Περισσότερο από την επιτομή των swingin’ sixties, το «Blow-Up» ήταν μια ταινία που ανθολογούσε τα κυριότερα συστατικά της λονδρέζικης κουλτούρας στην πιο ραφινάτη στιγμή της: φωτογραφία, σινεμά, μόδα, ποπ, εικαστικά, το ανυπέρβλητο στιλ της Veruschka και της Vanessa Redgrave. Ένα νέο άλμπουμ μας τα θυμίζει όλα καρέ καρέ.
«Είμαι κάποιος που προτιμά να δείχνει πράγματα, αντί να τα δηλώνει. Υπάρχουν ωστόσο στιγμές που εικόνα και λόγος συγκεράζονται, και τότε προκύπτουν έργα τέχνης». Όσο λακωνικός και αν ήθελε να είναι ο Αντονιόνι, ο ερχομός του στο Λονδίνο το 1966 ξεσήκωσε μεγάλο θόρυβο. Η πόλη έβραζε. Όλοι τον γνώριζαν, και άπαντες είχαν να διηγηθούν ένα ανέκδοτο για την τελειομανία του. Στο φινάλε, ήταν ο σκηνοθέτης που έκανε τον Ρίτσαρντ Χάρις να τα βροντήξει. Ήταν ακριβώς αυτός ο ακλόνητος περφεξιονισμός όμως που έδωσε στο «Blow-Up» τη δυσερμήνευτη, διαχρονική αίγλη του. Παροιμιώδης μένει η διαφωνία του με τον Peter Bowles, όταν ο τελευταίος παραπονέθηκε για την τροποποίηση μιας σκηνής: «Αγαπητέ Πίτερ, υπερασπιζόμενος τον μονόλογό σου, μου απαριθμείς ακριβώς τους λόγους για τους οποίους πρέπει να τον κόψω. Αν μείνει όπως έχει, όλοι θα καταλάβουν τι θέλει να πει το φιλμ. Εάν όμως τον αφαιρέσω, άλλοι θα νομίζουν ότι αφορά αυτό, άλλοι εκείνο, άλλοι κάτι διαφορετικό. Αυτό θέλω και εγώ. Το “Blow-Up” πρέπει να είναι διφορούμενο».
Τι αφορούσε αυτή η διφορούμενη ταινία; Ο πρωταγωνιστής του Αντονιόνι, βασισμένος σε μεγάλο βαθμό στον David Bailey, είναι ένας φωτογράφος μόδας που σταδιακά αμφισβητεί την αληθοφάνεια των λήψεών του. Οι επιφυλάξεις του παίρνουν σάρκα και οστά, όταν φωτογραφίζοντας ένα ερωτικό καβγαδάκι σε πάρκο, ο φακός του γίνεται αθέλητα μάρτυρας μιας απόπειρας δολοφονίας. Μεγεθύνοντας τις εικόνες ολοένα προκειμένου να εξαγάγει κάποιο συμπέρασμα, η οπτική του θολώνει, διαστρεβλώνεται, χάνει κάθε έννοια ευκρίνειας. Ανάμεσα σε όλα αυτά, η ποπ ουτοπία των swingin’ sixties. Τα κλαμπ του Piccadilly και οι γκαλερί του Whitechapel, ο Herbie Hancock, οι Yardbirds, η Vanessa Redgrave, η Verouschka, τα πρώτα ψήγματα του mod lifestyle.
Το άλμπουμ της Steidl περιέχει τα περισσότερα αυθεντικά stills της ταινίας που έχουν συγκεντρωθεί ως σήμερα σε έντυπη έκδοση, καθώς και πλήθος κειμένων αναφορικά με το κοινωνικό-πολιτικό πλαίσιο που ενέπνευσε το «Blow-Up» αλλά και τον προφανή αντίκτυπό του στο σινεμά, τη μόδα και τη φωτογραφία.
*Antonioni’s Blow-Up. Phillip Garner και David Alan Mellor, σελίδες 113, εκδόσεις Steidl, Απρίλιος 2011
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα 69 πορτραίτα φιλοξενήθηκαν από την Εθνική Βιβλιοθήκη το 2022
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Η θεατρική διασκευή του Άσλεϊ Ρόμπινσον ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Κνωσός
Ομορφιά και μηνύματα μέσα από εντυπωσιακά κλικ
Φωτογραφικά κλικς από το νέο Xiaomi 14T X Leica
Μια συζήτηση για την καλλιτεχνική φωτογραφία, το βραβείο «Lars Tunbjörk» και την ιατρική
Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το Έτος Κάφκα, η έκθεση φωτογραφίας καταγράφει την πατρίδα του συγγραφέα πριν την πτώση του Τείχους του Βερολίνου
Συμβαίνει τώρα στην πόλη. Από τον Θανάση Καρατζά και την Athens Voice.
20 χρόνια από τον θάνατο του κορυφαίου φωτογράφου
«Δες τη ζωή, δες τον κόσμο και γίνε αυτόπτης μάρτυρας στα μεγάλα γεγονότα»
Το χιούμορ και η γοητεία της άγριας ζωής σε μερικά κλικ
«Δεν ξέρω ποια γρανάζια κινούνται μέσα μας όταν κοιτάμε φωτογραφίες, ειδικά φωτογραφίες καλλιτεχνών όπως ο Cartier-Bresson, αλλά δεν είναι μόνο η όραση που δουλεύει, ούτε μονάχα η φαντασία»
Καλλιτέχνες και άνθρωποι της πόλης γέμισαν για τρεις μέρες το Cinobo Όπερα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο με αφορμή την έκθεση «RIDE AΘENS» στο ΚΠΣΙΝ
Λίγο πριν μεταμορφώσει με τη viral έκθεσή του το Cinobo Όπερα μιλάει στην Athens Voice
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί, γιατί καθώς μεγαλώνουμε δεν ρωτάμε «γιατί»;
«Κάνα Δυο Φωτογραφίες» για πρώτη φορά στην Αθήνα – Το ξεχωριστό κινηματογραφικό αφιέρωμα που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.