Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας, Κώστας Κοτσανάς
Το όραμα ενός δημιουργικού ανθρώπου που έγινε πραγματικότητα με πολύ μεράκι, κέφι, γνώση και σεβασμό στο αντικείμενο
Περπατώντας πριν μερικές βδομάδες στο κέντρο της Αθήνας και περνώντας έξω από ένα πανέμορφο κτίριο της οδού Πινδάρου στο Κολωνάκι, με εμφανείς τις επιρροές της art nouveau, είδα μία ταμπέλα που έγραφε «Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας, Κώστας Κοτσανάς».
Το ιδιωτικής πρωτοβουλίας αυτό μουσείο, στεγαζόμενο σε κτίριο που ανήκε στην οικογένεια της βασίλισσας Ασπασίας Μάνου, συζύγου του Αλέξανδρου Α’, άνοιξε στις 8 Ιανουαρίου και πριν λίγες μέρες είχα την ευκαιρία να ξεναγηθώ από τον ιδρυτή του Μουσείου, κο Κώστα Κοτσανά.
Ο κος Κοτσανάς έχει αφιερώσει τη ζωή του στη μελέτη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και ειδικότερα στο πεδίο της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας. Το έναυσμα δόθηκε κατά τη διάρκεια των φοιτητικών του χρόνων στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και από το 1982 άρχισε το ταξίδι του στον κόσμο της αρχαιότητας με τις σπουδές του να του δίνουν το κατάλληλο γνωστικό υπόβαθρο για την κατασκευή ομοιωμάτων εφευρέσεων των αρχαίων Ελλήνων. Εκτός από την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία έχει κάνει μελέτη πάνω στην Αραβική αλλά και στα αγγεία. Όλα τα εκθέματα που παρουσιάζονται σε αυτό το μουσείο καθώς και στα μουσεία που έχει ιδρύσει στο Κατάκολο Ηλείας και στην Αρχαία Ολυμπία, είναι χειροποίητες, από τον ίδιον, κατασκευές, τις οποίες έχει χρηματοδοτήσει ο ίδιος.
Τα εκθέματα αυτά έχουν παρουσιαστεί σε πολλές περιοδικές εκθέσεις ανά τον κόσμο (Ευρώπη, Ασία, Αυστραλία) προκαλώντας τον θαυμασμό των επισκεπτών. Όπως χαρακτηριστικά μου ανέφερε, «όταν η έκθεση παρουσιάστηκε στο Patent Office της Χάγης, οι θεατές ενθουσιασμένοι είπαν ότι η ιστορία των εφευρέσεων πρέπει να γραφτεί ξανά». Τα τρία του αγόρια συνεχίζουν το έργο του εμπλουτίζοντας το πωλητήριο του Μουσείου κατασκευάζοντας αντίγραφα των εκθεμάτων.
Στους όμορφους, ευχάριστους χώρους του Μουσείου το οποίο λειτουργεί σε τρία επίπεδα, η έκθεση «Οι Hi-Tech Εφευρέσεις των Αρχαίων Ελλήνων» είναι διαδραστική και χωρίζεται σε 24 ενότητες και μέσα απ’ αυτά αποκαλύπτεται μία άγνωστη πτυχή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού. Ένας από τους σκοπούς του μουσείου, όπως ανάφερε ο κος Κοτσανάς, είναι να συνειδητοποιήσει ο κόσμος πόσα πολλά χρωστάει ο σύγχρονος πολιτισμός τους αρχαίους Έλληνες.
Όλα τα εκθέματα είναι «ζωντανά» και ανάμεσα σε αυτά ο επισκέπτης μπορεί να δει το πρώτο ρομπότ, το πώς λειτουργούσε ο πρώτος συναγερμός ή ο πρώτος αυτόματος πωλητής, την πρώτη εφαρμογή της αιολικής ενέργειας, την πρώτη πυροσβεστική αντλία, την πρώτη εφαρμογή εμβόλου και κυλίνδρου. Επίσης, πολλά μουσικά όργανα καθώς και παιχνίδια της αρχαίας Ελλάδας δίνουν την ευκαιρία στον θεατή να συνειδητοποιήσει το πόσο μπροστά ήταν οι αρχαίοι έλληνες σε πολλούς τομείς. Το εφευρετικό και πολυμήχανο πνεύμα τους καθώς και η ανάγκη τους για την εξερεύνηση του κόσμου και την ερμηνεία φαινομένων βάσει των νόμων της φύσης και όχι βάσει θεϊκών παρεμβάσεων, έβαλαν τα θεμέλια σε μία επιστήμη πάνω στην οποία στηρίχθηκαν αργότερα πολλά επιτεύγματα της σύγχρονης τεχνολογίας.
Η φιλοσοφία του μουσείου είναι να καθιερωθεί σαν ένα ανοικτό μουσείο και τόπος συνάντησης δημιουργικών ανθρώπων με την οργάνωση ειδικών προγραμμάτων και εργαστηρίων, δίνοντας βήμα σε νέους επιστήμονες αλλά και καλλιτέχνες.
Το μουσείο είναι ανοικτό κάθε μέρα από τις 9:00 έως τις 17:00 και υπάρχει δυνατότητα ξεναγήσεων από το εξειδικευμένο προσωπικό.
Έφυγα απ' αυτό το ιδιαίτερο μουσείο μ' ένα χαμόγελο! Ενθουσιασμένη για όλα όσα είδα και γοητευμένη από το γεγονός ότι όλο αυτό ήταν και εξακολουθεί να είναι το όραμα ενός δημιουργικού ανθρώπου που έγινε πραγματικότητα με πολύ μεράκι, κέφι, γνώση και σεβασμό στο αντικείμενο.
Δείτε περισσότερα για το μουσείο ΕΔΩ
*Φωτογραφίες: Έλενα Ντάκουλα
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.