- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Γκαλερί Επίκεντρο: Η Αγγελική Αντωνοπούλου θυμάται avant-garde ιστορίες
Στην Πάτρα και αργότερα στην Αθήνα γράφτηκε ιστορία: Σπουδαίοι καλλιτέχνες, εκθέσεις υπερπαραγωγές, απρόβλεπτα και happenings
Η Αγγελική Αντωνοπούλου της γκαλερί a.antonopoulou.art μιλάει για τις Γκαλερί Επίκεντρο Πάτρας και Επίκεντρο Αθήνας, στην Athens Voice. Δείτε ιστορικές φωτογραφίες.
Η Γκαλερί Επίκεντρο έκανε την εμφάνισή της στην Πάτρα το 1989 και έγραψε ιστορία τα φοβερά χρόνια του lifestyle, εκεί στο τέλος της δεκαετίας το ‘80.
Το παράδοξο με αυτή την γκαλερί ήταν ότι ξεκίνησε στην περιφέρεια, συγκεκριμένα στην Πάτρα, κι έκανε εκθέσεις που θα μπορούσαν κάλλιστα να φιλοξενούνται σε μουσεία του εξωτερικού. Τελικά, το 1995 η γκαλερί ήρθε στην Αθήνα γιατί, όπως θεώρησαν οι δημιουργοί της, μάλλον εκεί ήταν το κοινό της.
Πρωτεργάτες ήταν η Αγγελική Αντωνοπούλου, μετέπειτα ιδιοκτήτρια της a.antonopoulou. art gallery, και ο Γαβρήλος Μιχάλης, μετέπειτα ιδρυτής του πολυχώρου-γκαλερί «Πες Πολύτροπο» στα Καλύβια Αττικής.
Ο Γαβρήλος προερχόταν από τον χώρο των κατασκευών, με φιλίες και συνεργασίες με πολλούς έλληνες καλλιτέχνες όπως τους Ακριθάκη, Γαΐτη, Μπουτέα, Διοχάντη, Βαρώτσο, και είχε αναρτήσει πολλές περίφημες και δύσκολες εκθέσεις της εποχής εκείνης, όπως Εικόνες που Αναδύονται - Ateneum Intercontinental, 7 Έλληνες Καλλιτέχνες – Ένα Νέο Ταξίδι, Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, Λευκωσία κ.ά. Η Αγγελική Αντωνοπούλου, με καταγωγή από την Πάτρα, μόλις είχε τελειώσει τη θητεία της στο Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας υπό την πετυχημένη διεύθυνση του Θάνου Μικρούτσικου τον οποίο, όπως λέει, θεωρεί μέντορα και δάσκαλό της.
Οι εκθέσεις του Επίκεντρου Πάτρας έχουν μείνει ιστορικές. Σε έναν χώρο καθαρά βιομηχανικό, με 6 μέτρα ύψος, οι δυο τους δεν δίσταζαν να γκρεμίζουν στην κυριολεξία την γκαλερί για τις ανάγκες της κάθε έκθεσης. (βλέπε φωτογραφία με την «Κατάκρυψη» του Δημήτρη Αληθεινού).
Πέρασαν πολλά σπουδαία ονόματα την εποχή εκείνη από το Επίκεντρο όπως οι Κώστας Τσόκλης, Γιάννης Μπουτέας, Τάσος Βρεττός, Γιάννης Κόττης, Γιάννης Αδαμάκος, Κυριάκος Μορταράκος, Γιώργος Λαζόγκας, Νίκος Αλεξίου, Αλέξης Ακριθάκης, Ρένα Παπασπύρου, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Κώστας Βαρώτσος, Θανάσης Τότσικας, Γιάννης Λασηθιωτάκης, Γιώργος Χατζημιχάλης και άλλοι.
Οι Αθηναίοι κατέφθαναν στην Πάτρα για τα εγκαίνια των εκθέσεων κατά δεκάδες, πολιτικοί, δημοσιογράφοι και φίλοι. Μερικές φορές σε εγκαίνια, θυμάται η Αγγελική Αντωνοπούλου, οι Αθηναίοι ήταν περισσότεροι από τους Πατρινούς!
Κάποια στιγμή το κεφάλαιο «Πάτρα» έκλεισε. Ίσως γιατί ήταν πολύ πρωτοποριακές οι εκθέσεις του Επίκεντρου εκείνη την εποχή για την Πάτρα. Πολλές φορές οι Πατρινοί έμπαιναν μέσα και την ίδια στιγμή, βλέποντας τις εκθέσεις, ξανάβγαιναν λέγοντας «Θα περάσουμε άλλη μέρα, όταν έχετε τελειώσει τις εργασίες ανακαίνισης!»
Έτσι, η Γκαλερί Επίκεντρο το 1995 ήρθε στην Αθήνα. Εγκαταστάθηκε σε μια μη «glamorous» περιοχή από άποψη και θέση, μακριά από το εμπορικό Κολωνάκι, στη Βαρβάκειο Αγορά, στην οδό Αρμοδίου 10, στον 1ο όροφο μιας πολυκατοικίας του 1970. Τη νέα γκαλερί σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Χρήστος Παπούλιας.
Ούτε οι avant-garde ιδέες βεβαίως σταμάτησαν, όπως για παράδειγμα η επαναστατική για τα δεδομένα της εποχής πρόσκληση εγκαινίων με ένα αληθινό πορτοκάλι χωρίς άλλα στοιχεία και χωρίς αποστολέα. Ήταν μια ιδέα του φίλου τους Γιάννη Χαρωνίδη, διευθυντή marketing και δημιουργικού μυαλού στην επικοινωνία. Η Αθήνα αναρωτιόταν ποιος έστειλε ένα πορτοκάλι και τι συμβόλιζε. Μέχρι και στην αστυνομία έφτασαν κάποιοι, φοβούμενοι ότι είναι στόχος της 17 Νοέμβρη και ο συμβολισμός είχε σχέση με την ταινία «Κουρδιστό Πορτοκάλι»! Ακολούθησε βέβαια, όπως ήταν προγραμματισμένο, η δεύτερη πρόσκληση που εξηγούσε ότι «δίπλα στην αγορά των φρούτων ανοίγουμε το Επίκεντρο της Αθήνας...».
Τα εγκαίνια έγιναν το 1996 με την έκθεση φόρο τιμής στον φίλο τους Γιάννη Γαΐτη. Κάτω από την πολυκατοικία είχαν παρκάρει ένα Deux Cheveaux με ανθρωπάκια του Γαΐτη ενώ στον χώρο της έκθεσης κυκλοφορούσαν άνθρωποι ντυμένοι σαν τα ανθρωπάκια του Γαΐτη.
Ακολούθησαν κι άλλες σπουδαίες εκθέσεις, αν και οι «υπερπαραγωγές» λιγόστεψαν λόγω χώρου αφού η γκαλερί ήταν πια εγκαταστημένη σ' ένα διαμέρισμα. Το 1996 πραγματοποιήθηκε η έκθεση του Κώστα Τσόκλη με τα περίφημα καρπούζια, έργο εφήμερο όπου ο καλλιτέχνης τα έβαλε ως έργα τέχνης μέσα στον χώρο χρησιμοποιώντας τα ως πινέλο και τον τοίχο ως καμβά. Μάλιστα μετά από αυτή την έκθεση, θυμάται η Αγγελική, ξαναβάφτηκε το δάπεδο της γκαλερί γιατί τα υγρά του καρπουζιού, όντας όξινα, κατέστρεψαν το δύο συστατικών δάπεδο, ενώ μαζεύτηκαν και μύγες!
Ακολούθησε η έκθεση του Ιταλού καλλιτέχνη Renzo Gallo με τα υπέροχα γυναικεία σώματα σε μπρούντζο, οι φωτογραφίες του Γιώργη Γερόλυμπου με τίτλο «No Man’s Land» το 1997, τα έργα του Γιάννη Σκαλτσά, η φωτογραφική έκθεση του Τάσου Βρεττού «Εμφιαλώσεις» το 2000 κ.ά.
Η Γκαλερί Επίκεντρο έκλεισε το 2000 και η Αγγελική Αντωνοπούλου, πάντα ανήσυχη, άνοιξε το 2001 σε νέο χώρο, στην Αριστοφάνους 20 στου Ψυρρή, την γκαλερί a.antonopoulou.art συνεχίζοντας την παράδοση, ενώ ο Γαβρήλος Μιχάλης έκανε τα δικά του πράγματα.
Φωτογραφίες του Θανάση Τότσικα © Panagiotis Sotiropoulos
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.