- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Η τέχνη πάει στο προξενείο με το Occupy #3 - Networks
Η Ειρήνη Λιναρδάκη μας συστήνει τη δράση που φέρνει 125 καλλιτέχνες στα προξενεία Ελλάδας και Γαλλίας στη Νέα Υόρκη
Occupy #3 – Networks: Η Ειρήνη Λιναρδάκη μιλάει στην ATHENS VOICE για την εικαστική «κατάληψη» στα προξενεία Ελλάδας και Γαλλίας στη Νέα Υόρκη.
Ποιος πήγε κι άφησε το λευκό μπλουζάκι του, που γράφει και deMOCKracy, στον χώρο υποδοχής του ελληνικού προξενείου στη Νέα Υόρκη και γιατί έφθασε ο κισσός ως το ταβάνι στην αίθουσα αναμονής; Πώς και θα δουν τα μάτια σου κουκουβάγιες μέσα από τους καθρέπτες στη σάλα δεξιώσεων του γαλλικού προξενείου και μια πολύχρωμη γιρλάντα στην καγκελαρία του;
Κάτι τρέχει στα προξενεία της Ελλάδας και της Γαλλίας στο «μεγάλο μήλο», για καλό και, φυσικά, έχουν βάλει το χέρι τους καλλιτέχνες. Όχι ένας ούτε δύο αλλά 125 δημιουργοί από 15 καλλιτεχνικά δίκτυα έχουν «καταλάβει» αυτό το διάστημα τους χώρους των δύο διπλωματικών αποστολών στο πλαίσιο του Occupy Art Project που στην τρίτη του εμφάνιση επιστρέφει ξανά με δρώμενα στον φυσικό χώρο.
Τι είναι το Occupy Art Project
«Το Occupy είναι ένα εγχείρημα γύρω από την κοινωνικοπολιτική υπόσταση των καλλιτεχνών» μου συστήνει την πρωτοβουλία η καλλιτέχνις Ειρήνη Λιναρδάκη, που την εμπνεύστηκε και τη συντονίζει. «Με ενδιέφερε να εξετάσουμε την πολιτική τέχνη και την τέχνη στην πολιτική καθώς και τη δυνατότητα δημιουργίας δικτύων συνεργασίας ανάμεσα στους δημιουργούς. Να αναδείξουμε πρωτοβουλίες που απαντούν σε κοινωνικοπολιτικές μετατοπίσεις, ακτιβιστικές προσεγγίσεις, κοινοτικά και δημόσια έργα τέχνης που στοχεύουν να αλλάξουν ιεραρχίες και να παρέχουν περισσότερη εκπροσώπηση και προσβασιμότητα για καλλιτεχνικές μειονότητες. Προσπαθούμε να δείξουμε πώς ως καλλιτέχνες βιώνουμε την εποχή μας και τροφοδοτούμε τη δουλειά μας με τις ευθύνες που γεννιούνται ειδικά από την παρουσία μας στις κοινότητες, από την καθολική μας ανάγκη να ανήκουμε και να μοιραζόμαστε».
Η ιδέα για το πρότζεκτ γεννήθηκε στην αμερικανική μεγαλούπολη όπου η Λιναρδάκη δουλεύει ανά διαστήματα ήδη από το 2014 δημιουργώντας εικαστικές εγκαταστάσεις και τοιχογραφίες στον δημόσιο χώρο – μετρά ήδη 15 έργα σε Νέα Υόρκη και Νιου Τζέρζι, ενώ τον Ιούλιο θα δουλέψει μια καινούργια παρέμβαση στο πάρκο Owl’s head στο Μπρούκλιν με θέμα τη μετανάστευση. Μια θεατρική παράσταση που είδε σε ένα παροπλισμένο εργοστασιακό χώρο της θύμισε το δημιουργικό κλίμα των σχολικών καταλήψεων από τα μαθητικά της χρόνια, όταν οι παρέες εκφράζονταν γράφοντας και ζωγραφίζοντας, και στο μυαλό της μπήκε η ιδέα να οργανώσει δράσεις που θα φέρουν την εικαστική δημιουργία σε ενεργούς επαγγελματικούς χώρους που δεν έχουν ανάλογη αποστολή.
Η αρχή έγινε τον Φεβρουάριο του 2020, όταν η Κρητικιά εικαστικός προσκάλεσε 28, ως επί το πλείστον ξένους, καλλιτέχνες οι οποίοι ζουν στις ΗΠΑ και για τους οποίους οι ιδέες, η αισθητική και η κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα της Ελλάδας υπήρξαν αφετηρία έμπνευσης, να καταλάβουν με δημιουργίες τους το ελληνικό προξενείο στη Νέα Υόρκη. «Η ιδέα ήταν να μπούμε σε έναν χώρο που δεν ήταν καλλιτεχνικός και να κάνουμε τρόπον τινά ένα residency. Συναντιόμασταν εκεί, συζητούσαμε, γνωριστήκαμε μεταξύ μας και έτσι προέκυψαν τα έργα», θυμάται.
Καθώς η ίδια έχει ιδιαίτερους δεσμούς με την Γαλλία, για τη δεύτερη εμφάνισή του το Occupy θα έριχνε άγκυρα στην γαλλική πρεσβεία στην Αθήνα, φιλοξενώντας Γάλλους οι οποίοι ζουν στα μέρη μας και Έλληνες που εργάζονται στην Γαλλία. Η πανδημία του νέου κορωνοϊού, όμως, έστειλε το πρότζεκτ στη διαδικτυακή σφαίρα μέσα από τη φόρμα ανοιχτών συζητήσεων.
Το Occupy #3 – Networks στα προξενεία Ελλάδας και Γαλλίας στη Νέα Υόρκη
Στην τρίτη του έκδοση πλέον, το εγχείρημα ανοίγεται σε δύο διαφορετικούς χώρους και ακόμα περισσότερους δημιουργούς με στόχο να αναδείξει συνεργασίες. «Ο κόσμος και η αγορά της τέχνης αλλάζουν. Οι συνεργασίες και η αυτοοργάνωση μπορούν να βοηθήσουν τους καλλιτέχνες να υπάρξουν αλλιώς μέσα από διαφορετικά οικονομικά μοντέλα προώθησης της τέχνης» επισημαίνει η διοργανώτρια.
Ενεργοποιώντας τον κύκλο επαγγελματικών επαφών της, έβαλε στο παιχνίδι 15 καλλιτεχνικά δίκτυα με διαφορετική ταυτότητα, καθώς άλλα έχουν συσταθεί για να φέρουν σε επαφή εικαστικούς με στόχο τη συνδημιουργία (όπως τα ARCAthens, Shim, Radiator, Noucmas, αλλά και το Virus Diary που ξεκίνησε μέσα στην πανδημία ο διάσημος καλλιτέχνης Dan Perjovschi), άλλα συγκροτούνται από δημιουργούς οι οποίοι συνδέονται φιλικά μεταξύ τους και αλληλοϋποστηρίζονται, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπως το Greece in USA που ασχολείται με την προβολή των Ελλήνων καλλιτεχνών στις ΗΠΑ. Στη λίστα των συμμετεχόντων φιγουράρουν, μεταξύ άλλων, τα ονόματα των Εοζέν Αγκοπιάν, Πάνου Τσαγκάρη, Μπλάνκα Αμέζκουα, Σοφίας Ντώνα, Ειρήνης Ευσταθίου, Βενσάν Παριζό, Μάρως Μιχαλακάκου, Βασίλη Σαλπιστή και Αλέξανδρου Γεωργίου.
Οι καλλιτέχνες ανακάλυψαν τους δύο χώρους και συζήτησαν με τους ανθρώπους που εργάζονται εκεί. «Σε ορισμένες περιπτώσεις τα έργα τους συνομιλούν με την αισθητική των χώρων, ενώ πολλοί εμπνεύστηκαν από τον ρόλο που παίζουν αυτοί. Σημαντικά θέματα που βλέπω να προσεγγίζουν είναι η κλιματική αλλαγή και πώς την αντιμετωπίζουν οι κυβερνήσεις, καθώς και κοινωνικοπολιτικά ζητήματα όπως ρατσισμός, το φύλο και οι καλλιτέχνες ως γονείς».
Μια αίσθηση για την έκθεση μπορεί να πάρει κάποιος στο www.occupyartproject.com, ενώ παράλληλα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να κυκλοφορήσουν 15 ψηφιακές εκδόσεις (μία για κάθε δίκτυο που δίνει το παρών σε αυτή), σε συνεργασία με τον γαλλικό εκδοτικό οίκο Analogues. Όσο για τον επόμενο στόχο; «Προσπαθούμε να οργανώσουμε το Occupy στο Παρίσι» μοιράζεται η Ειρήνη Λιναρδάκη τα νέα. Αναμένουμε, λοιπόν.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.