- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Περισσότερος ύπνος, καλύτεροι βαθμοί και λιγότερες απουσίες για τους μαθητές
Νέα αμερικανική έρευνα για το πότε πρέπει να χτυπάει το κουδούνι
Η έναρξη του σχολείου αργότερα το πρωί, όχι μόνο επιτρέπει στους έφηβους μαθητές να κοιμούνται περισσότερο -κάτι που χρειάζονται- αλλά και τους βοηθά να παρακολουθούν με περισσότερη προσοχή τα μαθήματά τους, να έχουν καλύτερες σχολικές επιδόσεις και να κάνουν λιγότερες απουσίες.
Αυτό διαπίστωσε μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, η πρώτη που με αντικειμενικό τρόπο αποδεικνύει ότι οι μαθητές ωφελούνται πολλαπλώς, αν το σχολείο ξεκινά πιο αργά.
Η μελέτη παρακολούθησε το πείραμα ορισμένων δημόσιων σχολείων στο Σιάτλ των ΗΠΑ, τα οποία το φθινόπωρο του 2016 αποφάσισαν να ξεκινάνε τα μαθήματα σχεδόν μία ώρα αργότερα, όχι στις 07:50 πλέον, αλλά στις 08:45. Μια απόφαση που συνάντησε ανάμικτες -θετικές και αρνητικές- αντιδράσεις εκ μέρους των γονιών.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον και του Ινστιτούτου Βιολογικών Επιστημών Salk, με επικεφαλής τον καθηγητή βιολογίας Χοράσιο ντε λα Ιγκλέσια, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Science Advances", συνέκριναν τους μαθητές δύο τάξεων γυμνασίου του 2016 (πριν την εφαρμογή του μέτρου) με τις αντίστοιχες τάξεις του 2017 (όταν πια είχε εφαρμοσθεί το μέτρο). Όλοι οι μαθητές φορούσαν στον καρπό του χεριού τους μια συσκευή «βραχιολάκι» που κατέγραφε τις δραστηριότητές τους, ενώ παράλληλα αξιολογήθηκε η εν γένει παρουσία και επίδοση τους στο σχολείο.
Διαπιστώθηκε ότι ενώ όλοι οι μαθητές έπεφταν για ύπνο την ίδια περίπου ώρα (δηλαδή δεν εκμεταλλεύθηκαν την πιο καθυστερημένη έναρξη του σχολείου για να μένουν ξάγρυπνοι πιο πολύ), όσοι μπορούσαν να ξυπνήσουν πιο αργά, κέρδιζαν τουλάχιστον μισή ώρα έξτρα ύπνο (κατά μέσο όρο 34 λεπτά), έχοντας πλέον μέση διάρκεια ύπνου σχεδόν 7,5 ώρες, αντί για κάτι λιγότερο από επτά ώρες.
Επιπλέον ήσαν πιο προσεκτικοί στα μαθήματα το επόμενο πρωί και έκαναν κατά μέσο όρο δύο λιγότερες απουσίες μέσα στο σχολικό έτος, ενώ και οι βαθμοί τους στο εξάμηνο ήσαν κατά μέσο όρο κατά 5% καλύτεροι σε σχέση με εκείνους των μαθητών που έπρεπε να ξυπνάνε πιο νωρίς.
Με δεδομένο ότι ένας έφηβος θα πρέπει να κοιμάται κατά μέσο όρο γύρω στις εννέα ώρες το βράδυ (από οκτώ έως δέκα), οι ερευνητές είπαν ότι το «κουδούνι» του σχολείου θα μπορούσε να χτυπάει ακόμη πιο αργά το πρωί. Όπως είπαν, μένει ανοιχτό ζήτημα για επιστημονική διερεύνηση το ποιά είναι η ιδανική ώρα έναρξης του σχολείου, ώστε να εναρμονίζεται καλύτερα με το βιολογικό (κιρκάδιο) «ρολόι» των εφήβων και έτσι να βελτιστοποιεί την ποιότητα του ύπνου τους και τη μαθησιακή ικανότητά τους.
«Οι έως τώρα έρευνες έχουν δείξει ότι οι κιρκάδιοι ρυθμοί των εφήβων είναι θεμελιωδώς διαφορετικοί από εκείνους των ενηλίκων και των παιδιών. Η ώρα που ξυπνά ένας μαθητής, είναι κοινωνικά και όχι βιολογικά καθορισμένη και αυτό έχει σοβαρές συνέπειες για την υγεία και την ευημερία του, καθώς οι διαταραγμένοι κιρκάδιοι ρυθμοί μπορούν να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην πέψη, στους παλμούς της καρδιάς, στη θερμοκρασία του σώματος, στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, στην ικανότητα προσοχής και γενικότερα στην ψυχική υγεία του» δήλωσε ο ερευνητής Γκίντιον Ντάνστερ.
«Το να ζητάς από έναν έφηβο να σηκώνεται και να είναι σε εγρήγορση στις 7.30 το πρωί, είναι σαν να ζητάς από έναν ενήλικα να είναι ενεργός και σε εγρήγορση στις 5:30 το πρωί», πρόσθεσε ο Ιγκλέσια.
Οι επιστήμονες επίσης επεσήμαναν ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές (smartphones, tablets, laptops κ.α.) που εκπέμπουν μπλε ακτινοβολία, διαταράσσουν το βιολογικό ρολόι των εφήβων αλλά και των ενηλίκων, δυσκολεύοντας τον ύπνο τους. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι μόνο ο ένας στους τέσσερις μαθητές γυμνασίου κοιμάται τις ελάχιστες αναγκαίες οκτώ ώρες.
Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστά τα γυμνάσια και στα λύκεια να μην ξεκινούν νωρίτερα από τις 8:30 το πρωί, αλλά τα περισσότερα σχολεία στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες ξεκινούν νωρίτερα, με συνέπεια οι περισσότεροι έφηβοι να πάσχουν από χρόνια στέρηση ύπνου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το μυαλό τρέχει σε σκέψεις και αρνητικά σενάρια κι εμείς βουλιάζουμε σαν να βρισκόμαστε σε μια κινούμενη άμμο
Δεν είναι σεξιστικό το ζήτημα, αλλά αφορά τη διαφορετική λειτουργία του οργανισμού των δύο φύλων
Συνομιλία με τον γιατρό-διδάκτορα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης Γιώργο Μπούτλα
Υπολογίζεται ότι το 5% του παγκόσμιου πληθυσμού υποφέρει από αυτό
Η μετάδοση του ιού γίνεται κυρίως μέσω σωματικών υγρών
Αν είσαι γυναίκα, τα αθλητικά σου παπούτσια έχουν πρόβλημα και ίσως το είχες καταλάβει
Δύο οπτικές από την Gilead Sciences: Πώς η ιατρική επιστήμη και η επικοινωνία γίνονται σύμμαχοι στη μάχη κατά του κοινωνικού φόβου
Ναι, το ''δωράκι'' που κρύβει η πρώτη πάνα αποκαλύπτει πολλά περισσότερα απ΄όσα ξέραμε μέχρι σήμερα
Πώς η σαρκοπενία οδηγεί σε μειωμένη ενέργεια και κινητικότητα
Ανοίγει τον διάλογο για τον εμβολιασμό κατά του ιού των ανθρωπίνων θηλωμάτων
Πρωτοποριακές, πολυλειτουργικές πλατφόρμες απεικόνισης
Στη Μαδρίτη, με Έλληνα ογκολόγο μεταξύ των συμμετεχόντων
Ταινία μικρού μήκους για τις σπάνιες παθήσεις
Τι έδειξε πρόσφατη μελέτη
Ο πρώτος παράγοντας είναι ο κιρκάδιος ρυθμός, το εσωτερικό μας ρολόι
Οι δεξιότητες που παραμένουν αποκλειστικά ανθρώπινες
Ο δεκάλογος του αποκλεισμού και της ευαλωτότητας
5 & 6 Δεκεμβρίου στο Γ.Ν.Α. Κοργιαλένειο – Μπενάκειο Ε.Ε.Σ., «Δρακοπούλειο» Αμφιθέατρο Ψυχιατρικού Τομέα
Εθνικός στόχος η ενίσχυση της γονιμότητας και του δημογραφικού - Γεννήθηκαν 3 νέες ζωές
Η επιστήμη εξηγεί: ο καλύτερος τρόπος να παραμείνεις υγιής και δραστήριος όσο μεγαλώνεις είναι να… σηκώνεις βάρη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.