- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Η δική μου Στρέλλα
Οι ερμηνευτές της αιχμηρής όπερας «Στρέλλα» που επιστρέφει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ μοιράζονται μαζί μας την «δική τους Στρέλλα».
Στρέλλα στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ: Οι ερμηνευτές του λυρικού έργου μοιράζονται στην ATHENS VOICE τη «δική τους Στρέλλα».
Η πολυσυζητημένη και εξαιρετικά επιτυχημένη όπερα «Στρέλλα» του Μιχάλη Παρασκάκη, βασισμένη στην ομώνυμη κινηματογραφική ταινία του Πάνου Χ. Κούτρα, επιστρέφει στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο ΚΠΙΣΝ, από τις 18 Οκτωβρίου και για δέκα μοναδικές παραστάσεις έως τις 4 Νοεμβρίου.
Η αιχμηρή όπερα δωματίου «Στρέλλα», σε λιμπρέτο Αλεξάνδρας Κ* και σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή, φέρνει στη σκηνή μια συγκλονιστική ιστορία για την αγάπη, την αποδοχή και την τρέλα τού να ονειρεύεσαι και να απαιτείς την ευτυχία με κάθε τίμημα. Tρεις διεμφυλικές καλλιτέχνιδες εμφανίζονται ξανά στο λυρικό θέατρο, οι Λέττα Κάππα, Ιωάννα Ζαμ-Πέτρου και Βικτωρία Τσιτουρίδου-Μάγια.
Η πολυβραβευμένη «Στρέλλα», μια ταινία εμβληματική για την ορατότητα των τρανς και της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς, μετατράπηκε σε όπερα δωματίου μετά από ανάθεση της ΕΛΣ στον συνθέτη Μιχάλη Παρασκάκη. Ο δραστήριος και τολμηρός συνθέτης υπογράφει μια εξαίσια μουσική (χρησιμοποιώντας τα εργαλεία και τους κώδικες της νέας μουσικής) με βάση το λιμπρέτο της Αλεξάνδρας Κ*, το οποίο διατηρεί τη βασική δομή και την ουσία της κινηματογραφικής ταινίας.
Στην πρώτη του αναμέτρηση με οπερατικό έργο, ο ανατρεπτικός θεατρικός σκηνοθέτης Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί μια παράσταση που ξεχειλίζει από μαγικό ρεαλισμό, έμπνευση, ευρηματικότητα και χιούμορ. Η ιστορία του Γιώργου, που μόλις αποφυλακίζεται, με τη Στρέλλα, μια νεαρή τρανς εργάτρια του σεξ που λατρεύει τη Μαρία Κάλλας, ξετυλίγεται στο εντυπωσιακό σκηνικό της Εύας Μανιδάκη, γεμάτο από αποχρώσεις του ροζ. Στην οπερατική εκδοχή, οι φανταστικοί φίλοι των πρωταγωνιστών ζωντανεύουν και γίνονται ρόλοι: η Μαρία Κάλλας, το alter ego της Στρέλλας και ο Σκίουρος, φαντασιακή προβολή του Γιώργου. Το δεκαμελές μουσικό σύνολο διευθύνει ο αρχιμουσικός Κωνσταντίνος Τερζάκης στην πρώτη του συνεργασία με την ΕΛΣ. Την επιμέλεια κίνησης και τη χορογραφία υπογράφει η διεμφυλική καλλιτέχνις Φένια Αποστόλου, ενώ τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη.
Λίγο πριν τη μεγάλη επιστροφή της ασυμβίβαστης «Στρέλλας» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, οι ερμηνευτές του λυρικού έργου μοιράζονται στην «Athens Voice» την «δική τους Στρέλλα».
Ιωάννα Ζαμ-Πέτρου
Σύμφωνα με το συστημικό αφήγημα, η τρανς κοινότητα, ως κομμάτι του «κοινωνικώς παράταιρου», του απλοϊκού «Αλλου», είθισται, στις περιπτώσεις που καταφέρνει να γίνει μαζικά ορατή, να παρουσιάζεται είτε ως γελοιογραφία, είτε έχοντας μια μονόπλευρη, πένθιμη χροιά. Και η αφήγησή της σχεδόν πάντοτε δι’ αντιπροσώπων. Η Στρέλλα όμως, εικονοποιεί την τρανς πραγματικότητα καθαυτή. Κατ' ουσίαν, μια τέτοια πραγματικότητα δεν απέχει πυρηνικά από εκείνη των υπολοίπων -ήτοι των «κανονικών». Και αυτό διότι η Στρέλλα διαρρηγνύει το πολυφορεμένο δίπολο της κανονικότητας και του παράταιρου. Διότι αφηγείται τους μόχθους, τα πάθη και τον εξοβελισμό των τραγικών προσώπων της, ενώ ταυτόχρονα παρουσιάζει ήρωες στην αναζήτηση της απολύτρωσης και της αποδοχής. Και αυτός είναι ο διαχρονικός πανανθρώπινος αγώνας. Άρα η «Στρέλλα» δεν υποκρίνεται. Όπως δεν κλήθηκα να υποκριθώ ούτε εγώ συμμετέχοντας σε αυτήν. Με την ιδιότητα μιας τραγουδίστριας της όπερας, η οποία και τυγχάνει να είναι τρανς, κλήθηκα να αποδώσω την οπερατική Μαίρη, η οποία, όπως κι εγώ, δεν χρειάζεται εκπρόσωπο, διότι έχει δική της φωνή.
-ΣΑΝ ΤΙ;, διερωτάται η Μαίρη, κι εγώ απαντούσα πάντοτε: Σαν αυτή που είμαι.
Η Ιωάννα Ζαμ-Πέτρου ερμηνεύει τον ρόλο της Μαίρης.
Λέττα Κάππα
Συνειδητότητα
Ταυτότητα
Ρομαντισμός
Ευαισθησία
Λογική
Λαγνεία
Αυθορμητισμός
Η Λέττα Κάππα ερμηνεύει τον ρόλο της Στρέλλας.
Μιχάλης Ψύρρας
Το 2009 με θυμάμαι να βρίσκομαι στον κινηματογράφο Έλλη απέναντι από το Θέατρο Ολύμπια και να μου τραβάει τον προσοχή η αφίσα της ταινίας «Στρέλλα» την οποία όμως δεν πάω να δω τελικά. Δεκατέσσερα χρόνια μετά, αρχές του 2023, βρίσκομαι σε μια σχετικά περίεργη φάση της ζωής μου η οποία συμπεριλαμβάνει και ένα ατύχημα που είχε προηγηθεί, στην οποία «απέχω» κατά κάποιο τρόπο από τα καλλιτεχνικά δρώμενα, με αποτέλεσμα πάλι να μην δω το πρώτο ανέβασμα της όπερας «Στρέλλα» στην Εναλλακτική Σκηνή! Μέχρι που τον περασμένο Αύγουστο η Στρέλλα ήρθε η ίδια να με βρει να μου «ζητήσει φωτιά» και να με προσκαλέσει στον πρωτοποριακό, ευαίσθητο, τολμηρό, μαγικό της κόσμο και να με κάνει να συνειδητοποιήσω πως πραγματικά «όλα αυτά τα χρόνια που πέρασαν…δεν είναι παρά μια στιγμή»!
Fun fact: ο δρόμος που ζω πριν λίγα χρόνια μετονομάστηκε σε «Μιχαλόπουλου» (Γ. Μιχαλόπουλος είναι ο ρόλος που ερμηνεύω στο έργο).
Ο βαρύτονος Μιχάλης Ψύρρας ερμηνεύει τον ρόλο του Γιώργου.
Αναστασία Κότσαλη
Τα τακούνια της Λέττας στις σκάλες της Εναλλακτικής Σκηνής, ανεβαίνοντας γρήγορα, στεκόμαστε αντικριστά, σαξόφωνο, τρομπόνι, κλαρινέτο. Το χωριό έξω από την Τρίπολη, η Ομόνοια, τα φτηνά ξενοδοχεία, τα αθηναϊκά διαμερίσματα, μπαγιάν, κοντραμπάσο, κιθάρα, κρουστά. Η δική μου Στρέλλα είναι μουσική. Είναι η μουσική του Μιχάλη Παρασκάκη.
Η μεσόφωνος Αναστασία Κότσαλη ερμηνεύει τον ρόλο της Μαρίας Κάλλας.
Γεώργιος Ιατρού
Στη Στρέλλα πηγαίνω τρεις ώρες πριν την έναρξη της παράστασης για να βαφτώ. Συνήθως είμαι μόνος με τις ενδύτριες και κάνουμε ωραίο κουσκούς πίνοντας καφέ. Χρειάζομαι 3 ώρες προετοιμασία για το πεντάλεπτο νούμερο που κάνω κι αυτός ο χρόνος έχει την αγάπη μου, είναι μια ιεροτελεστία. Η αποκαθήλωση παίρνει κι αυτή το χρόνο της, πολλά τσιμπιδάκια στηρίζουν την υπερμεγέθη περούκα με τα λαμπάκια, πολλαπλές στρώσεις μέικ απ, πολλά καλσόν και έτσι φεύγω τελευταίος από το θέατρο. Αυτή είναι η Στρέλλα μου, αλλά πιο πολύ είναι οι άνθρωποι που την απαρτίζουν και που γίναμε φίλοι, μιλάμε καθημερινά και βρισκόμαστε κι εκτός δουλειάς. Αυτοί είναι το μεγαλύτερο δώρο.
Ο βαρύτονος Γεώργιος Ιατρού εμφανίζεται με το alter ego του, την drag queen περσόνα Νίνα Νάη, ερμηνεύντας το τραγούδι «Χωρισμός» του Αττίκ.
Νίκος Σπανάτης
Η «δική μου Στρέλλα» είναι η υπερβατική αναθεώρηση της ύπαρξης μας, η σύσταση και η υποδήλωση του ερωτικού προτύπου και τα όρια που θέτουμε στις προσωπικές μας σχέσεις προσδιορίζοντας τον κοινωνικό και σεξουαλικό μας εαυτό. Είναι η σύνθεση της οικογένειας όχι μόνο εξ αίματος άλλα και λόγω συναισθήματος, η αντίπραξη στην ρεαλιστική κανονικότητα και το κάρμα των πόθων και των επιθυμιών, που καθοδηγεί το ελεύθερο μάχιμο σώμα να επιβιώσει στο χρόνο, ελκυστικά μέσα στο ψέμα ή επικίνδυνα μέσα στην αλήθεια. Στη «δική μου Στρέλλα» είναι και πρόκληση, ως κόντρα τενόρος, να ερμηνεύω έναν τρυφερό και συνάμα εκρηκτικό queer χαρακτήρα στο καθηλωτικό αυτό αφήγημα αλάξευτης αλήθειας, δομημένο από τον θρίαμβο της αγάπης.
Ο κόντρα τενόρος και Διδάκτωρ Ιονίου Πανεπιστημίου Νίκος Σπανάτης ερμηνεύει τον ρόλο του Άλεξ.
Βικτωρία Τσιτουρίδου-Μάγια
Μπορεί η ταινία «Στρέλλα» να έμεινε στην ιστορία, η μεταφορά της όμως στην όπερα έδειξε ότι ο δρόμος για την τρανς ορατότητα παραμένει ανοικτός!
Η Βικτωρία Τσιτουρίδου-Μάγια ερμηνεύει τον ρόλο της Βίλμας.
Νικόλας Μαραζιώτης
Όταν ήμουν 16 ετών, ο κολλητός μου μου εξομολογήθηκε πως ήταν ερωτευμένος μαζί μου. Ήταν η πρώτη φορά που άτομο ιδίου φύλου μου έκανε ερωτική εξομολόγηση. Μη έχοντας τα ίδια συναισθήματα, ένιωσα ελαφρώς προδομένος. Έχανα έναν φίλο και αναρωτήθηκα αν υπήρξε ποτέ ουσιαστική φιλία μεταξύ μας. Το προσεχές διάστημα χάσαμε επαφή και χρειάστηκε να περάσουν μήνες μέχρις ότου ένας εκ των δυο μας να κάνει την πρώτη κίνηση για να ξαναμιλήσουμε. Με την πάροδο του χρόνου, όλη αυτή η διαδικασία επαναπροσδιόρισε τη σχέση μας. Σήμερα, εντελώς συνειδητά, είμαστε δυο πάρα πολύ αγαπημένοι φίλοι. Αυτή είναι η δική μου Στρέλλα. Όταν δύο άνθρωποι μπορέσουν να ξεπεράσουν τα ταμπού και να συνυπάρξουν αρμονικά με αγάπη.
O τενόρος Νικόλας Μαραζιώτης ερμηνεύει τους ρόλους του Νίκου και του Μπάτσου Β.
Αλέξανδρος Σταυρόπουλος
Παρόλο που ο ρόλος μου ως σκίουρος στην παράσταση, χρησιμεύει κυρίως ως αναπαράσταση των εσωτερικών αγώνων και επιθυμιών του πατέρα, για μένα η «Στρέλλα» είναι αυτή που αντιπροσωπεύει το πραγματικό alter ego του πατέρα. Η «Στρέλλα» συμβολίζει την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ταυτότητας, το πώς οι άνθρωποι μπορεί να έχουν κρυφές επιθυμίες, όνειρα, μυστικά και πτυχές της προσωπικότητας τους που μπορεί να μην μοιράζονται εύκολα με τον κόσμο ή να μην εκφράζονται ανοιχτά. Η «Στρέλλα» είναι ένας τρόπος να εξερευνήσουμε την ιδέα της αυτογνωσίας και της αποδοχής του πραγματικού μας εαυτού.
Ο χορευτής Αλέξανδρος Σταυρόπουλος ερμηνεύει τον Σκίουρο, σε χορογραφία της Φένιας Αποστόλου.
Γιώργος Ρούπας
Η δική μου Στρέλλα περιλαμβάνει μια πενθούσα κυρία, έναν άξεστο ομοφοβικό χουντικό και έναν πεθαμένο. Η πενθούσα κυρία φοράει γόβες που τη χτυπάνε και τραγουδάει ένα μαγικό μαδριγάλι. Ο άξεστος χουντικός τραγουδάει... άξεστα και από εκεί που κάθεται συνήθως δεν μπορεί να δει καλά τον μαέστρο για να ατακάρει. Ποιος ξέρει, ίσως και να του αξίζει. Ο πεθαμένος δεν κάνει και πολλά, απλά καλεί τρυφερά την σύντροφό του. Η δική μου Στρέλλα είναι μια ομάδα από καταπληκτικούς καλλιτέχνες και φίλους/ες. Στρέλλα, άργησες!
O βαθύφωνος Γιώργος Ρούπας ερμηνεύει τον ρόλο του Κουλουκούση.
Νίκος Ζιάζιαρης
Η Στρέλλα είναι μια γυναίκα ελεύθερη και ανυπότακτη. Μια γυναίκα που δεν φοβήθηκε να παραδοθεί βαθιά και με κάθε κόστος στην αγάπη. Για μένα η Στρέλλα συμβολίζει κάθε πλάσμα που παλεύει με την αποδοχή μένοντάς πιστό στον εαυτό του, τα πιστεύω του, την αλήθεια του. Είναι κάθε άνθρωπος που θέλει να βρει τον εαυτό του. Τον πραγματικό του εαυτό, πέρα από τα κοινωνικά πρέπει, πέρα από τα κοινωνικά στεγανά και στερεότυπα. Κάθε άνθρωπος που υπερασπίζεται τα θέλω του χωρίς φόβο, αλλά με πάθος, σεβόμενος τον εαυτό του και κατ' επέκταση τους άλλους. Κάθε άνθρωπος που δεν διστάζει να διεκδικήσει, να επαναστατήσει, να παλέψει. Κάθε άνθρωπος που δεν διστάζει να αγαπά. Αυτό της δίνει μια σύγχρονη και βαθιά πολιτική υπόσταση.
Ο βαρύτονος Νίκος Ζιάζιαρης ερμηνεύει τους ρόλους του Αντώνη, του Μπάτσου Α΄ και του Γιούρι.
Η όπερα δωματίου «Στρέλλα» παρουσιάζεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 18, 20, 21, 22, 25, 27, 29 Οκτωβρίου και 2, 3, 4 Νοεμβρίου 2023. Εισιτήρια προπωλούνται από την ticketservices.gr και τα Ταμεία της ΕΛΣ (2130885700 - καθημερινά 09.00-21.00). Περισσότερες πληροφορίες: nationalopera.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
«Η γνήσια, αυθεντική επαφή μεταξύ ηθοποιού και θεατή, είναι σαν να έχεις ρίξει ένα σημείωμα σε μια μπουκάλα στο πέλαγος και κάποιος την βρήκε»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.