- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Το νεοϋορκέζικο μετρό του Massimo Vignelli
Η επέτειος ενός παράδοξου χάρτη που έγραψε ιστορία στο ντιζάιν
Στις 7 Αυγούστου του 1972, πρo 40 ετών δηλαδή, οι αρχές τις Νέας Υόρκης επέτρεψαν στον χαρισματικό μοντερνιστή σχεδιαστή Massimo Vignelli να παρουσιάσει στους ανυποψίαστους πολίτες έναν χάρτη του μετρό γεμάτο γκροτέσκα λάθη, π.χ. η θάλασσα που περιέβαλλε την Νέα Υόρκη ήταν μπεζ και πολλές στάσεις μετρό ήταν τοποθετημένες σε λάθος περιοχές. Ο ιταλός σχεδιαστής είχε θυσιάσει την γεωγραφική ακρίβεια προκειμένου να παρουσιάσει τον δαιδαλώδη λαβύρινθο του χάρτη του μετρό της πόλης με ένα εύσχημα νοικοκυρεμένο διάγραμμα, το οποίο επιδίωκε να «ταχτοποιήσει» την πραγματικότητα . Οι Νεοϋορκέζοι είχαν εξοργιστεί με την σχηματική διαστρέβλωση της πόλης, ενώ οι άτυχοι τουρίστες πάσχιζαν να συσχετίσουν τις σχεδιαστικές επιλογές του ιταλού designer με τους αστικούς προορισμούς τους.

Ο ίδιος ο σχεδιαστής θα πει: « Όλοι οι χάρτες μετρό της Νέας Υόρκης επιχειρούσαν να μεταφέρουν όλες τις πληροφορίες σε ένα και μόνο χάρτη, έχοντας ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πληθώρας σημασιολογικών επικαλύψεων, καθώς και ενός ιδιαιτέρως κατακερματισμένου και οπτικά απολύτως δυσάρεστου χάρτη. Ο μόνος τρόπος για την παροχή ακριβών πληροφοριών, είναι η δημιουργία ενός χάρτη, ο οποίος από τη μια θα απεικονίζει ένα αφαιρετικό σύστημα χάρτη ενώ από την άλλη θα υπάρχει ένας γεωγραφικός χάρτης. Αυτοί οι δύο χάρτες θα είναι ξεχωριστοί αλλά θα λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους, είναι απλό.»
Πλέον ο εκκεντρικός χάρτης του πρωτοπόρου σχεδιαστή έχει μια θέση στη συλλογή του μουσείου μοντέρνας τέχνης της Νέας Υόρκης, ενώ κοστίζει παραπάνω από διακόσια δολάρια στο e-Bay. To 2008 το περιοδικό Men’s Vogue χρησιμοποίησε μια εκσυγχρονισμένη έκδοσή του προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να ανατρέξετε στο ντοκιμαντέρ Helvetica του Gary Hustwit το οποίο καταπιάνεται με την τυπογραφία, τις γραφικές τέχνες και την οπτική κουλτούρα.


ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.