- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
O Δημήτρης Ξανθόπουλος και η γλυκιά εμμονή με τον Τσέχοφ
Ανυπομονούμε για την επιστροφή του με τις «Τρεις αδελφές» στη Στέγη
Δέκα χρόνια πριν, ο Δημήτρης Ξανθόπουλος με τον «Γλάρο» πήρε το βάπτισμα του πυρός σαν σκηνοθέτης. Η μανία με τον Τσέχοφ: δέκα χρόνια μετά, οι «Τρεις Αδελφές» με την υπογραφή του ανεβαίνουν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Ξεχάστε τη Μόσχα και τις φαντασιώσεις του μέλλοντος και συναντήστε τες στην Αθήνα. Γιατί, 118 χρόνια μετά, το έργο δεν μιλά μόνο για την προεπαναστατική Ρωσία, το έργο, παγκόσμιο πια, μιλά για κάθε εποχή που οι ήρωές της βιώνουν ρήγμα και κατάσταση διαρκούς αναταραχής, επί γης. 118 χρόνια μετά, ο Δημήτρης Ξανθόπουλος αναρωτιέται για το πώς πρέπει να ζούμε. Αναρωτιέται: παγιδευμένοι στον εαυτό μας και χάνοντας κάθε επαφή με την πραγματικότητα, τι θα συμβεί όταν βγούμε έξω από τους τοίχους του σπιτιού μας; Θα συντριβούμε ή θα ανταπεξέλθουμε.
Αυτή η αναμέτρηση με το έξω γίνεται το κέντρο της παράστασης της Στέγης. Η αγωνία του να βρούμε τη θέση μας στον κόσμο, έναν κόσμο όπου μας έφεραν απρόσκλητους, που μας γέννησαν και μας τοποθέτησαν ερήμην. Χωρίς λόγο. Ή μήπως με κάποια αιτία; Μα και ανάποδα: με κάποια αιτία, με κάποιο λόγο. Από εδώ πηγάζει και η συνεχής μας διακαής επιθυμία να επιστρέψουμε στις εξιδανικευμένες πόλεις των ονείρων που μας συνδέουν με την παιδική μας ηλικία, τη μόνη μας πατρίδα. Έτσι ανεβάζει ο Δημήτρης Ξανθόπουλος τις «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ: σαν ένα αιωνίως επίκαιρο ταξιδιωτικό voucher στο χθες. Εκείνες το ζουν στο 1901, στο στρατιωτικό περιβάλλον της μικρής στρατιωτικής κωμόπολης όπου έχουν εγκλωβιστεί. Οι τρεις κόρες και ο μοναχογιός ενός νεκρού στρατηγού. Βαλτώνουν στη φαντασίωση μιας άλλης κάποιας ζωής σε μια «Μόσχα» paradise mind προσομοίωση. Το χθες και το αύριο, το σήμερα και το μέλλον, και οι συνεχείς «υποθέσεις εργασίας», η περιδίνηση - διαρκές ερώτημα. Πού βρίσκεται η ευτυχία, η ανεμελιά, η ζωή στην ιδανική της συνθήκη.
Δεν υπάρχει «καλύτερη εποχή» από αυτήν: μέσα από τη δυσκολία και το αβίωτο των ημερών, η παράσταση του Δημήτρη Ξανθόπουλου φέρνει στο φως ατόφιος όλον τον θησαυρό του τσεχοφικού θεάτρου και των απαράμιλλων προσδοκιών. Τώρα, αν πίσω τους καραδοκεί η διάψευση, ο πόνος ή το pursuit of happiness, αυτά ανυπομονούμε να μας τα «πει» ο σκηνοθέτης και ο θίασος. Ναι, έχουμε αγωνία...
Άντον Τσέχοφ
Γεννημένος στο λιμάνι Τανγκαρόγκ της Αζοφικής Θάλασσας, από πατέρα έμπορο ο οποίος χρεοκόπησε και αναγκάστηκε να πουλήσει το πατρικό σπίτι για να καταφύγει οικογενειακώς στη Μόσχα (ιδού η «καταγωγή» του προς πώληση βυσσινόκηπου στο ομότιτλο έργο), ο Άντον Τσέχοφ (1860-1904) είναι ο πρωτοπόρος συγγραφέας μιας συλλογής αριστουργημάτων: «Πλατόνοφ», «Ιβάνοφ», «Γλάρος», «Θείος Βάνιας», «Τρεις Αδερφές», «Βυσσινόκηπος».
Εκτός από συγγραφέας, υπήρξε τολμηρός γιατρός και ερευνητής. Διέσχισε τη Σιβηρία για να επισκεφθεί τη Σαχαλίνη, το νησί-κάτεργο του Ειρηνικού, προκειμένου να μελετήσει τις αποτρόπαιες συνθήκες διαβίωσης των κρατουμένων, ενώ αφοσιώθηκε επίσης στην καταπολέμηση της επιδημίας χολέρας που είχε ενσκήψει στη ρωσική ύπαιθρο – το φυσικό τοπίο της μετέπειτα δραματουργίας του.
Ο Δημήτρης Ξανθόπουλος είναι ηθοποιός και σκηνοθέτης, ιδρυτικό μέλος της εταιρείας θεάτρου Pequod (2010). Η συνεργασία του με τη Στέγη ξεκίνησε το 2012, όταν έπαιξε και συν-σκηνοθέτησε, από κοινού με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας Pequod, «Το διπλό βιβλίο» του Δημήτρη Χατζή. Η παράσταση παίχτηκε στη Στέγη, καθώς επίσης στο Παρίσι (Théâtre de la Ville) και τη Μασσαλία (Villa Méditerranée).
Έχει συνεργαστεί ακόμα, ως σκηνοθέτης, με το Φεστιβάλ Εφηβικού Θεάτρου της Στέγης, τις σαιζόν 2015-16 και 2016-17, και μάλιστα σκηνοθέτησε για την Εφηβική Σκηνή το «Μοσκώβ-Σελήμ» του Γεώργιου Βιζυηνού (2016-17), ενώ ως ηθοποιός, συμμετείχε στους «Δαιμονισμένους» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, στη σκηνοθεσία του Κονσταντίν Μπογκομόλοφ (2017).
Εκτός της Στέγης, έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μεταξύ άλλων, με τα θέατρα Εμπρός («Το ημερολόγιο της άμμου»), Σφενδόνη («Ο καλός άνθρωπος του Σε Τσουάν»), Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας («Λάσπη»), Παλλάς («Το τρίτο στεφάνι») και έχει παίξει στις μεγάλου μήκους ταινίες «Το Χάνι», «Ώρες κοινής ησυχίας», «Η ψυχή στο στόμα», «Χρυσόσκονη», «Απ’ τα κόκαλα βγαλμένη», «Συγχαρητήρια στους αισιόδοξους», «Ζίζοτεκ» κ.ά.
Τέλος, έχει σκηνοθετήσει την παράσταση «Υπόθεση εργασίας» και την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, ενώ έχει συν-σκηνοθετήσει, από κοινού με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας Pequod, τις παραστάσεις «Γλάρος» του Άντον Τσέχοφ, «Από το φίφτυ-φίφτυ στον έρωτα» του Δημήτρη Χατζή και «Οι δυο μας τώρα» του Χρήστου Αγγελάκου.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.