- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Πόσους καφέδες πίνουν οι Έλληνες καθημερινά και ποιο είδος προτιμούν;
Ρωτήσαμε τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Καφέ Γιάννη Μπενόπουλο για να μάθουμε
Καφές: Ο Γιάννης Μπενόπουλος, προέδρος της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, σκιαγραφεί το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή καφέ
Για κάποιους είναι μια απλή συνήθεια και για άλλους μια ξεχωριστή ιεροτελεστία. Οι μεν γεμίζουν μηχανικά το φλιτζάνι τους και ρουφούν τις γουλιές που τους προσφέρουν την απαραίτητη ενέργεια, πληκτρολογώντας ταυτόχρονα στον υπολογιστή, και οι δε βυθίζονται σε μια πολυθρόνα, κλείνουν τα μάτια, μυρίζουν τα αρώματα και ταξιδεύουν για λίγο νοερά σε Αιθιοπία, Βραζιλία και Παναμά. Κάποιοι επενδύουν στο να βρουν την εσπρεσιέρα εκείνη με τα κατάλληλα χαρακτηριστικά για να πιουν τον τέλειο καφέ και να «ανοίξει το μάτι» ώστε να βγουν έξω, κι άλλοι –μισοκοιμισμένοι– περπατούν μερικά τετράγωνα παραπάνω για να επισκεφτούν το αγαπημένο τους coffee shop.
Σε κάθε περίπτωση ο καφές είναι η αναπόσπαστη συντροφιά τους, αλλά πόσες «κούπες» πίνουν τελικά; Πόσοι είναι αυτοί που επιλέγουν homemade καφέ και πόσοι απ’ έξω; Tι ποσοστό προτιμάει εσπρέσο και τι αντίστοιχα φίλτρου; Και τέλος, ποιοι θα ήταν διατεθειμένοι να τον κόψουν αν ακρίβαινε αισθητά; Με τη βοήθεια του προέδρου της Ελληνικής Ένωσης Καφέ, Γιάννη Μπενόπουλου, σκιαγραφούμε το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή καφέ.
Tο προφίλ του Έλληνα καταναλωτή καφέ
Πόσο συχνά πίνουν καφέ οι Έλληνες; Όπως προκύπτει από τα βασικά ευρήματα της έρευνας που ανέθεσε η Ελληνική Ένωση Καφέ στην εταιρεία ερευνών Κάπα Research τον Ιανουάριο του 2023, πρόκειται για μια ισχυρή́ νεοελληνική́ παράδοση, με το 95% των Ελλήνων να αγοράζει καφέ. Περισσότεροι από 8 στους 10 που απάντησαν στην έρευνα πίνουν καφέ́ καθημερινά (84%), ενώ το 66% από αυτούς που δεν πίνουν, φροντίζουν να εφοδιάζουν με καφέ το νοικοκυριό τους. Το 50% των ερωτηθέντων αγοράζουν πάνω από έναν καφέ την ημέρα (συνήθως 2 ή 3). Πιο συγκεκριμένα, το 31% των ερωτηθέντων πίνει έναν ημερησίως, το 40% δύο, το 22% τρεις, το 4% καταναλώνει τέσσερις καφέδες, και περισσότερους από τέσσερις το 2%.
Πίνουν για χαλάρωση ή για τόνωση; Ο καφές αποτελεί ρόφημα απόλαυσης για το σύνολο όσων τον καταναλώνουν, ενώ το 55% επισημαίνει ότι του προσφέρει τόνωση και ενέργεια και το 42% ότι τον χαλαρώνει και τον ξεκουράζει.
Στο σπίτι, στο χέρι, σε καφετέρια ή στη δουλειά; Υπολογίζεται ότι συνολικά στην Ελλάδα καταναλώνονται περί τους 40.000 τόνους ετησίως. Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες στην πλειονότητά τους (56%) πίνουν περισσότερο καφέ στο σπίτι, το 25% στον χώρο εργασίας και το 18% εκτός σπιτιού. Από εκείνους που πίνουν καφέ εκτός σπιτιού πάντως, το 62% προτιμά να πίνει τον καφέ του σε κάποιο κατάστημα εστίασης και το 33% στο χέρι.
Σύμφωνα με τον κ. Μπενόπουλο: «Η πανδημία επηρέασε σημαντικά την κατανάλωση. Είδαμε μία μεγάλη πτώση στην κατανάλωση εκτός σπιτιού και ταυτόχρονα αύξηση της ζήτησης καφέ για το σπίτι. Παράλληλα, υπήρξε μια εντυπωσιακή άνοδος της κατανάλωσης καψουλών για παρασκευή ροφημάτων εσπρέσο στο σπίτι, αφού οι καταναλωτές έμαθαν να φτιάχνουν το αγαπημένο τους ρόφημα μόνοι τους».
Εσπρέσο, φίλτρου ή ελληνικός; Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, ο δημοφιλέστερος καφές εκτός σπιτιού είναι ο εσπρέσο για το 53% των ερωτηθέντων, ακολουθεί ο ελληνικός (22%), ο στιγμιαίος (14%) και ο φίλτρου (9%). Αντίστοιχα όσοι αγοράζουν καφέ για το σπίτι από τα σούπερ μάρκετ προτιμούν τον ελληνικό (36%). Ακολουθεί ο στιγμιαίος με 26%, ο εσπρέσο με 15% και ο φίλτρου με 15%.
Αυξήθηκε η τιμή του καφέ; Tο 95% των καταναλωτών συμφωνούν πως η τιμή του καφέ έχει αυξηθεί. Μόλις το 5% των καταναλωτών θεωρούν την τιμή φθηνή για take away, το 40% την θεωρεί λογική, το 43% την κρίνει ως ακριβή και το 10% ως πολύ ακριβή. Όσον αφορά την τιμή του καφέ που σερβίρεται σε χώρο καφεστίασης, το 2% των καταναλωτών θεωρούν ότι είναι φθηνή, το 21% την θεωρεί λογική, το 52% την κρίνει ως ακριβή και το 25% ως πολύ ακριβή. Αλλά γιατί αυξήθηκε ο καφές;
«To 2021 εκδηλώθηκε παγετός στη Βραζιλία, η οποία αποτελεί την μεγαλύτερη παραγωγό καφέ παγκοσμίως. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη δραστική μείωση της παραγωγής και κατά συνέπεια την αύξηση της χρηματιστηριακής τιμής του καφέ. Ενδεικτικό είναι ότι τον Νοέμβριο του 2022 συνυπολογίζοντας την τιμή στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και την ισοτιμία δολαρίου ευρώ, φτάσαμε στο υψηλότερο κόστος σε ευρώ των τελευταίων δεκαετιών. Προς το παρόν δεν έχουμε δει την παγκόσμια αγορά να διορθώνει, παρά το γεγονός ότι ήδη η νέα σοδειά της Βραζιλίας έχει ξεκινήσει να διατίθεται στην αγορά» εξηγεί ο κ. Μπενόπουλος.
Θα έκοβαν οι Έλληνες τον καφέ; Είναι χαρακτηριστικό ότι το 53% των ερωτηθέντων δεν έχει σκεφτεί ποτέ να κόψει τον καφέ. Ωστόσο, ένα ποσοστό 17% θα το έκανε για λόγους υγείας, το 14% για οικονομικούς λόγους και ένα 13% επειδή ο καφές του προκαλεί αϋπνία. Συν τοις άλλοις για το 38% εκείνων που πίνουν καφέ, ο περιορισμός της κατανάλωσής του στο σπίτι, στη δουλειά ή και εκτός σπιτιού, είτε για οικονομικούς λόγους είτε για άλλα αίτια, θα σήμαινε αυτομάτως και τον περιορισμό των κοινωνικών τους συναναστροφών.
Θα υποκαθιστούσαν τον καφέ με άλλο ρόφημα; Για το 73% όσων ερωτήθηκαν, η συνήθεια του καφέ είναι σταθερή και δεν υποκαθίσταται με την κατανάλωση άλλου ροφήματος, όπως το τσάι, το χαμομήλι ή το ρόφημα σοκολάτας.
Συμπέρασμα: Όπως καταλαβαίνετε, οι Έλληνες τον καφέ δεν τον κόβουμε με τίποτα!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μόλις δυο μήνες στη Φιλοθέη κι έχει ήδη το δικό του φανατικό κοινό
Tα ελληνικά πιάτα που κρατούν ψηλά τη σημαία
Η θρυλική burger crepe και άλλα comfort αριστουργήματα
Πιάτα ντοπαμίνης και σνακ σεροτονίνης, η νέα αγάπη των σόσιαλ
Από εκλεκτά κρεατικά μέχρι μέλια και ξηρούς καρπούς, το ντουλάπι του foodie τα έχει όλα!
Βραβευμένες γεύσεις, φτιαγμένες από αληθινές και ποιοτικές πρώτες ύλες
Τεράστια ποικιλία σε ξηρούς καρπούς νέας σοδειάς, delicatessen επιλογές και φυσικά καφέδες
Στο φυσικό κατάστημα στη Βίτωλη Φθιώτιδας έχετε τη δυνατότητα να δοκιμάσετε βραβευμένα μέλια, αλείμματα, γύρη, βασιλικό πολτό, πρόπολη αλλά και παστέλι.
Όλα τα προϊόντα των ευβιότοπων είναι φτιαγμένα από ελληνικό βιολογικό κρέας υψηλής διατροφικής αξίας, αποκλειστικά δικής τους εκτροφής
Η Μελισσοκομία Φωτόπουλου παράγει όλες τις ποικιλίες μελιού, βασιλικό πολτό, γύρη και πολλά ακόμη μελισσοκομικά προϊόντα
Το πρώτο ελληνικό χαβιάρι παράγεται στην Άρτα!
Το γλυκό μας το τρώμε όλο. Πάντα.
Οι διευθύνσεις που θες να ξέρεις άμα ανέβεις «επάνω»
Πρόσφατα ξεφούρνισε και γλυκά – και τι γλυκά!
Πρωταγωνιστές αυτή την περίοδο οι φοβεροί κουραμπιέδες και τα ζουμερά μελομακάρονα
Στη Γλυφάδα και στο Κολωνάκι, το νέο Overoll είναι το brunch spot που κάνει την κάθε μέρα να κυλά λίγο πιο όμορφα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.