Βιβλιο

Άλαν Χόλινγκχερστ: «Υπόθεση Σπάρσολτ»

Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Καστανιώτη

kyriakos_1.jpg
Κυριάκος Αθανασιάδης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Άλαν Χόλινγκχερστ: «Υπόθεση Σπάρσολτ»
Η εικόνα είναι φτιαγμένη με το πρόγραμμα Sora.

Νέοι τίτλοι που ξεχωρίζουν για την περίοδο των εορτών, προτάσεις που αξίζουν τον χρόνο σας, ιδέες για δώρα σε έναν δικό σας άνθρωπο

Κάθε μέρα, για όλο το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, θα παρουσιάζουμε μία καινούργια έκδοση: βιβλία που αξίζουν —όσο γίνεται τεκμηριωμένα—, βιβλία «για όλα τα γούστα», βιβλία που μας έκαναν κλικ για τον ένα ή τον άλλο λόγο. Η περίοδος των εορτών μοσχομυρίζει έτσι κι αλλιώς φρεσκοτυπωμένες σελίδες.

Σήμερα: Άλαν Χόλινγκχερστ, «Υπόθεση Σπάρσολτ» (μετάφραση Ορφέας Απέργης, 576 σελίδες, Εκδόσεις Καστανιώτη)

Άλαν Χόλινγκχερστ: «Υπόθεση Σπάρσολτ»

Νά μια τολμηρή, εύστοχη και θεαματική ιστορία των τεκτονικών αλλαγών στη ζωή των ομοφυλόφιλων στη Βρετανία από το 1940 έως το 2012, γραμμένη από έναν μετρ. Ένα από τα δύο ή τρία καλύτερα LGBTQi+ μυθιστορήματα που κυκλοφόρησαν φέτος στη χώρα μας, και ασφαλώς το πιο μεγάλο και πιο χορταστικό από όλα. Η τεχνική δεινότητα του Χόλινγκχερστ είναι δεδομένη και γνωστή ήδη από τα προηγούμενα βιβλία του που διαβάσαμε, όπως άλλωστε και η ακριβής γραφή του και η ωραία, σαγηνευτική του πρόζα: είναι ένας σύγχρονος συγγραφέας που γράφει με έναν «κλασικό» τρόπο — κι αυτό είναι πανέμορφο. Μάλιστα, πολλοί τον συγκρίνουν με τον Χένρι Τζέιμς. Επίσης γνωστή είναι και η πολυεπίπεδη αίσθηση του παρελθόντος που τον διακρίνει, και το πόσο σοφά κατανοεί τη ροή των γεγονότων στο ποτάμι του χρόνου, που πλέοντας από το παρελθόν στο σήμερα καθορίζουν τις επιλογές, και εν πολλοίς τη μοίρα, των ηρώων του. Και εδώ οι ήρωες του Χόλινγκχερστ είναι πολλοί.

Το μυθιστόρημα ξεκινά με τον Ντέιβιντ Ντ. Σπάρσολτ, ένα νέο πρόσωπο στην πανεπιστημιούπολη της Οξφόρδης κατά την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και του Blitz. Σαγηνευτικά όμορφος, θα γίνει —αν και αρραβωνιασμένος…— το αντικείμενο του πόθου πολλών συμφοιτητών του, μελών της λογοτεχνικής ομάδας με το όνομα Λέσχη. Ο Ντέιβιντ θα τους επηρεάσει σχεδόν όλους, αλλά την πιο βαθιά επίδραση θα έχει στον ζωγράφο Πίτερ Κόιλ —που μάλιστα θα τον σκιτσάρει κάποια στιγμή γυμνό— και στον γιο ενός διάσημου συγγραφέα, τον Έβερτ Νταξ.

Τα πράγματα θα αλλάξουν στο δεύτερο μέρος του βιβλίου, καθώς ο Χόλινγκχερστ θα κάνει ένα μεγάλο άλμα και θα μας μεταφέρει 25 χρόνια μπροστά, στο 1965. Τώρα πια, ο Ντέιβιντ είναι παντρεμένος, ήρωας πολέμου, και εξαιρετικά επιτυχημένος στη δουλειά του. Έχει και έναν δεκατετράχρονο γιο, τον Τζόνι. Στο εξής, θα παρακολουθήσουμε κυρίως την ιστορία, και τη ζωή, του γιου του — και της ζωής, και της κοινωνίας, γύρω από αυτόν. Ο Τζόνι είναι ένας νεαρός ομοφυλόφιλος, που έχει μεγάλη κλίση προς το σχέδιο, κάτι που θα τον οδηγήσει στη μελλοντική του καριέρα: θα γίνει συντηρητής έργων τέχνης, όπως θα δούμε στο τρίτο μέρος του βιβλίου, που διαδραματίζεται μια δεκαετία σχεδόν αργότερα: το 1974, στο Λονδίνο.

Εκεί, ο Τζόνι θα δει το σχέδιο του Πίτερ Κόιλ, χωρίς βέβαια να αναγνωρίσει σε αυτό τον πατέρα του, ενώ θα έρθει επίσης σε επαφή και με τον κύκλο του Έβερτ Νταξ, και πάλι χωρίς να έχει ιδέα για την παλιά σχέση που είχε εκείνος με τον πατέρα του. Θα προσπαθήσει να ζήσει μια ανέμελη γκέι ζωή —τα πράγματα αλλάζουν αργά αλλά σταθερά, αν και όχι μόνο προς το καλό: αποποινικοποίηση της ομοφυλοφιλίας αφενός, αλλά και κρίση του AIDS από την άλλη, κλπ.—, ενώ κάποια στιγμή θα γίνει δωρητής σπέρματος και θα αποκτήσει και μια κόρη, τη Λούσι.

Στο τέταρτο μέρος, μεταφερόμαστε στο 1995. Τώρα πια τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ, φιλελευθεροποιούνται, οι γκέι δεν χρειάζεται να κρύβονται, η κοινωνική αποδοχή είναι μεγάλη και πλατιά —ή περίπου, ή έστω φαινομενικά—, και ο Τζόνι επωφελείται από τις αλλαγές τής επιτέλους απελευθερωμένης Αγγλίας. Η Λούσι, από την άλλη, θα προσπαθήσει να χειριστεί το κάπως περίεργο γενεαλογικό της δέντρο… Το τελευταίο μέρος, που έρχεται πολύ κοντά στις μέρες μας, στο 2012, δίνει όλες τις λύσεις και όλες τις απαντήσεις που χρειάζονται, και που χρειαζόμαστε, βάζοντας τα πράγματα στη θέση τους.

Συνολικά, ένα μεγάλο σύγχρονο μυθιστόρημα που μιλά για τον χρόνο, την τέχνη, την ομορφιά, το σεξ, το σώμα, την οικογένεια, τη χαρά, από έναν πολύ μεγάλο σύγχρονο τεχνίτη.

  • Νά και το οπισθόφυλλο:

Το 1940 ο Ντέιβιντ Σπάρσολτ πηγαίνει στην Οξφόρδη για να σπουδάσει μηχανικός, παρότι στόχος του είναι να καταταγεί στη Βασιλική Αεροπορία. Όμορφος, αθλητικός, χαρισματικός, αγνοεί την ισχυρή επίδραση που ασκεί στους άλλους – ιδίως στον Έβερτ Νταξ, τον μοναχικό και ρομαντικό γιο ενός διάσημου μυθιστοριογράφου. Με τον κόσμο στη δίνη του πολέμου, με το Λονδίνο να βομβαρδίζεται, η Οξφόρδη μοιάζει με έναν τόπο εφήμερης ομορφιάς και μυστικών δεσμών υπό την κάλυψη της συσκότισης. Ανάμεσα στον Ντέιβιντ και τον Έβερτ αναπτύσσεται μια φιλία που θα επηρεάσει τις ζωές τους για πολλά χρόνια. Το μυθιστόρημα του Άλαν Χόλινγκχερστ, παρακολουθώντας τρεις γενιές, αναπλάθει τις στενές σχέσεις μιας ομάδας ανθρώπων που τους έφερε κοντά η τέχνη, η λογοτεχνία και ο έρωτας. Γινόμαστε μάρτυρες των αλλαγών στην αισθητική και την ηθική μέσα από μια σειρά γλαφυρών επεισοδίων που φτάνουν μέχρι τη δεκαετία του 1970. Πλούσιο στις λεπτομέρειές του και συναισθηματικά φορτισμένο, αυτό το εκθαμβωτικό βιβλίο για πατέρες και γιους, οικογένειες και κληρονομιές, διερευνά τις κοινωνικές και σεξουαλικές επαναστάσεις του περασμένου αιώνα, οδηγώντας μας, παράλληλα, στα μεγάλα ζητήματα της δικής μας εποχής.

  • Και ένα μικρό βιογραφικό του συγγραφέα:

Ο Άλαν Χόλινγκχερστ γεννήθηκε το 1954 στο Στράουντ της κομητείας Γκλόστερσιρ, στη νοτιοδυτική Αγγλία. Σπούδασε φιλολογία στο Magdalen College της Οξφόρδης και εργάστηκε στο Times Literary Supplement (TLS), την έγκριτη επιθεώρηση για το βιβλίο, από το 1982 έως το 1995. Συμπεριλήφθηκε, το 1993, στη λίστα του λογοτεχνικού περιοδικού Granta με τους σημαντικότερους νέους συγγραφείς της Μεγάλης Βρετανίας. Έχει εκδώσει επτά μυθιστορήματα, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η «Γραμμή της ομορφιάς» που τιμήθηκε το 2004 με το Βραβείο Booker. Από τις Εκδόσεις Καστανιώτη κυκλοφορούν επίσης τα μυθιστορήματά του «Η βιβλιοθήκη της πισίνας» (1988) και «Το παιδί του ξένου» (2011). Η «Υπόθεση Σπάρσολτ» (2017) ανήκει στα πιο πρόσφατα έργα του. Το τελευταίο του μυθιστόρημα, «Our evenings», δημοσιεύτηκε το 2024. Έχει λάβει, επιπλέον, το Βραβείο Somerset Maugham, το Βραβείο E. M. Forster της Αμερικανικής Ακαδημίας Γραμμάτων και Τεχνών καθώς και το Βραβείο James Tait Black Memorial Prize for Fiction. Ζει στο Λονδίνο.

Άλαν Χόλινγκχερστ

Βρείτε το στο βιβλιοπωλείο της γειτονιάς σας, ή όπου αλλού σάς αρέσει να προμηθεύεστε τα βιβλία σας.

* * *

Το Ημερολόγιο κυκλοφορεί τρεις φορές την εβδομάδα: κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Τις Κυριακές, η στήλη μεταμορφώνεται στο Βιβλίο της Εβδομάδας. Ειδικά για το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, βγαίνουμε κάθε μέρα με μία πρόταση ανάγνωσης. Στείλτε μας μέιλ αν θέλετε να μας πείτε ή να μας ρωτήσετε κάτι — οτιδήποτε. Σας ευχαριστούμε πολύ.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση

Σμαρώ Τζενανίδου,  «Η Βενετία αλλιώς»
15 συγγραφείς συνομιλούν με τον αγαπημένο τους πίνακα στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου

Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μην νικάει το καλό
Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μη νικάει το καλό

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY