- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Η πρώτη μου ουσιαστικά επαφή με την πλήρη εκδοχή του λυρικού δράματος του Ζυλ Μασνέ έγινε μόλις λίγες εβδομάδες πριν, όταν παρακολούθησα από το Τρίτο Πρόγραμμα, σε απευθείας μετάδοση από τη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης την νέα παραγωγή του Ρίτσαρντ Έϊρ με τον Γιόνας Κάουφμαν στον ομώνυμο ρόλο και την Σόφι Κοχ στο ρόλο της Σαρλότ… Η, ιδιαίτερης ευαισθησίας, «όπερα δωματίου» του Γάλλου συνθέτη, βασισμένη στο αριστουργηματικό και δημοφιλέστατο, κάποτε, έργο του Γκαίτε « Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου», δεν σε συνεπαίρνει με τη δράση, τις ίντριγκες και τις πολυπρόσωπες σκηνές της, αλλά με τις συναισθηματικές μεταπτώσεις , τη μελαγχολία και τον περίπλοκο εσωτερικό κόσμο των ηρώων της. Η σκοτεινή, προτεσταντική, «γερμανική» ατμόσφαιρα του κειμένου αναδεικνύεται μέσα από τη λιτή αλλά εξόχως μελωδική σύνθεση του Μασνέ .
Έχοντας έντονα στο μυαλό μου –ακούγοντας μόνο και όχι βλέποντας την όπερα–αυτή τη «γερμανική» ατμόσφαιρα, περίμενα με μεγάλη ανυπομονησία το ελληνικό ανέβασμα του Βέρθερου από την ΕΛΣ σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου. Η έκπληξή μου ήταν μεγάλη –και σίγουρα όχι ευχάριστη– όταν η αυλαία σηκώθηκε για να αποκαλύψει μια εντελώς παράταιρη –τουλάχιστον στα μάτια μου– εικόνα. Ένα αφαιρετικό σκηνικό, με δύο τεράστιους πλαϊνούς «τοίχους», με μια πόρτα ο καθένας, στη μέση μινιατούρες σπιτιών (λίγο αργότερα φωτίζονται κιόλας!) – και στο βάθος, ελέω βιντεοπροβολέα, να κυματίζει η θάλασσα και να πετούν οι γλάροι… Τη νησιώτικη (;) εικόνα συμπλήρωναν τα ανάλαφρα 50’ς κοστούμια των πρωταγωνιστών, κατάλληλα ίσως για μια ηθογραφική κωμωδία, σίγουρα όχι για τον Βέρθερο. (Σκηνικά-κοστούμια: Γιώργος Πάτσας). Η ίδια αλλοπρόσαλλη σκηνογραφική και ενδυματολογική έμπνευση συνέχισε να μας αποπροσανατολίζει , όπως πολύ χαρακτηριστικά είπε η φίλη που με συνόδευε, σε όλη σχεδόν τη διάρκεια της όπερας (η τρίτη πράξη διασώθηκε) με τους πρωταγωνιστές να κινούνται αβοήθητοι με ένα στυλιζαρισμένο και κατά τη γνώμη μου εντελώς παλιομοδίτικο τρόπο. Ειλικρινά αδυνατώ να κατανοήσω τις προθέσεις του Σπύρου Ευαγγελάτου και απορώ πώς ένας σημαντικός και τόσο καλλιεργημένος σκηνοθέτης κατόρθωσε να βγει τόσο πολύ «εκτός θέματος».
Στο μουσικό μέρος, τώρα, ο Βέρθερος ευτύχησε να έχει ένα εξαιρετικό καστ πρωταγωνιστών. Η μετάκληση του διάσημου Γάλλου λυρικού τενόρου Ζαν-Φρανσουά Μπορράς για τον ομώνυμο ρόλο αποδείχθηκε έξοχη επιλογή – μόλις ένα μήνα πριν είχε αντικαταστήσει τον Γιόνας Κάουφμαν στην παράσταση της Μετροπόλιταν! Μια φωνή με λαμπερό ηχόχρωμα τόσο στις χαμηλές όσο και στις υψηλές νότες, που κατέγραψε με λυρισμό, ποιητικότητα και ευαισθησία τη διαδρομή του νεαρού ήρωα από το πάθος στην απόγνωση και το θάνατο. Η ερμηνεία του στην περίφημη άρια «Pourquoi me reveiller» απέσπασε δίκαια το ενθουσιώδες χειροκρότημα του κοινού της Λυρικής. Δίπλα του, έλαμψε για μια ακόμα φορά η μεσόφωνος Ειρήνη Καράγιαννη. Με τη μεστή, ώριμη φωνή της ζωντάνεψε έναν από τους ωραιότερους δραματικούς ρόλους του ρομαντικού ρεπερτορίου. Με αξιοζήλευτη φωνητική άνεση σκιαγραφεί κάθε πτυχή της γυναικείας ψυχολογίας, περνώντας από τη γλυκιά, «μητρική» και συγκρατημένη Σαρλότ της πρώτης πράξης στην ερωτευμένη ηρωίδα που κλονίζεται ανάμεσα στην απαγορευμένη επιθυμία και το καθήκον, καταβυθίζεται στην άβυσσο των συναισθημάτων της για να απελευθερωθεί στο –τραγικό– τέλος από τα δεσμά των κοινωνικών και θρησκευτικών συμβάσεων.
Το ρόλο της χαριτωμένης, ανέμελης δεκαπεντάχρονης Σοφί, ερμήνευσε υποδειγματικά, με την κρυστάλλινη, νεανική φωνή της, η υψίφωνος Βασιλική Καραγιάννη. Καλοί στους μικρότερους ρόλους ο Διονύσης Σούρμπης (Αλμπέρ) και Δημήτρης Κασιούμης (Διοικητής).
Η ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τη διεύθυνση του Ηλία Βουδούρη απέδωσε με ευαισθησία και αξιοθαύμαστη ακρίβεια τη λιτότητα, την αυστηρότητα αλλά και τις δραματικές εξάρσεις της πλούσιας μελωδικής έμπνευσης του Μασνέ .
Με μια κουβέντα: Μια παράσταση που θα είχα απολαύσει 100% αν μπορούσα να κρατήσω τα μάτια μου κλειστά για τρεις ώρες….
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.