- CITY GUIDE
- PODCAST
-
26°
Η Ειρήνη Μπαλτά μιλά για την υποκριτική, τα ηχητικά βιβλία και τη δύναμη της αυτογνωσίας
Από την υποκριτική στο ηχητικό βιβλίο και στο life coaching


Το πολύπλευρο ταξίδι της Ειρήνης Μπαλτά: Ηθοποιός, αφηγήτρια, καθοδηγήτρια
Βαθιά καλλιτεχνική φύση, πολυπράγμων, με πάθος και έμφυτη περιέργεια για όσα συμβαίνουν μέσα μας και γύρω μας. Η Ειρήνη Μπαλτά δεν έχει αρκεστεί μόνο στις σπουδές και την καριέρα στην υποκριτική τέχνη με πολύχρονη παρουσία στην τηλεόραση, τον κινηματογράφο και το θέατρο, αλλά έχει επεκτείνει τους ορίζοντές της σε περισσότερα πεδία, προσπαθώντας όμως πάντα μέσα από αυτά, να αφουγκραστεί και να κατανοήσει τον ψυχισμό των ανθρώπων.
Aπόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, κατάφερε, στην αρχή κιόλας της καριέρας της, το 1996, να τιμηθεί με το Κρατικό Βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στην ταινία «Ο οργασμός της αγελάδας», ενώ το 1997 ήταν υποψήφια για το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Ευρωπαίου Ηθοποιού «Stars de Demain» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Γενεύης. Στο παλμαρέ της περιλαμβάνεται δυναμική παρουσία επί σειρά ετών σε θεατρικές παραστάσεις και κινηματογραφικές ταινίες, ενώ οι τηλεοπτικές της εμφανίσεις υπήρξαν επίσης πολλές. «Κόκκινος κύκλος», «10η εντολή», «Μπρούσκο», «Λόλα», «Αέρινες σιωπές» είναι μόνο μερικά από τα πετυχημένα σίριαλ στα οποία έχει συμμετάσχει.
Η εντυπωσιακή Ειρήνη Μπαλτά μιλά στην ATHENS VOICE για την εσωτερική ανάγκη που την ώθησε να γίνει ηθοποιός, για τον τρόπο που προσεγγίζει τους ρόλους, για την εμπειρία της στο να δίνει πνοή με τη φωνή της σε ηχητικά βιβλία αλλά και για το κομμάτι της προσωπικής ανάπτυξης, που την έχει κερδίσει τα τελευταία χρόνια.
Η Ειρήνη Μπαλτά σε μια βαθιά εξομολόγηση: Ακούγοντας τη φωνή της ψυχής
— Είσαι από τις ηθοποιούς που έχουν κάνει όλα αυτά τα χρόνια θέατρο, τηλεόραση και κινηματογράφο. Πoιο κομμάτι της δουλειάς αυτής έχεις αγαπήσει περισσότερο;
— Έχω αγαπήσει κάθε έκφανση της υποκριτικής τέχνης, επειδή όλα τα πεδία της με εμπλούτιζαν τόσο ως ηθοποιό όσο και ως προσωπικότητα. Αν και υπάρχουν διαφορές στον τρόπο με τον οποίο ανασύρεις τις δεξιότητες από μέσα σου για να αναμετρηθείς με τον χαρακτήρα, εγώ, τόσο στο θέατρο όσο και στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο, κινούμουν πάντα ως εξής: Επιζητούσα να ανακαλύψω σε βάθος τον ρόλο. Eπιδίωκα να έρχομαι σε επαφή με ηρωίδες που με προκαλούσαν αρχικά να τις διερευνήσω, ύστερα να τις κατανοήσω και τέλος να τις ενσαρκώσω.

— Τα τελευταία χρόνια έχεις ζωντανέψει με τη φωνή σου ηχητικά βιβλία. Πώς είναι η εμπειρία να δίνεις πνοή σ’ ένα βιβλίο μ’ αυτόν τον τρόπο;
— Είναι μια όμορφη και συνάμα μοναδική εμπειρία. Ξέρεις πως ο ακροατής δεν έχει καθόλου εικόνα, μπορεί μόνο να σ’ ακούσει, κι έτσι προσπαθείς να μεταφέρεις αποκλειστικά με τη φωνή σου μια μεγάλη γκάμα συναισθημάτων, όπως επίσης να δημιουργήσεις την ατμόσφαιρα που εμπεριέχεται στο βιβλίο. Θέλω οι ακροατές, μέσω της αφήγησής μου και της φωνής μου, όχι μόνο να κατανοούν αλλά και να νιώθουν ό,τι ακούν.
— Ερμηνεία στο θέατρο και ανάγνωση σ’ ένα ηχητικό βιβλίο. Ποιες είναι οι διάφορες και ποιες οι ομοιότητες στην ενσάρκωση των ρόλων;
— Η κύρια ομοιότητα είναι ότι πρέπει να αποδώσεις την ατμόσφαιρα του έργου και φυσικά να εκφράσεις όλα τα συναισθήματα. Όμως στα ηχητικά βιβλία, επειδή ο ακροατής δεν έχει εικόνα, ο αφηγητής φροντίζει να είναι πιο στοχευμένος, πιο ήπιος και μετρημένος ο τρόπος που ερμηνεύει τον κάθε ρόλο. Το πάθος, που μπορεί να σε κατακλύζει επάνω στη θεατρική σκηνή, δεν είναι αντίστοιχο στο ηχητικό βιβλίο. Το θέατρο ενεργοποιεί πιο έντονα και συχνά ακραία εκφραστικά σου μέσα.
— Ποια εσωτερική ανάγκη σε ώθησε να γίνεις ηθοποιός;
— Να ασχοληθώ με την υποκριτική τέχνη με ώθησε η ανάγκη και η βαθιά επιθυμία να διαβάζω και να ανακαλύπτω πολλούς, διαφορετικούς και ετερόκλητους χαρακτήρες. Να μπαίνω στον ψυχικό τους κόσμο. Ήθελα να ανακαλύψω πώς ήταν φτιαγμένοι αυτοί οι ήρωες στην από γραφής ζωή τους. Κάθε ήρωα τον έβλεπα σαν μια οντότητα με το προσωπικό του υπαρξιακό ταξίδι. Εγώ καλούμουν κάθε φορά να τους δώσω φωνή και υπόσταση. Στην προσπάθειά μου να τους ενσαρκώσω, συγκέντρωνα όχι μόνο τα στοιχεία που μου έδινε ο συγγραφέας, αλλά με τη φαντασία μου έπλαθα τη ζωή τους τη στιγμή πριν ξεκινήσει η ιστορία τους, ώστε να είναι ολοκληρωμένοι χαρακτήρες και χωρίς κενά στην πορεία τους.
— Αντιστοίχως, ποια ανάγκη σε ώθησε να ασχοληθείς τα τελευταία χρόνια με το κομμάτι της προσωπικής ανάπτυξης;
— Τα τελευταία 7 χρόνια ασχολούμαι επαγγελματικά με την προσωπική ανάπτυξη, επειδή πάντα τη θεωρούσα ένα από τα πιο κομβικά σημεία στη ζωή ενός ανθρώπου, σε επίπεδο ατομικό αλλά και συνολικό. Καθώς βελτιώνεται κάθε άνθρωπος και αναπτύσσεται, επηρεάζεται και δύναται ν’ αλλάξει σιγά σιγά και η κοινωνία. Ξεκίνησα πρώτα με τη δική μου αλλαγή μέσα από την προσωπική ενασχόληση με το αντικείμενο και ύστερα θέλησα να προσφέρω βοήθεια κι εγώ με τη σειρά μου στους άλλους, όταν ακριβώς διαπίστωσα πόσο ευεργετικό και παράλληλα ενδυναμωτικό είναι αυτό το ταξίδι της αυτογνωσίας και εξέλιξης. Έτσι ξεκίνησα την εκπαίδευση μου στο life coaching το 2017.

— Πόσο σε έχει βοηθήσει η ενασχόλησή σου με πιο βαθιά πεδία εξερεύνησης του εαυτού στην ερμηνεία διαφορετικών ρόλων;
— Η αυτογνωσία είναι μια εσωτερική διεργασία που μας βοηθά να καταλάβουμε πόσο πολυδιάστατα όντα είμαστε οι άνθρωποι και πόσες διαφορετικές πλευρές του εαυτού κρύβονται μέσα μας. Δεν είμαστε ένα μόνο πράγμα αλλά πολλά ταυτόχρονα. Όταν εξερευνείς σε ένα βαθύτερο επίπεδο τον εαυτό σου, είσαι περισσότερο ανοιχτός να κατανοήσεις καλύτερα και τους ρόλους. Ή και το αντίστροφο, αναλύεις βαθιά τον ρόλο για να τον ερμηνεύσεις και ανακαλύπτεις κομμάτια του εαυτού σου που σε δένουν μαζί του. Κομμάτια που είναι ίδια, ή πτυχές του χαρακτήρα που θα ήθελες να έχεις και εσύ κ.τλ. Είναι μια διαδικασία αμφίδρομη.
— Το κομμάτι της προσωπικής ανάπτυξης σε έχει κερδίσει περισσότερο από την υποκριτική;
— Αυτή την περίοδο έχω εστιάσει πολύ στον τομέα της προσωπικής ανάπτυξης. Να βοηθάω τους ανθρώπους να αναμορφώσουν σκέψεις και πράξεις. Το life coaching είναι εργαλείο κατανόησης του εαυτού, αντιμετώπισης των συναισθημάτων για να χτίσουμε τη ζωή που θέλουμε. Αυτό που κάνω, λοιπόν, είναι να δημιουργώ και να υλοποιώ σεμινάρια, εργαστήρια, όπως και συνεδρίες αυτογνωσίας όπου ο κόσμος αντιλαμβάνεται τον πλούσιο εσωτερικό του κόσμο και, παράλληλα, ανακαλύπτει την τεράστια εσωτερική δύναμη που κρύβει μέσα του ως ύπαρξη και ψυχή. Παράλληλα, όμως, δεν έχω σταματήσει να ασχολούμαι με την υποκριτική τέχνη, απλώς από μια άλλη θέση, αυτή της εισηγήτριας σεμιναρίων υποκριτικής και αυτογνωσίας και μέσω της εκπαίδευσης. Έτσι, δεν νιώθω ότι έχω απομακρυνθεί από αυτήν ή ότι την έχω αποκλείσει από τη ζωή μου. Στο μέλλον ίσως κάποιος ρόλος να μου δημιουργήσει την επιτακτική ανάγκη να επανέλθω για να τον ερμηνεύσω.
— Όλα αυτά με τα οποία καταπιάνεσαι κατά καιρούς –υποκριτική, ραδιόφωνο, ηχητικά βιβλία, προσωπική ανάπτυξη– έχουν σχέση με την επικοινωνία και τα εκφραστικά σου μέσα. Τελικά τι είναι αυτό που σε οδηγεί στους ποικίλους σταθμούς του δικού σου ταξιδιού;
— Σε όλα αυτά με τα οποία έχω ασχοληθεί και ασχολούμαι επαγγελματικά, υπάρχει το κομμάτι που συνδέεται με τον ψυχισμό των ανθρώπων. Και πάντα προσπαθούσα, από κάθε σπουδή, θέση, ιδιότητα και εργασία, να τον αφουγκραστώ και να τον κατανοήσω. Αυτό το ταξίδι είναι μια εσωτερική ανάγκη να ανακαλύψω και να δουλέψω πάνω σε κομμάτια που μου αρέσουν, με συγκινούν, με γεμίζουν ψυχικά και πνευματικά. Θέλω να προσπαθήσω να δημιουργήσω κάτι μ’ αυτά και να τα μοιραστώ ύστερα και με άλλους ανθρώπους.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Έρχεται η κωμωδία «Χαβιάρι και Φακές», με ελεύθερη είσοδο, στο δημοτικό θέατρο Καλλιθέας
Η γνωστή ηθοποιός μιλά για τον ρόλο της στην «Αντιγόνη» του Ούλριχ Ράσε αλλά και για τις στιγμές της στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου στα 70 χρόνια του Φεστιβάλ
Οι κρατούμενοι του σωφρονιστικού καταστήματος παρουσίασαν μια παράσταση που σατιρίζει τον τρόπο απόδοσης της δικαιοσύνης. Τι μας είπε η σκηνοθέτρια Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Μια παράσταση βασισμένη στα ζώδια με live μουσική, στο Θέατρο Βράχων
Η μοναδική προσωπικότητα του μεγάλου Έλληνα «μάγκα» καλλιτέχνη ζωντανεύει στη σκηνή του ΔΕΗ Θεάτρου Άλσους
Η καλοκαιρινή θεατρική σεζόν 2025-26 έχει ξεκινήσει με παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025 και όχι μονο
Ο πρώτος σκηνοθέτης που γίνεται τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών τιμήθηκε για το έργο και τη συμβολή του στο ελληνικό και διεθνές θέατρο
Τη σεζόν 2025-2026 αλλάζει θεατρική στέγη και μεταφέρεται στο Αργώ
Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο
Οι αριθμοί πίσω από τις παραστάσεις, τους θεατές και τις στιγμές που άφησαν αποτύπωμα
Τα θεατρικά έργα που παίζονται σε ταράτσες, πλατείες και υπαίθρια θέατρα
Η μουσική και η ψυχή του Γιώργου Ζαμπέτα στο θέατρο Άλσος
6 σκηνοθεσίες μέσα σε 6 χρόνια στο Μανχάταν
Η ιδιάζουσα κινησιολογική γλώσσα της Ομάδας Πλεύσις βρίσκει πάλι νέους εκφραστικούς τρόπους, διατηρώντας πάντοτε την υψηλή, κυριολεκτικά χειροποίητη, αισθητική της
Αντιγόνη vs Κρέοντα: Οι άγραφοι νόμοι απέναντι στο γράμμα του νόμου. Το Εθνικό Θέατρο ενώνει τις δυνάμεις του με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου σε μια μεγάλη συμπαραγωγή - Παγκόσμια πρεμιέρα 27, 28 και 29 Ιουνίου
Οι ομάδες που συμμετέχουν στο πρώτο φεστιβάλ νέων δημιουργών στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων-Λευτέρης Βογιατζής μίλησαν αποκλειστικά στην Αthens Voice
Τρεις παραστάσεις του φεστιβάλ που ξεχωρίσαμε
Ο θίασος Μικρός Αριστοφάνης παρουσιάζει την καλοκαιρινή διαδραστική κωμωδία για παιδιά από 3 έως 10 ετών
Ο γνωστός σκηνοθέτης μιλάει για την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή που θα δούμε στις 4 & 5 Ιουλίου
«Με τη Γιοχάνα ξαναδουλέψαμε μαζί, δημιουργώντας ένα νέο "εικαστικό σενάριο" πάνω στις φωτογραφίες της»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.