογική μορφή του καθώς και οι πολύπλευροι χαρακτήρες του, έδωσαν έδαφος για πολλαπλές απόπειρες σκηνικής μεταφοράς. Η σάτιρα, το ποιητικό στοιχείο, ο συνδυασμός του υψηλού και του ευτελούς, τα μεγάλα πάθη και τα συναισθήματα με την ταυτόχρονα κωμική αποδόμησή τους, επιτυγχάνουν μια επιδέξια κοινωνική κριτική της εποχής, αποδομώντας διακριτικά τις αρχές που τη διέπουν, σε ένα κείμενο που επιφανειακά τις παραχωρεί τη νομιμοποίησή τους.
Αστέριος Πελτέκης
Συντελεστές
Απόδοση κειμένου - Σκηνοθεσία: Αστέριος Πελτέκης
Μουσική: Στέφανος Κορκολής
Εικαστική σύνθεση και εγκατάσταση: Φρόσω Λύτρα
Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης
Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Συνεργάτις σκηνογράφος- ενδυματολόγος: Δανάη Πανά
Επιμέλεια κίνησης: Αναστασία Κελέση
Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Σαρμή
Οργάνωση Παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου
Φωτογραφίες: Mike Rafail | Thatlongblackcloud
*Βοηθός σκηνοθέτη (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Χρυσούλα Σαράντου
*Βοηθός σκηνογράφου-ενδυματολόγου (στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης): Αναστασία Μαρκέλλα Νεαμονίτη
Τα τραγούδια της παράστασης ερμηνεύει η Σοφία Μανουσάκη
Διανομή:
Ζωή Ευθυμίου(Νεαρή Θελεστίνα/Β΄Θελεστίνα/Περαστική), Γιώργος Κολοβός(Καλίστο),Θάνος Κοντογιώργης(Σεμπρόνιο/Τριστάν/Περαστικός), Ελισάβετ Κωνσταντινίδου(Θελεστίνα), Χριστίνα Κωνσταντινίδου(Αλίσα/Πόρνη/ Γ΄Θελεστίνα/Περαστική/ σε διπλή διανομή), Τατιάνα Μελίδου(Μελιβέα), Δημήτρης Μορφακίδης(Πάρμενο/ Σόσια/Περαστικός), Αλεξάνδρα Παλαιολόγου(Αρεούσα/ Περαστική), Χρύσα Ρώπα(Ελίσια), Μίλτος Σαμαράς(Θεντούριο/Περαστικός), Εύη Σαρμή(Λουκρέθια), Ελευθερία Τέτουλα(Αλίσα/ Πόρνη/ Γ΄Θελεστίνα/Περαστική/ σε διπλή διανομή),Ταξιάρχης Χάνος(Πλεμπέριο/ Περαστικός)
Χορεύτρια
Έρωτας/ Πόρνη/ Περαστική: Αναστασία Κελέση
Φιγκυράν: Αργυρώ Βλαχοπούλου, Ρέα Καραδέδου-Ισούα, Αγάπη Ουζούνη, Χρυσούλα Σαράντου
Συμμετέχουν με έργα τους οι εικαστικοί: Μαρία Αδάμου, Πέτρος Αναστασίου, Εβίτα Βουδούρη, Σαββίνα Ζήκου, Βασιλική Καραπαναγιωτίδου, Αλεξάνδρα Μπαλτζή, ΕλένηΠεραντζάκη, Αργυρή Στεφάνου, Ραφαήλ Τσιφλίδης, Χρυσάνθη Τρυφών, Στρατής Χατζηευστρατίου, Σμαρώ Ταχματζίδου, Θώμις Παπαδημητρίου
ΙNFO
Θέατρο Ήβη,
Πρεμιέρα: 22 Μαΐου έως 1 Ιουνίου
Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.