- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Η Ιωάννα Παππά είναι η Μαρία Πολυδούρη
Η «Οδός Πολυδούρη» είναι το νέο θεατρικό έργο της Ρούλας Γεωργακοπούλου. Η Ιωάννα Παππά γράφει για το ρόλο της
Η Ιωάννα Παππά γράφει για το ρόλο της ως Μαρία Πολυδούρη.
«H Μαρία Πολυδούρη γράφει σ’ έναν στίχο της: “Με τις σκιές μαζί γυρίζω”. Το κείμενο της Ρούλας Γεωργακοπούλου βρίσκει την ποιήτρια στο νοσοκομείο Σωτηρία, βαριά άρρωστη, λίγο πριν πεθάνει, να συνομιλεί με τα φαντάσματα του παρελθόντος, κάνοντας έναν τελικό απολογισμό. Με αναφορές στην παιδική της ηλικία, στην εκπαίδευσή της, στη μητέρα της, στην ιδιαίτερη πατρίδα της την Καλαμάτα, στους έρωτές της, στο μεγαλύτερο έρωτα της ζωής της, Κώστα Καρυωτάκη, στη σχέση της με την ποίηση, με τον κόσμο, με το θάνατο.
Η Πολυδούρη ήταν καταρχήν γυναίκα, και όπως αναφέρει και η ίδια στο ημερολόγιό της, “ήμουν η πιο γυναίκα απ’ όλες”. Μια πολύ δυναμική γυναίκα, που διεκδικούσε τα πάντα με πάθος και πυγμή. Προερχόταν από μια οικογένεια αρκετά δημοκρατική, με φιλελεύθερες απόψεις και καλλιέργεια. Ζούσε απόλυτα, ένιωθε απόλυτα και στο τέλος ματαιώθηκε στον απόλυτο βαθμό. Είχε από μικρή μια ιδιαίτερη σχέση με το θάνατο, κάτι που την καθόρισε αρκετά και στο έργο της. Ήταν ένας άνθρωπος αντισυμβατικός, χωρίς ταμπού και ηθικές αναστολές, με χιούμορ και σαρκαστική διάθεση για τον κόσμο, τον οποίο έμοιαζε να μην εκτιμά ιδιαίτερα στο σύνολό του.

Ο έρωτάς της για τον Καρυωτάκη την έκανε να συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορούσε να ζήσει μια ζωή χωρίς εκείνον, κι ακριβώς επειδή ο έρωτάς τους ήταν ανεκπλήρωτος εκείνη οδηγήθηκε στη φυγή και μετά στην αυτοκαταστροφή. Αφέθηκε να αρρωστήσει, ζώντας στο Παρίσι μια απόλυτα μποέμικη ζωή, με καταχρήσεις και ασυδοσία. “Ομως όταν δείξω τις πληγές μου στ’ άστρα, θα ’μαι πεθαμένο”. Η Πολυδούρη, όπως και ο Καρυωτάκης, πέρασαν στην περιοχή των δημιουργών που δημιουργούν και πεθαίνουν, με τη συνέπεια που χαρακτηρίζει τους ολίγους και εκλεκτούς”, όπως χαρακτηριστικά έγραψε η Ελλη Αλεξίου».

Εν κατακλείδι, και για όλα τούτα λοιπόν, η Μαρία Πολυδούρη, και ως προσωπικότητα και στο πλαίσιο του συγκεκριμένου κειμένου, μας αφορά στις μέρες μας ως μια γυναίκα που ενσάρκωσε το σημερινό πρότυπο της σύγχρονης γυναίκας έναν αιώνα πριν. Οπως γράφει η Χριστίνα Ντουνιά στο βιβλίο της “Τα Ποιήματα”, “η Πολυδούρη από πολύ νωρίς συνειδητοποιεί ότι αποτελεί μια παραφωνία ανάμεσα στο πλήθος των καταπιεσμένων και συμβιβασμένων γυναικών της εποχής της, στέκει μοιραία και ανυποχώρητη απέναντι στα ταμπού και τις προκαταλήψεις μιας κοινωνίας ανδροκρατούμενης και κλειστής, στην Ελλάδα του 1920.
Όσα πεζά της κείμενα διασώθηκαν (ημερολόγιο, επιστολές, ημιτελής αυτοβιογραφία, μυθιστόρημα), μαρτυρούν την κριτική της στάση απέναντι στην υποκριτική ηθική, τις κοινωνικές ανισότητες και κυρίως το ενδιαφέρον της για τη χειραφέτηση της γυναίκας. “Επειτα στο αίμα βουτηγμένη του πληγωμένου κεφαλιού θα βγάλω μια κραυγή πνιγμένη σαν κρώξιμο άγριου πουλιού”».

Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης. Από 8/5, Θέατρο «Βασιλάκου», Προφ. Δανιήλ 3 & Πλαταιών, 210 3470707
Φωτό: Σπύρος Στάβερης
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.