Τι ζητάει ο Γενικός Γραμματεύς στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού;
H Σοφία Μαραθάκη πέρυσι σημείωσε μια μεγάλη θεατρική επιτυχία. Η παράσταση «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί» που σκηνοθέτησε άρεσε και συζητήθηκε. Και μετά… αναλαμβάνει να σκηνοθετήσει, πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο (και στην Πειραματική Σκηνή -1) την κωμωδία του Ηλία Καπετανάκη «Ο Γενικός Γραμματεύς». Παράξενο ή τελικά όχι και τόσο; Τη ρωτήσαμε και μας εξήγησε…
«Το έργο δεν υπήρξε στις προτεραιότητές μου. Πρόσφατα, όταν το διάβασα, συνειδητοποίησα πως εκτός του ότι είναι ένα κλασικό ‒πλέον‒ κείμενο είναι και κείμενο του παραλόγου. Ανακάλυψα πως έχει το ίδιο σκοτεινό χιούμορ και την ίδια γκροτέσκα ατμόσφαιρα που είχε το έργο “Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί” ‒ η προηγούμενη δουλειά μας. Δραματουργικά τα δύο έργα σαφώς δεν έχουν καμία σχέση, αλλά υφολογικά νιώθω πως υπάρχει κάτι συγγενικό μεταξύ τους ‒ φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως γι’ αυτές τις υπόγειες συνδέσεις ευθύνη έχει το θυμικό του καλλιτέχνη.
Στη διάρκεια των προβών αμφιταλαντεύτηκα. Υπήρχαν στιγμές που ένιωθα να με ενθουσιάζει το έργο και στιγμές που ένιωθα πως με απωθούσε. Διότι δεν υπάρχει κάτι από κάτω, καθώς οι ήρωες ‒φιγούρες θα τους έλεγα‒ ό,τι λένε το εννοούν. Αυτό μερικές φορές σε φέρνει σε αμηχανία και δεν ξέρεις πώς να το χειριστείς.
Είναι ένα σαρκαστικό για την Ελλάδα έργο, γι’ αυτή τη χώρα με τους αιωνίως ανήλικους κατοίκους. Παίρνουμε αποφάσεις, άρα είμαστε ενήλικες, όμως τα αποτελέσματα αυτών δεν θέλουμε να τα δεχτούμε και τότε τρέχουμε στην αγκαλιά ενός μεγαλύτερου προκειμένου να ζητήσουμε βοήθεια. Ο “Γενικός Γραμματεύς” είναι μια τραγωδία ιδωμένη από την ανάποδη, καθώς οι ήρωες είναι σε μια δίνη που δεν μπορούν να βγουν, κάτι που συμβαίνει και σήμερα.
Το έργο κανονικά τελειώνει με ένα διδακτικό τρόπο, γιατί φαίνεται πως ο Καπετανάκης θέλει να δώσει άφεση αμαρτιών στους θεατές. Εμείς δεν το ενστερνιστήκαμε, χωρίς να σημαίνει πως θελήσαμε να τους κατηγορήσουμε. Αθωώνονται λόγω της “παιδικότητάς” τους, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν φέρουν την ευθύνη για τα κακώς κείμενα.
Κάτι άλλο που με ενθουσίασε είναι πως υπάρχει και μια έντονη διάθεση για γλέντι. Ένα ξεφάντωμα ανθρώπων που λένε ας το γλεντήσουμε όσο μας μένει χρόνος, αλλά και ανθρώπων που παίρνουν δάνεια προκειμένου να κάνουν τη μεγάλη ζωή. Σας θυμίζει κάτι; Το πολλά τραγούδια δε που έχει το έργο είναι αυτά που καθόρισαν και τη φόρμα της παράστασης. Το δουλέψαμε σαν παρτιτούρα, με άξονα τη μουσική του Χαράλαμπου Γωγιού, που αναδομεί το έργο σαν μια σύγχρονη οπερέτα, μακριά από ρεαλιστικές απεικονίσεις. “Αβάντι στο ξεφάντωμα”, λοιπόν.
Είναι τρομερό πάντως αν σκεφτείς πως το έργο γράφτηκε και ανέβηκε το 1893, ακριβώς τη χρονιά που ο Χαρίλαος Τρικούπης είπε το “Δυστυχώς επτωχεύσαμεν”, και πως όλοι οι χαρακτήρες του είναι αναγνωρίσιμοι και σήμερα. Καλώς ή κακώς έτσι παραμείναμε και αναρωτιόμαστε πού ανήκουμε και προσποιούμαστε πως είμαστε κάτι άλλο από αυτό που πραγματικά είμαστε, όπως ακριβώς και οι ήρωες του Καπετανάκη…».
Info στο guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
«Η γνήσια, αυθεντική επαφή μεταξύ ηθοποιού και θεατή, είναι σαν να έχεις ρίξει ένα σημείωμα σε μια μπουκάλα στο πέλαγος και κάποιος την βρήκε»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.