Θεματα

Ο ΒΕΝΕΤΗΣ δίνει ζωή στο ιστορικό κέντρο

Το κτίριο του ΝΕΟΝ ανακαινίζεται και επαναλειτουργεί

32823-103920.jpg
Κωνσταντίνος Τζήκας
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
56706-113692.jpg

Ένα από τα μεγαλύτερα αρτοποιεία της Ευρώπης, ο ΒΕΝΕΤΗΣ, δίνει το φιλί της ζωής στην πολύπαθη πλατεία Ομονοίας, ανακαινίζοντας και θέτοντας εκ νέου σε λειτουργία ένα από τα πιο εμβληματικά κτίρια του κέντρου: το κτίριο του ΝΕΟΝ, ένα ορόσημο της πόλης που έχει ταυτιστεί με τη νεότερη αθηναϊκή ιστορία και το οποίο δυστυχώς τα τελευταία χρόνια είχε πέσει σε αχρηστία.

Με το νεοσύστατο κατάστημα ΒΕΝΕΤΗΣ 1948, η εταιρεία επιδιώκει να συμβάλει στην αναζωπύρωση της επιχειρηματικής κίνησης στο υποβαθμισμένο κέντρο της Αθήνας, καθώς, εκτός από το ΝΕΟΝ, σχεδιάζει τη λειτουργία δύο ακόμη καταστημάτων στην πλατεία Ομονοίας, στα εξίσου εμβληματικά κτίρια του Τσίλερ, Μπάγκειον και Μέγας Αλέξανδρος.

Και δεν μιλάμε για μια επένδυση που γίνεται ελαφρά τη καρδία: η επένδυση ύψους 3.000.000 ευρώ, αφορά έναν χώρο 1.200 τ.μ. H εσωτερική διακόσμηση του ιστορικού κτιρίου του ΝΕΟΝ έγινε δε με απόλυτο σεβασμό προς την αρχιτεκτονική και στην ιστορία του, ενώ δεν υπήρξε καμία τροποποίηση στην όψη και στα εσωτερικά χαρακτηριστικά του (οροφή, τεχνοτροπία κεντρικών υποστυλωμάτων, κιγκλιδώματα).

 n

Το concept premium καταστημάτων ΒΕΝΕΤΗΣ 1948 είναι προσαρμοσμένο στα σημερινά δεδομένα και τους συχνά εξοντωτικούς ρυθμούς της καθημερινότητας: πολυχώροι γεύσεων με ολοκληρωμένες προτάσεις, που καλύπτουν τις ανάγκες του καταναλωτή όλη την ημέρα, με πλήρες πρωινό, πλούσιες ποικιλίες καφέ, επώνυμα γλυκά και σπιτικό φαγητό. Με την επαναφορά των παραδοσιακών ξυλόφουρνων, με τη μεγάλη ποικιλία προϊόντων αρτοποιίας, με γνωστούς σεφ, με επικεφαλής τον Γιάννη Τζελέπη, με κορυφαίες δημιουργίες patisserie με την ιταλική υπογραφή Cristiano V, καθώς και ολόφρεσκους χυμούς και smoothies φρούτων για κάθε γευστική προτίμηση, ο ΒΕΝΕΤΗΣ 1948 αποτελεί μια πολύ καλή επιλογή για πρωινά και μικρογεύματα που στηρίζονται στο μεσογειακό μοντέλο διατροφής. Να σημειώσουμε πως δύο ακόμη ΒΕΝΕΤΗ 1948 λειτουργούν ήδη στην Κηφισιά, στις οδούς Τατοΐου 110 και Λεωφόρος Κηφισίας 320. Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να λειτουργήσουν ακόμη δύο ΒΕΝΕΤΗ 1948, φτάνοντας στο σύνολο τα πέντε.

Όπως δήλωσε ο Δήμαρχος Αθηναίων, κ. Γιώργος Καμίνης, σε συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του ΒΕΝΕΤΗ 1948: «Η Ομόνοια είναι πλατεία σύμβολο για την Αθήνα. Το να πλημμυρίσει και πάλι ζωή, ήταν από την πρώτη στιγμή κύριο μέλημά μας. Όχι μόνο η Ομόνοια αλλά και κάθε ιστορική μεγάλη πλατεία, που είχε υποφέρει από την εγκατάλειψη. Δώσαμε κίνητρα στις επιχειρήσεις να επιστρέψουν και αυτές με τη σειρά τους να γίνουν πόλος έλξης για τους πολίτες. Όπως είναι σε εξέλιξη και η προσπάθειά μας, η Ομόνοια να εξελιχθεί σε κέντρο καινοτομίας και νεανικής επιχειρηματικότητας. Το επιχειρηματικό εγχείρημα της εταιρίας ΒΕΝΕΤΗΣ θεωρώ ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό για την περιοχή και εύχομαι ειλικρινά κάθε επιτυχία».

image

Η έκθεση «ΑΘΗΝΑ 1865-1970» που φιλοξενείται στο μεσοπάτωμα του ΒΕΝΕΤΗ 1948 στο ΝΕΟΝ, περιλαμβάνει φωτογραφίες που παρουσιάζουν μια σειρά από απόψεις του κέντρου της πόλης, πλατείες και κεντρικές οδικές αρτηρίες. Τη μερίδα του λέοντος κατέχει η πλατεία Ομονοίας, με τις περισσότερες απεικονίσεις, στις οποίες καταγράφονται οι κατά καιρούς διαμορφώσεις της. Οι εικόνες της έκθεσης που επιλέχθηκαν από τις συλλογές του Φωτογραφικού Αρχείου του Μουσείου Μπενάκη, περιλαμβάνουν καρτ ποστάλ, στερεοσκοπικές φωτογραφίες και αντίγραφα παλαιών και σύγχρονων μαυρόασπρων εκτυπώσεων. Το χρονικό διάστημα που διατρέχει η έκθεση, ξεκινά από τα μέσα του 19ου αιώνα και φτάνει στα τέλη της δεκαετίας του 1960.

Εδώ εμπνεύστηκε ο Γιάννης Τσαρούχης τις δυο ελαιογραφίες του «Το καφενείο Νέον - ημέρα» (1956-66) και «Το καφενείο Νέον - βράδυ» (1965-66) που βρίσκονται σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη της Αθήνας. Μία από τις δύο ελαιογραφίες παρουσιάζεται σήμερα σε μεγέθυνση στο χώρο.

image

Επιμελητές της έκθεσης είναι η κυρία Γεωργία Ιμσιρίδου, επιμελήτρια του φωτογραφικού αρχείου του Μουσείου Μπενάκη και ο φωτογράφος Λεωνίδας Κουργιαντάκης. Η έκθεση θα έχει διάρκεια μέχρι τις 16 Δεκεμβρίου 2014. 

n

Η ιστορία του ΝΕΟΝ

Το καφενείο του ΝΕΟΝ ξεκίνησε να λειτουργεί στην πλατεία της Ομόνοιας το 1920. Ιδρύθηκε από τους Περικλή Γκόσιο και Γιάννη Δούκα και στεγάστηκε στο ισόγειο του ξενοδοχείου Carlton. Αρχικά ονομάστηκε «ΝΕΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΟΝ», όμως μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή καθιερώθηκε ως ΝΕΟΝ, προφανώς για να μη θυμίζει στους Αθηναίους την πρόσφατη εθνική περιπέτεια.

n

Για πολλές δεκαετίες, ιδίως μέχρι τη δεκαετία του ’60, το NEON υπήρξε σημείο συνάντησης καλλιτεχνών και ανθρώπων του πνεύματος. Εδώ εμπνεύστηκε ο Γιάννης Τσαρούχης και έκανε το πρώτο του σχέδιο το 1953. Εδώ ήταν που μπορούσες να πετύχεις τον Ναπολέοντα Λαπαθιώτη να γράφει. Εδώ ήταν που ξεκίνησαν να μαζεύονται οι λάτρεις του σκακιού, στο «λίκνον του νεοελληνικού ζατρικίου», όπως αποκαλέστηκε. Την περίοδο του Μεσοπολέμου, το ΝΕΟΝ αποτέλεσε σημείο αναφοράς διανοούμενων, ανθρώπων του θεάτρου και κοσμικών Αθηναίων και όχι μόνο, «χώρος ζυμώσεων, αναζητήσεων και διαμόρφωσης πνευματικών συζητήσεων», ο ερευνητής και καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γιάννης Παπακώστας στο βιβλίο του «Φιλολογικά Σαλόνια και Καφενεία της Αθήνας».

Στη δεκαετία του ’60 καθιερώθηκε ως ένα από τα «καφενεία της μαστοριάς», μαζί με το κλειστό πλέον ΠΑΡΘΕΝΩΝ. Στο πεζοδρόμιό του, στις 6 το πρωί, συγκεντρώνονταν, μαρμαράδες, σοβατζήδες, περιμένοντας να βγουν οι εργολάβοι από το ΝΕΟΝ, να τους πάνε στη δουλειά. Όλα όμως άρχισαν να παρακμάζουν τη δεκαετία του ’90, με τη σταδιακή και σημαντική υποβάθμιση της πλατείας Ομονοίας και της γύρω περιοχής. Μέχρι να φτάσουμε στο κλείσιμο του ΝΕΟΝ.

n 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ