- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Another View Of The World
Η Έλενα Χατζηαθανασίου εικονοποιεί την κίνηση και τη ρευστότητα του Νέου Κόσμου
Με άξονα το μεταναστευτικό. Και με δεκατέσσερα έργα ενός ιδιότυπου mapping που προσπαθούν να αποτυπώσουν την εποχή που ο κόσμος έπαψε να παρέχει κάθε είδους ασφάλεια. Συνεχής ροή ανθρώπινων φορτίων, μεταφορά σωμάτων και ψυχών, λόγω βίαιης «εκχέρσωσης» του πολέμου ή ανεύρεσης μιας οικονομικά καλύτερης ζωής. Γιατί όχι, πρόσφυγες ακόμα και λόγω καιρού και κλιματολογικής αλλαγής. Το βλέπεις, το γνωρίζεις, αδύνατον να του κρυφτείς ή να υποκριθείς πως δεν σε αφορά: πολυπληθή καραβάνια ανθρώπων μετακινούνται και απορυθμίζουν κάθε έννοια συνόρου και ορίου. Δικό σου και δικό τους. Απορυθμίζουν αλλά και απορυθμίζονται, όπως άλλωστε και οι ίδιοι οι πρόγονοι της Έλενας Χατζηαθανασίου, που «ήρθαν από τη Σμύρνη το '22», όπως μου εξομολογείται στην κουβέντα που κάνουμε με αφορμή την πρώτη της ατομική έκθεση αυτές τις μέρες στην Toss Gallery (La Dose bar).

Another View Of The World. Κυτταρική είναι η μνήμη της επομένως. Κι όχι μόνο λόγω οικογενειακού αίματος αλλά και λόγω φίλων της που εγκατέλειψαν τη χώρα, κάποτε ή τώρα. Για σπουδές ή από ανάγκη. Η Χατζηαθανασίου ασκεί κοινωνική τέχνη. Ανθίζει σε τέτοιες εποχές. Δεν το αρνείται, απεναντίας το επιδιώκει. Another View Of The World: Επαναπροσδιορισμός της «εστίας», διαρκής κίνηση, η υδρόγειος σε συνθήκη ατέρμονης ανακατάταξης.

Μια μαύρη μπάλα με μαγνητικές ιδιότητες κι έναν κρυμμένο μηχανισμό από τον θεατή, που όμως θέτει σε κίνηση όλες τις άλλες άσπρες μπάλες γύρω της, είναι ένα κινητικό γλυπτό-εγκατάσταση που πολύ εύστοχα λειτουργεί και σαν σχόλιο-drive για αυτά που «καίνε» τη Χατζηαθανασίου: ο χώρος που διαρκώς αλλάζει και επαναπροσδιορίζεται, η αναδιατύπωση της νέας πραγματικότητας με τη μορφή παγκόσμιων γραμμικών αφηγήσεων-χαρτών, όπου η μετάβαση από το φως στο σκοτάδι και από την ασφάλεια στο πουθενά προκαλούν συνεχείς εντάσεις και επαναπροσδιορισμούς. «Πρώτα τα ζωγραφίζω. Μετά τα επεξεργάζομαι στο photoshop, μέσω απανωτών layers και πειράγματος των κοντράστ. Καταλήγω να τα εκτυπώσω σε διαφάνειες που εύκολα μπορούν να γίνουν τμήμα των τοίχων. Μέσω προβολής, ώστε ο θεατής αναλόγως με το πόσο κοντά ή μακριά τους θα σταθεί, τόσο περισσότερο ή λιγότερο θα εμπλακεί με το συμβαίνον. Μπορείς να κοιτάς τα έργα από απέναντι, μπορείς όμως να μπεις κυριολεκτικά και μέσα τους».

Το συμβαίνον έχει τη μορφή ενός λιωμένου χάρτη, ενός ρευστού συνόλου από γαίες, που όμως αγγίζουν σχεδόν το καθεστώς της παραμόρφωσης. Χύνονται. Κατρακυλούν. Η Έλενα Χατζηαθανασίου με σπουδές σε Ιατρικά και Βιολογικά εργαστήρια και επαγγελματική εμπλοκή με τα πεδία της παθολογοανατομίας, διαθέτει μια εικαστική γλώσσα που δανείζεται στοιχεία από τον κόσμο των μηχανημάτων διάγνωσης. «Ναι, ξέρεις τα πρώτα χρόνια μετά την Καλών Τεχνών πειραματιζόμουν πολύ φτιάχνοντας φαντασιακούς μικρόκοσμους, όπως οι αποικίες των κυττάρων που μελετώ στη δουλειά μου». Καθρέφτες, plexiglass, ψηφιακές εκτυπώσεις και μια δεινή επιμέλεια από τη σκηνογράφο, γλύπτρια Μαγδαληνή Σίγα.

Another View Of The World: ρευστότητα, εικονοποίηση, mapping στον εφιαλτικό καινούργιο κόσμο πίσω από τον ορισμό του ως «το προσφυγικό», όμως χωρίς κραυγές ή φανφαρονικά statements. Από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι και σήμερα το θύμα παραμένει πάντα ίδιο. Ο άνθρωπος. Όπως και ο θύτης. Πάει καιρός αρκετός, βλέπεις, που για όλα δεν φταίνε οι ιπτάμενοι δράκοι όπως στο Game of Thrones...
Another View Of The World: Από 9 έως και 26 Μαρτίου στην αίθουσα τέχνης TOSS (bar La dose), Βιλαρά 1 & Συγγρού. Επιμέλεια έκθεσης: Μαγδαληνή Σίγα (σκηνογράφος, γλύπτρια)

ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.