- CITY GUIDE
- PODCAST
-
23°
Η Στεφανία Γουλιώτη μεταμορφώνεται σε «Κύκλωπα»
Το έργο του Ευριπίδη σκηνοθετεί ο Παντελής Δεντάκης δίνοντας όλους τους ρόλους σε γυναίκες. Η πρωταγωνίστρια μας εξήγησε γιατί.
![363449-751808.jpg 363449-751808.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2017/07/13/363449-751808.jpg)
Όταν μου έκανε την πρόταση ο Παντελής να ενσαρκώσω τον Κύκλωπα δεν χρειάστηκα χρόνο για να απαντήσω – συμφώνησα αμέσως. Μου άρεσε αυτή η παραδοξότητα της πρότασης και δεν πήγε το μυαλό μου στις δυσκολίες που θα είχα να αντιμετωπίσω. Οι δυσκολίες δεν έχουν να κάνουν με το ότι ερμηνεύω έναν άνδρα, αλλά με το κείμενο.
» Ο “Κύκλωπας” δεν ανεβαίνει τόσο συχνά, ίσως γιατί οι περισσότεροι το έχουν στο μυαλό τους ως Σατυρικό Δράμα. Μάλλον αυτό προκαλεί μια αμηχανία: πρέπει να ανέβει ως κωμωδία ή τραγωδία; Το ίδιο πρόβλημα το έχει και ο θεατής. Πάω να δω κάτι για να γελάσω ή για να σκεφτώ; Η ανάγνωση του Παντελή δεν στάθηκε σε τέτοιου είδους διλήμματα. Αν δεις τα χορικά μας είναι πολύ προσωπικά φτιαγμένα, δεν έχουν να κάνουν με σάτυρους.
» Αυτό που έχω καταλάβει διαβάζοντας τη μυθολογία είναι πως ο άνθρωπος έχει κατασκευάσει τα τέρατα προκειμένου να συμφιλιωθεί με υποταγμένα κομμάτια του εαυτού του. Δίνει στους εφιάλτες του πρόσωπο και συνομιλεί μαζί τους. Ο Κύκλωπας είναι μια τέτοια μορφή. Η παράσταση περιγράφει τη συνάντηση του Οδυσσέα μαζί του. Δηλαδή περιγράφει τη συνάντηση ενός πολιτισμένου με έναν μη πολιτισμένο, ενός ανθρώπινου όντος με ένα ον που έχει απαρνηθεί την ανθρώπινη φύση καθώς ακολουθεί την ακραία ενστικτώδη φύση του και περιμένουμε να δούμε τι θα συμβεί από αυτή τη συνάντηση.
» Ο Κύκλωπας στην ουσία είναι ένας αθώος, που αναγκάστηκε να γίνει ένα τέρας λόγω της δυσμορφίας του, καθώς δεν μπόρεσε να εκπαιδευτεί ή να ακολουθήσει το δρόμο που ακολούθησαν οι υπόλοιποι άνθρωποι. Έχει επιλέξει να ζει μαζί με σατύρους γιατί δεν θέλει να βρίσκεται δίπλα σε αυτούς, τους ανθρώπους, που τον έδιωξαν. Εδώ ο ξένος δεν είναι ο Οδυσσέας, αλλά ο Κύκλωπας. Το έργο παρακολουθεί πώς αυτό το φαινομενικά τέρας θα “κατασπαραχθεί’ από το πολιτισμένο κομμάτι του.
» Καταπληκτική για μένα είναι η σκηνή που ο Κύκλωπας δέχεται να πιει το κρασί που του προσφέρει ο Οδυσσέας και μεθάει. Και τότε νιώθει λίγο την ανθρώπινη φύση του και έχει αίσθηση του τι έχασε όλα αυτά τα χρόνια που ζει απομονωμένος. Κι εδώ φαίνεται η μαεστρία του Ευριπίδη, καθώς τη στιγμή που ο Κύκλωπας χαίρεται και νιώθει λίγη ευτυχία, την εκμεταλλεύεται ο Οδυσσέας και τον τυφλώνει. Ο αθώος αφήνεται να παρασυρθεί από τη μοχθηρότητα του πολιτισμένου. Αχ, δεν μπορώ να σου περιγράψω πόσο με συγκινεί αυτό το τερατάκι.
» Το γεγονός πως όλοι οι (ανδρικοί) ρόλοι ερμηνεύονται από γυναίκες –όπως και το αντίστροφο συμβαίνει σε άλλες παραστάσεις–, πρώτα απ’ όλα, υπακούει και σε μια νέα αισθητική τάση. Αυτό γιατί έχουμε φύγει από την ανάγκη της πιστής εικονοποίησης. Νομίζω πως μπορούμε έτσι να εξερευνήσουμε καλύτερα την ανθρώπινη φύση και να αποδεχτούμε τις πλευρές μας. Μου φαίνεται τρομακτικά ενδιαφέρον μια γυναίκα να εκφέρει λόγια που στο συλλογικό ασυνείδητο έχουν καταγραφεί ως ανδρικά – ή να πω αρσενικά.
» Στην παράστασή μας, αφού τελειώσει το κείμενο του Ευριπίδη, ακούγονται αποσπάσματα από τον “Κύκλωπα” του Θεόφραστου. Βάσει αυτών ο Κύκλωπας τυφλωμένος, αδύναμος και μόνος επικαλείται τη βοήθεια της νύμφης Γαλάτειας, με την οποία είναι ερωτευμένος. Είναι ο μονόλογος ενός άνδρα για μια γυναίκα, όμως ακούγοντάς τον από μια γυναίκα ηθοποιό γίνεται μια μαγική χημική ένωση έξω από φύλλα και σχέσεις. Είναι μια απεγνωσμένη ανθρώπινη κραυγή προς έναν άλλο άνθρωπο.
21-22/7, Μικρή Επίδαυρος. Για περισσότερες πληροφορίες www.greekfestival.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο ταλαντούχος συνθέτης μάς μιλά για την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου που τον φέρνει στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου
Ένα πάρτι με σπουδαία ονόματα στη γειτονιά. Ξένοι σκηνοθέτες σκηνοθετούν Έλληνες ηθοποιούς.
Όπερα, μουσικό θεάτρο, αναβιώσεις επιτυχημένων παραγωγών, μιούζικαλ για όλη την οικογένεια, κουκλοθέατρο, συναυλίες κ.ά.
Μιλήσαμε με την Αμερικανίδα σούπερ σταρ της όπερας λίγο πριν έρθει στο Ηρώδειο για την Τραβιάτα της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.
Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες. Μια κωμωδία της Sarah Ruhl για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.