- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Το «Ένας Τζέντλεμαν στη Μόσχα» φανερώνει τις ανεξάντλητες δυνάμεις της ανθρώπινης ψυχής
Το δεύτερο μεγαλειώδες μυθιστόρημα του Amor Towles θα σε συνεπάρει
Ο κόμης Αλεξάντρ Ίλιτς Ροστόφ καταδικάζεται, τον Ιούνιο του 1922, σε ισόβιο εγκλεισμό στο ξενοδοχείο Μετροπόλ στη Μόσχα γιατί τόλμησε να γράψει ποίηση. Με απαράμιλλη στωικότητα και αξιοπρέπεια, ο κόμης περνά την είσοδο του νέου του «σπιτιού», ανεβαίνει τις σκάλες ενός κακοφωτισμένου κλιμακοστασίου και φτάνει στη μικρόχωρη σοφίτα που θα τον φιλοξενήσει τα χρόνια που έπονται. Μαζί του επιλέγει να πάρει ένα πορσελάνινο σερβίτσιο, το πορτρέτο της νεκρής αδελφής του και όλα τα βιβλία του. Και η ιστορία ξεκινά…
Και κάπως έτσι αποφασίζεις να του δώσεις μια ευκαιρία, με την ελπίδα η ιστορία να σε συνεπάρει και να μην αισθανθείς κι εσύ υπο περιορισμό. Όμως σε καμία περίπτωση δεν φαντάζεσαι αυτό που σε περιμένει…
Η πένα του συγγραφέα σε αφοπλίζει και ξέρεις, από την πρώτη κιόλας αράδα, πως αυτό το μυθιστόρημα θα είναι από εκείνα που θα ανατρέχεις στις σελίδες του ψάχνοντας τις λέξεις που σε μαγνήτισαν, που θα σου προσφέρει έντονες στιγμές και θα σε κάνει να ανατρέξεις σε κλασικά αριστουργήματα, σε αγαπημένα μουσικά κομμάτια, σε μυρωδιές από το χθες.
«Από την ίδια τη φύση τους, τα ανθρώπινα όντα είναι τόσο αλλοπρόσαλλα, τόσο περίπλοκα, τόσο εξόχως αντιφατικά, ώστε να αξίζουν όχι μόνο την εκτίμησή μας, αλλά και την επανεκτίμησή μας – και την ακλόνητη απόφασή μας να μη διαμορφώσουμε τελική γνώμη για κανέναν αν δεν τον έχουμε γνωρίσει σε κάθε πιθανό περιβάλλον και σε κάθε πιθανή ώρα».
Ο Amor Towles σκιαγραφεί έναν χαρισματικό ήρωα και αποφασίζει να αποτυπώσει την παγκόσμια και ρωσική Ιστορία μέσα από τις καταστάσεις που βιώνει στον μικρόκοσμό του.
Ξεκινά, λοιπόν, με μαεστρία και σύμμαχο τη συναρπαστική, άμεση και καταλυτική γραφή του, να ξεδιπλώνει στιγμές του κόμη Αλεξάντρ … μόνο που καθώς η αφήγηση προχωρά, ο ήρωάς του καταφέρνει να επικρατήσει κατά κράτος και αναλαμβάνει τα ηνία με ευελιξία και θαυμαστή δεξιοτεχνία. Έτσι απλά, σου κλείνει το μάτι και σε οδηγεί στα ενδότερα του ξενοδοχείου Μετροπόλ, σε συστήνει στο προσωπικό του, σε μυεί στις έντονες κοινωνικοπολιτικές συνθήκες επί τριάντα συναπτά έτη και σου κάνει τη χάρη να γίνεις κοινωνός των γοητευτικών συζητήσεών του με τους εκάστοτε συνδαιτυμόνες του. Με χιούμορ, έξυπνους και ζωντανούς διαλόγους μα κυρίως με περιγραφές που σου κόβουν την ανάσα και σε μεταφέρουν νοερά σε αυτό το αρ νουβό ξενοδοχείο, παρακολουθείς εμβρόντητος τα γεγονότα και αναρωτιέσαι: πώς γίνεται ένας άνθρωπος να ζει τόσες ζωές σε μία όντας εγκλωβισμένος σε ένα ξενοδοχείο;
Κι όμως γίνεται, αρκεί να είσαι ανοιχτός σε κάθε πρόκληση, να μη μεμψιμοιρείς και να βρίσκεις τον τρόπο να αντιστρέφεις τις καταστάσεις υπέρ σου. Όπως ακριβώς κάνει ο κόμης Αλεξάντρ: ακολουθεί την εννιάχρονη Νίνα στις εξερευνήσεις της, αφουγκράζεται και συμβουλεύει τον καρδιακό του φίλο Μίσκα, απολαμβάνει τον τυφώνα που ακούει στο όνομα Άννα Ουρμπάντοβα, γεύεται το μέλι των μελισσών που τον ταξιδεύει στο χθες με τον Άμπραμ, ανταλλάσσει απόψεις και ιδέες με τον Όσιπ Ιβάνοβιτς, αναπολεί στιγμές θαλπωρής με την αδερφή του Ελένα και τη γιαγιά του, επεμβαίνει με καίριες παρατηρήσεις στις παραγγελίες κρασιού των πελατών του Μπογιάρσκι και της Πιάτσας, και δεν διστάζει να πάρει τη θέση του σερβιτόρου δημιουργώντας μια αξεπέραστη τριανδρία με τον Αντρέι και τον Εμίλ. Μα πάνω από όλα είναι έτοιμος να προσφέρει τα πάντα στη Σοφία.
«Ναι, η σιωπή μπορεί να είναι άποψη[…]. Η σιωπή μπορεί να είναι μια μορφή διαμαρτυρίας. Μπορεί να είναι ένα μέσο επιβίωσης. Αλλά μπορεί επίσης να είναι μια ποιητική σχολή – με τα δικά της μέτρα, τα δικά της σχήματα λόγου, τις δικές της συμβάσεις. Μια ποίηση που δεν γράφεται απαραίτητα με μολύβι ή πένα – που μπορεί να γραφτεί στην ψυχή με ένα περίστροφο στο στήθος».
Ο Αλεξάντρ είναι ένας ήρωας αλλιώτικος. Ένας ήρωας που σε αναγκάζει να γνωρίσεις όλη την γκάμα των συναισθημάτων που διαθέτεις και σε απόλυτη ένταση : χαρά, συγκίνηση, πόνο, θυμό, αποστροφή, ευτυχία. Είναι ένας χαρακτήρας με ιδιάζον χιούμορ και απόλυτη συνέπεια στις κινήσεις και στις αποφάσεις του. Είναι ένας λάτρης της γαστρονομίας, που γνωρίζει όλες τις διαφορετικές ποικιλίες κρασιού και απολαμβάνει την έκρηξη των γεύσεων στο στόμα του. Αγαπά τον Τσέχοφ, τον Τολστόι, τον Τσαϊκόφσκι, τον Μαγιακόφσκι και λατρεύει «να βάζει τα κουμπιά στα κουτιά τους»
Ναι, το «Ένας Τζέντλεμαν στη Μόσχα» επιτυγχάνει μέσα από το ξενοδοχείο Μετροπόλ να σε ταξιδέψει πίσω στον χρόνο, να σου αποκαλύψει πτυχές της Ιστορίας, να σου φανερώσει την ασύνορη δύναμη της φιλίας, να σου καταδείξει πως ο άνθρωπος μπορεί να καταφέρει τα πάντα, να σου αποδείξει πως στις μικρές στιγμές βρίσκεται η ουσία της ζωής, να σε απελευθερώσει, να σε βοηθήσει να αποδράσεις. Απλά άφησέ τον να σου δείξει τον τρόπο και θα σε αποζημιώσει…
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Μια συζήτηση για το βιβλίο του «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής Ιστορίας» (εκδόσεις Κέδρος)
Αποσπάσματα από το βιβλίο Έρωτας και Ασθένεια του David Morris
Σε μια περίοδο όπου η Γερμανία και η ΕΕ χρειάζονταν διαχειριστές, όχι ηγέτες, η κ. Μέρκελ ήταν ό,τι έπρεπε
Η ελληνική κρίση καταλαμβάνει 37 μόνο σελίδες από τις 730 των απομνημονευμάτων της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.