- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
«Ο πατέρας δεν μιλούσε γι’ αυτά»: Ένα μυθιστόρημα για τη μνήμη και την Ιστορία
Στο βιβλίο του Γιάννη Καρκανέβατου ο εμφύλιος πόλεμος και όσα επακολούθησαν είναι το φόντο μιας ζωής και μιας απώλειας που καταγράφει ο αφηγητής ως ερασιτέχνης εικονολήπτης και συνεντεύκτης.
Γιάννης Καρκανέβατος - «Ο πατέρας δεν μιλούσε γι’ αυτά»: Παρουσίαση του νέου μυθιστορήματος που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Εστία.
«Μέχρι κάποια ηλικία η μνήμη θυμίζει πατάρι· στοιβάζεις ό,τι άχρηστο δεν θέλεις στα πόδια σου. Στη νεότητα οι αναμνήσεις φαντάζουν σχεδόν άχρηστες και η ζωή μια ατέρμονη γιορτή. Τη γιορτή τη ζεις, δεν προσπαθείς να τη συγκρατήσεις στο μυαλό, ούτε καν την ανακαλείς. Τα χρόνια περνούν και όλο αναβάλλεις τη στιγμή που θα πρέπει να ανεβείς στο ψυχικό πατάρι να ξεσκαρτάρεις» γράφει στο πρώτο του μυθιστόρημα ο Γιάννης Καρκανέβατος, που ήδη μοιάζει βετεράνος στο γράψιμο. Η αφήγηση εκτυλίσσεται σε δύο χρόνους και αφορά δυο γενιές: το νήμα διατρέχει την ιστορία της Ελλάδας από την εποχή του εμφυλίου· αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα, ή καλύτερα εμπειρίες, τραύματα, μυστικά ανείπωτα που αιωρούνται· «ο πατέρας δεν μιλούσε γι’ αυτά». Κι επειδή δεν μιλούσε «αυτά» βρικολάκιασαν: διαβάζοντας το μυθιστόρημα, γραμμένο με δυο διαφορετικούς τρόπους ο καθένας από τους οποίους αντιστοιχεί σε διαφορετική ματιά, έχουμε το αίσθημα ότι την ξέρουμε αυτή την ιστορία· πράγματι την ξέρουμε, είναι η ιστορία όλων μας, η ιστορία που μας έφερε μέχρις εδώ. Μερικοί, όπως ο Γιάννης Καρκανέβατος, τη σκαλίζουν, άλλοι όχι· υπάρχουν και μερικοί που τη σκαλίζουν για να την εξωραΐσουν, για να σκαρώσουν ήρωες, θύματα, μυθιστορηματικά πρόσωπα· για να εξυμνήσουν πράξεις ανυπέρβλητες. Στο «Ο πατέρας δεν μιλούσε γι’ αυτά» δεν γίνεται καμιά μυθοποίηση και καμιά απομυθοποίηση: ο εμφύλιος πόλεμος και όσα επακολούθησαν είναι το φόντο μιας ζωής και μιας απώλειας που καταγράφει ο αφηγητής ως ερασιτέχνης εικονολήπτης και συνεντεύκτης. Στήνει απέναντί του τον θείο του, γεννημένο το 1922, και τον πατέρα του, γεννημένο το 1933· δυο μάρτυρες της ιστορίας, των σφαλμάτων, των διλημμάτων, των εγκλημάτων, του πόνου· αλλά της περιπέτειας, του έρωτα, της φιλίας, του ονείρου· όλα μαζί και ταυτοχρόνως, συνηθισμένοι άνθρωποι σε ασυνήθιστες, σε πολύ δύσκολες, συνθήκες.
Την έμπνευση γι’ αυτό το μυθιστόρημα μοιάζει να δίνει ο θάνατος ενός πολύ «ιδιαίτερου» πατέρα που είναι λογοτεχνικός ήρωας από μόνος του. Ο αφηγητής γιος αναγνωρίζει αυτή την ιδιαιτερότητα, την παρατηρεί, την εξερευνά και την περιγράφει —κι είναι αυτή που κάνει την απώλεια πιο οδυνηρή. Οδυνηρή είναι και η διαπίστωση πως, αν και προσπαθούμε να καταλάβουμε τι συνέβη στις προηγούμενες γενιές, στον πόλεμο, στον εμφύλιο κι αργότερα σε όλες τις ταραχές και στις συμφορές, δεν μπορούμε «να μπούμε στα παπούτσια» τους. «Μπαίνω στα παπούτσια του θείου μου. Λάθος. Ποτέ κανένας δεν θα μπει. Ας είμαι ειλικρινής: Προσπαθώ να μπω. Σ’ αυτά τα παπούτσια που θα εμφανιστούν από την καταπακτή και θα φύγουν σε δάση, θα περπατήσουν χιλιόμετρα, θα λασπώσουν, θα τρυπή σουν, θα πεταχτούν. Πιθανόν θα αλλαχτούν με τα παπού τσια κάποιου νεκρού. Ποιες επιλογές θα έκανα; Μάλλον τις ίδιες ακριβώς. Κι αυτό το πεντάλεπτο; Θα το κρατούσα βαθιά κρυμμένο μέσα μου ή θα ήταν βαρύ το φορτίο της συγκάλυψης; Άγρια χρόνια. Δεν βρίσκω τη δύναμη να τα προσεγγίσω. Εκείνος ο αντάρτης άραγε θα πραγματοποιούσε την απειλή του; Θα σκότωνε έναν αθώο; Ή ο σκοπός αγίασε τα μέσα, και τα απόνερα της Ιστορίας κάλυψαν τα πάντα;»
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Gutenberg
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Το δοκίμιο της συγγραφέα και ιστορικού που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Bell
H συλλογή διηγημάτων «Ουμπίκικους» του Γιώργου Τσακνιά (192 σελίδες, Εκδόσεις Κίχλη), κυκλοφορεί στις 5 Δεκεμβρίου
Η τιμητική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2025
Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου
Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Το «Last Rites» είναι το βιβλίο που έγραψε ο Όζι λίγο πριν φύγει από τη ζωή
Από ένα δάνειο 70.000 λιρών σε πέντε Νόμπελ Λογοτεχνίας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.