- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Volcanic Identity: Tο καταλυτικά ερωτικό πολυμεσικό έργο της Ίριας Βρεττού
Εδώ τα ηφαίστεια δεν είναι απομονωμένοι γεωλογικοί σχηματισμοί αλλά αδέσμευτες queer οντότητες
Volcanic Identity: Το εν εξελίξει έργο της Ίριας Βρεττού στη Σφίγγα
Mε αφηγηματική αφετηρία κάποια ηφαιστειογενή νήσο, η έκθεση της Ίριας Βρεττού επιχειρεί να αποκαλύψει τους μυστήριους συνδέσμους που επιτρέπουν την εκφορά της ηφαιστειακής ταυτότητας ως ερωτικής πολυδιάστατης κατάστασης: ανακαλεί εκρήξεις, μαγματικά ιζήματα, θέρμη και στάχτη, ερημιά και γονιμότητα, χρωματικούς ιριδισμούς και τοξικά αέρια, χρονικές αναταράξεις, πολυσήμαντες εκφράσεις, την επιθυμία και την απόλαυση όταν απελευθερώνονται από τα δεσμά του καπιταλιστικού φαντασιακού και τις ρατσιστικές, αποικιοκρατικές νεκροπολιτικές του.
Εδώ τα ηφαίστεια δεν γίνονται αντιληπτά ως απομονωμένοι γεωλογικοί σχηματισμοί αλλά ως δυναμικά σώματα που βρίσκονται στη βάση καταγωγικών μύθων αλλά και καταστροφικών ιστορικών γεγονότων και κοινωνικοπολιτικών συμβολισμών. Οντότητες μορφοποιητικές, θανατηφόρες και μεταμορφικές, αποτελούμενες από στοιχεία χθόνια και ουράνια, από κρυμμένες υλικότητες και ανεξερεύνητες φύσεις κβαντικής τάξης. Οντότητες που ανήκουν στο σύμπαν των Παζολινικών πολιτικών διεκδικήσεων αλλά και στην ενεργειακή κατάσταση που η επιστήμονας της κβαντικής φυσικής Karen Barad έχει περιγράψει ως την «queer επιτελεστικότητα της φύσης».
Το ηφαίστειο γίνεται αντιληπτό ως το άγριο έδαφος μιας μυθοποιητικής πρακτικής όπου queer οικολογίες αναδύονται, σμίγουν, ρέουν, λιώνουν, κοχλάζουν, εξαερώνονται και διαχωρίζονται, δημιουργώντας και μεταμορφώνοντας απροσδόκητες μορφές συγγένειας. Οι “δαίμονες”, τα ζωγραφικά και animated σώματα της έκθεσης είναι αλλόκοτες πλοκαμοειδείς εκφάνσεις επαναστατημένης σεξουαλικότητας και συνεμψυχωτικής πολυπλοκότητας, μη εξημερώσιμοι μάρτυρες της πραγματικότητας, όπως τους χαρακτηρίζει η καλλιτέχνιδα.
Στην έκθεση, ζωγραφική, χειροποίητο animation, ψηφιακό κολάζ και ηχητικό περιβάλλον και live performances «ερωτοτροπούν» με την υποσυνείδητη συνθήκη της έκρηξης και τον βαθύ χρόνο της ηφαιστειακής ταυτότητας, εκεί όπου αντιθέσεις, ιδέες, προθέσεις τρέχουν παράλληλα σε έναν ιλιγγιώδη αναβρασμό, προς την έκρηξη του ηφαιστείου, την απελευθέρωση του μάγματος, τη δημιουργία του πρώτου εδάφους όπου οι γεωλογικοί σχηματισμοί είναι απόλυτα ρευστοί. Όλα αλλάζουν, είναι εφήμερα, υπαινικτικά ακόμη και στον πιο φοβερό, ηφαιστειακό βρυχηθμό τους.
Στο πρώτο επεισόδιο του έργου Volcanic Identity, με τίτλο States of Eros (Καταστάσεις του Έρωτα) προσεγγίζεται η συνεχώς αναδυόμενη και εναλλασσόμενη φύση του έρωτα, ο τρόπος που νικά κατά κράτος, απόλυτα αλλά όχι δεσμευτικά, καταλύοντας όρια και προβλέψεις. Στην επιτελεστική, αδάμαστη φύση του ηφαιστείου αναγνωρίζονται χαρακτηριστικά του έρωτα, πρωταρχικού γεννήματος του Χάους και της Γαίας. Πρόκειται για καταστάσεις συγγενικές, δυνάμεις καταλυτικές, αναγεννητικές και καταστροφικές, ενέργειες πληθωρικές, αμφιλεγόμενες, ωραίες και τρομακτικές, θηλυκές, οι οποίες λειτουργούν ως εκατέρωθεν αντικατοπτρισμοί στο συγκεκριμένο έργο της Βρεττού.
Επιλέγοντας να ερευνήσει αυτήν ακριβώς τη συνθήκη η νεαρή καλλιτέχνις αναρωτιέται για την ίδια την έννοια της ταυτότητας, τα όρια της αναπαράστασης, τις δυνατότητες της επιτελεστικής και πολυαισθητηριακής σκέψης, τη μεταφορά του εαυτού στο άλλο.
Στο εν εξελίξει έργο της αμφισβητείται δυναμικά, τόσο με μορφοπλαστικά όσο και με εννοιολογικά μέσα, η καταχρηστική απόδοση των όρων «φύση» και «φυσικός» σε ετεροκανονικές, πατριαρχικές συγκροτήσεις και ρατσιστικές, αποικιοκρατικές κατηγοριοποιήσεις. Μια διαδικασία που έχει λειτουργήσει απομειωτικά απέναντι σε ΛΟΑΤΚΙ κοινότητες, γυναίκες, ανθρώπους διαφορετικής καταγωγής και χρώματος, ιθαγενείς πληθυσμούς κ.λπ.
Η Ίρια Βρεττού διεκδικεί ως φυσική την queer επιθυμία και τοποθετεί το πεδίο της εκδήλωσής της όχι σε κάποια ουτοπική κοινωνία ή σε κάποια «πράσινη» ειδυλλιακή συνθήκη αυτοεκπλήρωσης, αλλά εκεί όπου συγκρούσεις, διεκδικήσεις και διαφοροποιήσεις εκρήγνυνται για να ζωοδοτήσουν άλλους, δίκαιους, άγριους και αταξινόμητους τρόπους του κοινωνικού και του κοινού.
Info
Επιμέλεια έκθεσης: Βασιλική - Μαρία Πλαβού.
Εγκαίνια: Παρασκευή, 9 Ιουνίου 2023, στις 20:00,
Σφίγγα, Σφιγγός 45, Αθήνα. Ώρες λειτουργίας 20:00 - 23:00 καθημερινά. Έως 18 Ιουνίου.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.