Η πρώτη απεικόνιση μαύρης τρύπας του γαλαξία M87 (video)

Οι ανακοινώσεις των επιστημόνων για την σπουδαία ανακάλυψη

[LIVE] Unveiling First Ever Image of Black Hole 🌌🛰⚡🔭

Τον Απρίλιο του 2017 όλα τα τηλεσκόπια στράφηκαν σε μία εικόνα: την πρώτη μαύρη τρύπα που έχει ποτέ καταγραφεί στον γαλαξία μας, 55 εκατ. έτη φωτός μακριά. Σε αυτή τη σπουδαία ανακοίνωση προέβησαν οι επιστήμονες, πριν από λίγο, σε μία παγκόσμια ταυτόχρονη συνέντευξη Τύπου.

Ο dr.Shep Doloman εξήγησε ότι παρακολούθησαν το M87 σε μια προσπάθεια να καταγράψει την «υπερμεγέθη μαύρη τρύπα και τον πυρήνα της».

«Γράφουμε Ιστορία! Ένα παγκόσμιο δίκτυο τηλεσκοπίων εργάζεται για να καταγράψει την πρώτη εικόνα μιας μαύρης τρύπας» αναφέρει η NASA.

Το Event Horizon Telescope, μια πλατφόρμα κλίμακας 8 επίγειων ραδιοτηλεσκόπιων μέσω της διεθνούς συνεργασίας, σχεδιάστηκε για να καταγράψει εικόνες μιας μαύρης τρύπας.

Σήμερα, σε συντονισμένες συνεντεύξεις Τύπου σε ολόκληρο τον κόσμο, οι ερευνητές της EHT αποκαλύπτουν ότι κατάφεραν να αποκαλύψουν την πρώτη άμεση οπτική απόδειξη μιας υπερμεγέθης μαύρης τρύπας και της σκιάς της.

black hole
© Event Horizon Telescope collaboration et al.

Η ανακάλυψη αυτή ανακοινώθηκε σε μια σειρά από έξι δημοσιεύσεις σε ένα ειδικό τεύχος του The Astrophysical Journal Letters. Η εικόνα αποκαλύπτει τη μαύρη τρύπα στο κέντρο του Messier 87, έναν τεράστιο γαλαξία στο κοντινό σύμπλεγμα γαλαξιών της Παρθένου.

Αυτή η μαύρη τρύπα βρίσκεται 55 εκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη και έχει μάζα 6,5 δισ. φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου.

black hole
© Event Horizon Telescope collaboration et al.

«Αυτή είναι μια τεράστια μέρα στην αστροφυσική», δήλωσε ο διευθυντής στο Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών (NSF). «Οι μαύρες τρύπες έχουν προκαλέσει τη φαντασία μας εδώ και δεκαετίες, έχουν εξωτικές ιδιότητες και είναι μυστηριώδεις για μας, αλλά με μία πιο εκτεταμένη παρατήρηση όπως αυτή, μας δίνουν τα μυστικά τους, για αυτό και υπάρχει το NSF, για να φωτίσει το άγνωστο, να αποκαλύψει τη λεπτή και σύνθετη μεγαλοσύνη του σύμπαντος μας».

Το EHT συνδέει τα τηλεσκόπια σε όλο τον πλανήτη για να σχηματίσουν ένα εικονικό τηλεσκόπιο μεγέθους Γης με πρωτοφανή ευαισθησία και ανάλυση.

Το EHT είναι το αποτέλεσμα χρόνων διεθνούς συνεργασίας και προσφέρει στους επιστήμονες έναν νέο τρόπο να μελετήσουν τα πιο ακραία αντικείμενα του Σύμπαντος που προέβλεπε η γενική σχετικότητα του Αϊνστάιν κατά τη διάρκεια του αιώνου έτους του ιστορικού πειράματος που επιβεβαίωσε την θεωρία.

«Έχουμε πάρει την πρώτη εικόνα μιας μαύρης τρύπας», δήλωσε ο διευθυντής του προγράμματος EHT Sheperd S. Doeleman του Κέντρου Αστροφυσικής του Harvard & Smithsonian. «Αυτό είναι ένα εξαιρετικό επιστημονικό έργο που επιτεύχθηκε από μια ομάδα περισσότερων από 200 ερευνητών».

Το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών (NSF) διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο σε αυτή την ανακάλυψη, χρηματοδοτώντας μεμονωμένους ερευνητές, διεπιστημονικές επιστημονικές ομάδες και ερευνητικές εγκαταστάσεις ραδιοαστρονομίας από την ίδρυση του EHT.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η NSF έχει χρηματοδοτήσει άμεσα περισσότερα από 28 εκατομμύρια δολάρια στην έρευνα EHT, τη μεγαλύτερη δέσμευση πόρων για το έργο.

Οι μαύρες τρύπες είναι εξαιρετικά κοσμικά αντικείμενα με τεράστιες μάζες αλλά εξαιρετικά συμπαγή μεγέθη. Η παρουσία αυτών των αντικειμένων επηρεάζει το περιβάλλον τους με ακραίες μεθόδους, στρεβλώντας τον χώρο και υπερθερματίζοντας οποιοδήποτε περιβάλλον υλικό.

Δηλώσεις επιστημόνων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η πρώτη εικόνα μιας μαύρης τρύπας που ελήφθη από το τηλεσκόπιο «Event Horizon Telescope-ΕΗΤ», χαιρετίστηκε σε όλο τον κόσμο ως μια σημαντική ανακάλυψη, που παρέχει οπτική πλέον απόδειξη για την ύπαρξη των μαύρων οπών, ενώ παράλληλα επιβεβαιώνει τις προβλέψεις της γενικής θεωρίας της σχετικότητας του Αϊνστάιν και ανοίγει νέες προοπτικές για την έρευνα στο σύμπαν. Περισσότεροι από 200 ερευνητές από την Ευρώπη, την Αμερική και την Ανατολική Ασία συμμετείχαν στο κοσμοϊστορικό διεθνές εγχείρημα.

Σε συνέντευξη στις Βρυξέλλες, ο Κάρλος Μοέδας, Επίτροπος αρμόδιος για την έρευνα, την επιστήμη και την καινοτομία, δήλωσε: «Η λογοτεχνία συχνά εμπνέει την επιστήμη και οι μαύρες οπές κεντρίζουν εδώ και χρόνια τα όνειρα και την περιέργειά μας. Σήμερα, χάρη στη συμβολή Ευρωπαίων επιστημόνων, η ύπαρξη μαύρων οπών δεν αποτελεί πλέον μια θεωρητική και μόνον έννοια. Αυτή η εκπληκτική ανακάλυψη αποδεικνύει και πάλι πως η από κοινού καταβολή προσπάθειας με εταίρους σε παγκόσμιο επίπεδο μπορεί να οδηγήσει στην επίτευξη του αδιανόητου και στη διεύρυνση του ορίζοντα των γνώσεών μας.»

Η χρηματοδότηση της ΕΕ μέσω του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (ΕΣΕ) παρείχε σημαντική στήριξη στο EHT. Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Έρευνας (ΕΣΕ) καθηγητής Ζαν-Πιέρ Μπουργκινιόν ανέφερε: «Συγχαίρω τους επιστήμονες από όλο τον κόσμο, οι οποίοι έκαναν αυτή την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ανακάλυψη και διεύρυναν τα σύνορα της γνώσης. Θα ήθελα να εκφράσω την ιδιαίτερη ικανοποίησή μου για το γεγονός ότι επιστήμονες οι οποίοι χρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας, συνέβαλαν αποφασιστικά σε αυτή την πρωτοποριακή ανακάλυψη. Η τολμηρή προσέγγιση της ΕΕ για τη χρηματοδότηση τέτοιου τύπου ριζικά πρωτοποριακής βασικής έρευνας οδηγεί άλλη μια φορά σε επιτυχία. Δικαιώνει, επίσης, και πάλι τον στόχο του ΕΣΕ όσον αφορά τη χρηματοδότηση έρευνας υψηλού κινδύνου/υψηλού κέρδους.»

Η διευθύντρια του Εθνικού Ιδρύματος Επιστημών (NSF) των ΗΠΑ Φρανς Κόρντοβα δήλωσε ότι «είναι μια τεράστια μέρα για την αστροφυσική. Βλέπουμε πλέον αυτό που δεν μπορεί να ειδωθεί. Οι μαύρες τρύπες έχουν εξάψει τις φαντασίες επί δεκαετίες. Έχουν εξωτικές ιδιότητες και είναι μυστηριώδεις για μας. Όμως, με περισσότερες παρατηρήσεις σαν τη σημερινή, αρχίζουν να αποκαλύπτουν τα μυστικά τους».

Η ανακάλυψη παρουσιάστηκε σε έξι επιστημονικές εργασίες στο περιοδικό αστροφυσικής Astrophysical Journal Letters.