- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Ανδρονίκη Χειλά, «πΑΡΟΝ»: Η ζωή και ο θάνατος στο Βερολίνο
Μια έκθεση καθόλου μα καθόλου εύκολη ως προς την ανάγνωσή της, μα και την ίδια στιγμή τόσο εύστοχα απλή: it's all about life and death baby
Υπάρχει κάτι το βαθιά βίαιο, αργόσυρτα επώδυνο και τρομακτικά εφιαλτικό στα υποστρώματα και τις αλλεπάλληλες χρωματικές επεμβάσεις των «ηρώων» στις επιφάνειες των έργων της Ανδρονίκης Χειλά. Μοναχικές φιγούρες, σαν φαντάσματα, που προσπαθούν να διεισδύσουν στον χώρο, σπάζοντας το καλούπι και τον εγκιβωτισμό τους στον πίνακα. Σαν να θέλουν να ξεχυθούν.
Λάδια σε λινό και σχέδια προσώπων, που τελούν εν απελπισία. Και προσδοκία ταυτόχρονα πως από τον βαθύ μαύρο κόσμο-φόντο του πίνακα θα διαχυθούν σε ένα έξω γεμάτο χρώματα, παλμό και υποσχέσεις. Καταθλιπτικές(;) προσωπογραφίες ψυχικών διαθέσεων που παλαντζάροντας ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, τον θάνατο και τη ζωή, παλεύουν να δραπετεύσουν από το γήρας στη νεότητα. Και από τον τάφο στη ζωή. Μεταφυσικό; Όχι. Και καθόλου περίεργη αυτή η αντίφαση στη ζωγραφική της.
Οι μοναχικές της φιγούρες που συνεχώς μεταμορφώνονται διεκδικώντας την ένταξή τους στον χώρο-τοπίο, προέκυψαν μετά από μια δημιουργική διαδικασία, που επιτελέσθηκε σε συγκεκριμένο μέρος: η ζωγράφος, που τα τελευταία χρόνια ζει στο Βερολίνο, δούλεψε τους πίνακές της σε ένα ειδικό εργαστήρι μέσα στο νεκροταφείο Κρόιτσμπεργκ. Το κοιμητήριο δημιουργήθηκε για τα πολλά θύματα που άφησε πίσω του ένας από τους πιο φονικούς βομβαρδισμούς που υπέστη το Βερολίνο κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Σήμερα βέβαια όλα αυτά έχουν περάσει: επισκέψιμο πια από ελάχιστους συγγενείς λόγω της χρονικής απόστασης του «γεγονότος», το νεκροταφείο αποτελεί πλέον μια «όαση» και ιδανικό χώρο για ποδήλατο, πικνίκ, διάβασμα και περισυλλογή. Γόνιμες ώρες σχόλης. Τι ειρωνεία, μα και πόσο εύστοχο δίπολο, ζωή και θάνατος, τέλος και επανεκκίνηση εαυτού, σαν τραμπάλα ανάμεσα σε δυο κόσμους. Ίσως γι' αυτό και ο τίτλος της νέας της έκθεσης είναι «πΑΡΟΝ». Όπου «π» το άρρητο, ένας υπερβατικός αριθμός, που λειτουργεί ως η μόνη σταθερά σε έναν κατά τα άλλα γεμάτο από επισφάλειες και δυσδιάκριτες ισορροπίες κόσμο.
Περιβαλλόμενη από μνήματα, η Χειλά ήταν αναπόφευκτο σε πολλά από τα έργα - μηνύματά της να υπογράψει ως ημερομηνία θανάτου των προσώπων στους πίνακές της, με τη δική της ημερομηνία γέννησης. Και αντίστροφα, τολμώ να πω: μια ημερομηνία γέννησης σηματοδοτεί και μια ταυτόχρονη αντίστροφη μέτρηση. Εξ ορισμού. Μια έκθεση επομένως καθόλου μα καθόλου εύκολη ως προς την ανάγνωσή της, μα και την ίδια στιγμή τόσο εύστοχα απλή: it's all about life and death baby.
«πΑΡΟΝ» της Ανδρονίκης Χειλά στη ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ, Κοραή 4. Περισσότερα στοιχεία για την έκθεση στον οδηγό της Athens Voice
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.