- CITY GUIDE
- PODCAST
-
24°
15 πράγματα που δεν ξέρεις για τη γέφυρα Ρίου-Αντίρριου
Η εθνική γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» λειτουργεί περισσότερα από 15 χρόνια
![42700073_562246877585728_3324353125745164288_n.jpg 42700073_562246877585728_3324353125745164288_n.jpg](/images/120x120/3/jpg/sites/default/files/42700073_562246877585728_3324353125745164288_n.jpg)
![3797213.jpg 3797213.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2019/10/16/3797213.jpg)
Η γέφυρα Ρίου-Αντίρριου «Χαρίλαος Τρικούπης» έκλεισε 19 χρόνια λειτουργίας. Διαβάστε μερικά χαρακτηριστικά που πιθανόν να μην ξέρατε.
Έχουν περάσει ήδη 19 χρόνια και όμως μοιάζει σαν χθες που διαβάζαμε εκστασιασμένοι τα νέα για τη λειτουργία της γέφυρας Ρίου-Αντίρριου, ένα έργο που χρειάστηκε περίπου 6 χρόνια. Στις 12 Αυγούστου 2004 η εντυπωσιακή καλωδιωτή γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» άνοιξε συνδέοντας την Πελοπόννησο με τη δυτική ηπειρωτική Ελλάδα -κάτι που μέχρι τότε γινόταν μόνο με ferry boats. Ήταν ένα μεγαλεπίβολο σχέδιο με πολλές περιβαλλοντολογικές αντιξοότητες, επομένως ο σχεδιασμός και η τεχνική της γέφυρας την καθιστούν μοναδική στον κόσμο. Το 2019, με αφορμή τα 15 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης», η ATHENS VOICE βρέθηκε εκεί, επισκέφθηκε τον 1ο πυλώνα, μίλησε με τους ανθρώπους που έχουν αναλάβει τη διαχείρισή της, όπως ο Δρ.Παναγιώτης Παπανικόλας, πρόεδρος και διευθυντής της Γέφυρας Α.Ε.. Σας γράφουμε 15 πράγματα που πιθανόν να μη γνωρίζατε γι' αυτήν.
![thumbnail_20190913_184944.jpg thumbnail_20190913_184944.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_184944.jpg)
1. Πήρε το όνομά της από τον πρώτο πρωθυπουργό της Ελλάδας που μίλησε για την ανάγκη δημιουργίας μιας γέφυρας που να συνδέει το Ρίο με το Αντίρριο. Ο Χαρίλαος Τρικούπης το ανακοίνωσε στο Κοινοβούλιο το 1889, αλλά δεν υπήρχαν οι πόροι για να γίνει ένα τέτοιο έργο τότε. Έναν αιώνα και κάτι αργότερα, το όραμά του έγινε πραγματικότητα.
2. Είναι η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιωτή γέφυρα πολλαπλών ανοιγμάτων στον κόσμο, με συνεχές και πλήρως αναρτημένο κατάστρωμα 2.252 μέτρων. Τα θεμέλιά της βρίσκονται σε βάθος θαλάσσης που φτάνει τα 65μ., ενώ η διάμετρος των θεμελίων ανέρχεται σε 90μ. -αυτά είναι παγκόσμια ρεκόρ για γέφυρα. Ωστόσο, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του έργου, το σημαντικότερο ρεκόρ της είναι ότι κατασκευάστηκε «χωρίς κανένα σοβαρό ατύχημα, χωρίς να χυθεί ούτε μια σταγόνα αίματος».
3. Κατέχει 9 διεθνή βραβεία για τη μελέτη και την κατασκευή της και είναι σχεδιασμένη ώστε να αντέχει φυσικά φαινόμενα, όπως σεισμούς (έως και 6,5 περίπου ρίχτερ), τεκτονικές μετακινήσεις και υψηλούς ανέμους που υπερβαίνουν σε μεγέθη τα αντίστοιχα της περιοχής.
![thumbnail_20190913_173300.jpg thumbnail_20190913_173300.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_173300.jpg)
4. Το 2005 ένας κεραυνός χτύπησε τη γέφυρα και ένα από τα καλώδια έσπασε και έπεσε στην άσφαλτο. Παρ' όλο που η γέφυρα μπορεί να λειτουργήσει κανονικά με μείον δύο καλώδια, η κυκλοφορία έκλεισε για λίγες ώρες μέχρι να αποκατασταθεί η βλάβη. Έκτοτε δεν έχει αναφερθεί ποτέ κανένα συμβάν.
5. Ο μέσος όρος του κόστους συντήρησης ετησίως για τη γέφυρα ανέρχεται στα 2 εκατ. ευρώ. Το προσωπικό που κάνει τη συντήρηση είναι εξειδικευμένο, ενώ συχνά εκπαιδεύονται εδώ και προσωπικά συντήρησης άλλων χωρών, χάρη στην υψηλή τεχνογνωσία των ανθρώπων που εργάζονται στη γέφυρα.
6. Οι αρμοί που έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή (και συντήρηση) της γέφυρας είναι από τους μεγαλύτερους στον κόσμο και χρησιμεύουν και στις τεκτονικές μετακινήσεις (τα στοιχεία λένε ότι η Πελοπόννησος θα έχει μετακινηθεί περίπου 1 μέτρο μέσα σε 120 χρόνια).
![thumbnail_20190913_193907.jpg thumbnail_20190913_193907.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_193907.jpg)
7. Χρησιμοποιεί ένα σύστημα αισθητήρων (WEASHM) το οποίο συλλέγει δεδομένα από 100 αισθητήρες και 300 κανάλια. Οι δυνάμεις και οι ταλαντώσεις των καλωδίων, οι ταλαντώσεις του καταστρώματος και των πυλώνων, οι μετατοπίσεις των αρμών διαστολής κ.ά. καταγράφονται, αναλύονται και αρχειοθετούνται σε μια βάση δεδομένων που ακολουθεί το έργο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Το πρόγραμμα αυτό είναι καινοτόμο και έχει επίσης βραβευτεί.
8. Συνολικά, περισσότερα από 5.700 δομικά στοιχεία ελέγχονται και επιθεωρούνται συνεχώς από το εξειδικευμένο προσωπικό της Τεχνικής Διεύθυνσης της Γέφυρας, αλλά και από εναερίτες (για τις εξωτερικές επιφάνειες των πυλώνων και τα καλώδια), δύτες (για τις βάσεις των βάθρων), ειδικά μηχανήματα.
9. Μέχρι το 2019 είχαν γίνει δύο μεγάλες αναβαθμίσεις με συνολικό κόστος 12 εκατ. ευρώ, τα οποία πλήρωσε η διαχειρίστρια εταιρεία.
10. Μέχρι το 2019 είχαν γίνει πάνω από 61 εκατ. διελεύσεις. Από αυτές, το 84% είναι Ι.Χ.
![thumbnail_20190913_191037.jpg thumbnail_20190913_191037.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_191037.jpg)
11. Εκτός από τις διελεύσεις με όχημα, ο καθένας μπορεί να επισκεφθεί τη γέφυρα και το εκθεσιακό κέντρο της. Από το 2004, έχουν περάσει 182.000 επισκέπτες στη «Στέγη Πολίτη & Πελάτη», όπου υπάρχουν φωτογραφικά εκθέματα, αίθουσα προβολής βίντεο με τα χρόνια της κατασκευής, δωρεάν χρήση υπολογιστών με πρόσβαση στο ίντερνετ και χώρος ξεκούρασης για τους οδηγούς. Το 2015, η Γέφυρα έλαβε το βραβείο «Καινοτομίας στην Εμπειρία του Πελάτη».
![thumbnail_20190913_190824.jpg thumbnail_20190913_190824.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/thumbnail_20190913_190824.jpg)
12. Το 2019 παρουσιάστηκε το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα που θα χρησιμοποιείται στις λειτουργίες και ελέγχους της γέφυρας, ενώ η εταιρεία δεσμεύτηκε μέσα από το στρατηγικό πλάνο «πράσινη γέφυρα» ότι σύντομα όλα τα οχήματα του στόλου θα γίνουν ηλεκτροκίνητα, ενώ στους στόχους τους βρίσκεται και η μείωση κατανάλωσης ρεύματος και ρύπων διοξειδίου του άνθρακα.
13. Το 2019, οι χώροι στάθμευσης στις δύο πλευρές των διοδίων της γέφυρας εξοπλίστηκαν με φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων.
![-rs.jpg -rs.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/-rs.jpg)
14. Η φωτογράφηση και η κινηματογράφηση της γέφυρας επιτρέπεται χωρίς να χρειάζεται κανείς ειδική άδεια, ενώ συχνά η διοίκηση της γέφυρας διοργανώνει εκδηλώσεις ώστε να την επισκεφθούν και να τη γνωρίσουν ακόμα περισσότεροι.
15. Το 2019 παρουσιάστηκε ο νέος γαλανόλευκος λογότυπος της Γέφυρας Α.Ε., ως επιστέγασμα της 15ετούς διαδρομής του σύγχρονου μνημείου.
![g-s-f-s-rs.jpg g-s-f-s-rs.jpg](/images/w734/3/jpg/sites/default/files/g-s-f-s-rs.jpg)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η νεαρή ηθοποιός γράφει για τη Σύρο των αντιθέσεων που, όμως, ανταμείβει όποιον την εμπιστευθεί
10 λόγοι για να επισκεφθείς το κοντινότερο νησί στην πρωτεύουσα
Δαντελένιες ακρογιαλιές και όμορφα χωριά, κάστρα και βυζαντινά εκκλησάκια, καταπληκτικό φαγητό και έντονη νυχτερινή ζωή. Ετοιμάσου για τις πιο όμορφες διακοπές της ζωής σου.
Οι παραλίες είναι όλες ωραίες, με κρυστάλλινα νερά, οργανωμένες ή µε σκιά από αλµυρίκια
10 πράγματα να κάνεις στην κοσμοπολίτισσα του Αργοσαρωνικού
Δεν χρειάζεται πολλή σκέψη. Πάρε το καράβι και φύγαμε για το family friendly νησάκι του Αργοσαρωνικού
Βόλτες με σκάφος, φωτογραφίες στα παλιά αρχοντικά, παγωτά, πολιτιστικά δρώμενα, γευσιγνωσίες στην πιο instagramic πόλη της Αργολίδας
Γεύμα, ύπνος και snorkeling 20 λεπτά από το κέντρο της πόλης. Διάβασε όλα όσα πρέπει να ξέρεις
Βουτιές, διαδρομές, στέκια, εικαστικές προτάσεις. Καλοκαίρι στη ντίβα του Αργοσαρωνικού χωρίς αυτά δεν γίνεται.
Φεύγοντας, πάρε αυτόν τον τόπο μαζί του, χωμένο έστω και μέσα σ' ένα αμυγδαλωτό
O ηθοποιός, σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεάτρου Σταθμός σε ένα κείμενο για την παιδική του πατρίδα
Ο πρώην διεθνής μπασκετμπολίστας και ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ γράφει για τον τόπο που μεγάλωσε
Ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη γράφει για την περιήγησή του στους δρόμους του Ναυπλίου
Όταν ξέρεις τι δεν πρέπει να κάνεις, για να ξεκουραστείς πραγματικά σε έναν τέτοιο τόπο
Μόλις μία ώρα από την Αθήνα, σε μία έκταση 3.000 τ.μ., διαθέτει τέσσερα κτίρια με διάφορους τύπους δωματίων για κάθε γούστο
Εκεί που δεν υπάρχει ούτε μία πινακίδα στον δρόμο, για να σε βοηθήσει να βρεις αυτόν τον μικρό παράδεισο
Τα εκτενή αφιερώματα ελβετικών ΜΜΕ στο ελληνικό νησί
Από τα Μαστιχοχώρια του νότου μέχρι τον ανθισμένο Κάμπο των εσπεριδοειδών και τον επιβλητικό βορρά των καραβοκύρηδων
Αν δεν μαγειρεύει, ο γνωστός σεφ θα βουτά με μάσκες και αναπνευστήρες να πετύχει σκάρους στα βράχια
Η πρέσβειρα της Γαλλίας στην Ελλάδα γράφει και για τη γαστρονομική γέφυρα που έχει στηθεί με διαγωνισμούς και σεφ απ' όλον τον κόσμο
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.