Βιβλιο

Εγγράμματοι σε έναν Ψηφιακό Κόσμο: Η διαχείριση της πληροφορίας στη σύγχρονη διαδικτυακή πραγματικότητα

Η πληροφορία και η κριτική σκέψη στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο

Χρήστος Α. Φραγκονικολόπουλος
Χρήστος Α. Φραγκονικολόπουλος
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Εγγράματοι σε έναν Ψηφιακό Κόσμο / Κατερίνα Χρυσανθοπούλου
Εγγράματοι σε έναν Ψηφιακό Κόσμο / Κατερίνα Χρυσανθοπούλου

Εγγράμματοι σε έναν Ψηφιακό Κόσμο: Το βιβλίο της Κατερίνας Χρυσανθοπούλου για τη διαχείριση του σύγχρονου καταιγισμού πληροφοριών

Αγαπητές και αγαπητοί φίλοι,

Είναι τιμή μου να βρίσκομαι σήμερα εδώ, παρουσιάζοντας το βιβλίο της Κατερίνας Χρυσανθοπούλου «Εγγράμματοι σε έναν Ψηφιακό Κόσμο» – ένα έργο που προσφέρει κάτι εξαιρετικά απαραίτητο: θεωρητική εμβάθυνση, παιδαγωγική καθοδήγηση και κοινωνική ευαισθησία απέναντι σε ένα πρόβλημα που δεν είναι πια μελλοντικό, αλλά απολύτως παρόν.

Για να σας δώσω ένα πρώτο πλαίσιο:

Σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωβαρόμετρου (2023), μόνο το 54% των πολιτών της ΕΕ θεωρείται ότι διαθέτει βασικές ψηφιακές δεξιότητες. Στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό πέφτει στο 42%.

Σύμφωνα με το Digital Economy and Society Index (DESI 2022), η χώρα μας κατατάσσεται 25η ανάμεσα στις 27 χώρες της Ε.Ε. σε ζητήματα ψηφιακών δεξιοτήτων του πληθυσμού.

Η πληροφορία υπάρχει παντού, αλλά η κατανόησή της δεν είναι δεδομένη.

Ένα ενδεικτικό παράδειγμα: Τον Ιούλιο του 2023, κατά τη διάρκεια των μεγάλων πυρκαγιών στην Αττική και τη Ρόδο, διαδόθηκε ευρέως στο Facebook η ψευδής πληροφορία ότι οι πυρκαγιές ξεκίνησαν «από κεραίες 5G» ή «ξένους πράκτορες», χωρίς καμία απόδειξη. Η έρευνα της Ellinika Hoaxes ανέδειξε πάνω από 120.000 κοινοποιήσεις σχετικών δημοσιεύσεων σε 48 ώρες.Τα περιστατικά αυτά δεν είναι απλώς "fake news" – είναι εκπαιδευτικά συμπτώματα. Δείχνουν ότι οι πολίτες δεν έχουν μάθει να αναρωτιούνται πριν πιστέψουν, να επαληθεύουν πριν κοινοποιήσουν.

Το πρόβλημα είναι διαρθρωτικό. Σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) (2023), μόλις το 18% των σχολικών μονάδων στην Ελλάδα έχει ενσωματώσει συστηματικά τον ψηφιακό γραμματισμό στο αναλυτικό τους πρόγραμμα. Ακόμη και σε σχολεία με πρόσβαση σε εξοπλισμό, δεν υπάρχει αντίστοιχο παιδαγωγικό περιεχόμενο ή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Το 92% των Ελλήνων 15-24 ετών χρησιμοποιεί καθημερινά smartphone με σύνδεση στο διαδίκτυο.

Κι όμως: Μόνο το 34% γνωρίζει πώς να ρυθμίσει τις παραμέτρους απορρήτου, Μόνο το 22% γνωρίζει πώς να απενεργοποιήσει την τοποθεσία, Το 60% δεν γνωρίζει τι είναι τα “προφίλ χρηστών” που δημιουργούν οι πλατφόρμες βάσει της συμπεριφοράς τους.
(Πηγή: Έρευνα Safer Internet GR – 2022)

Κατερίνα Χρυσανθοπούλου / Χρήστος Φραγκονικολόπουλος
Κατερίνα Χρυσανθοπούλου / Χρήστος Φραγκονικολόπουλος

Το βιβλίο της Κατερίνας Χρυσανθοπούλου δίνει φωνή σε αυτά τα ζητήματα. Δεν ηθικολογεί. Δεν κουνά το δάχτυλο. Αντίθετα, μας προκαλεί να συζητήσουμε ανοιχτά – στις τάξεις, στις οικογένειες, στους συλλόγους γονέων – τι σημαίνει ευθύνη στον ψηφιακό χώρο.

Θα σταθώ σε 4 ζητήματα:

Κριτική Σκέψη: Το φίλτρο της δημοκρατίας. Η κριτική σκέψη δεν είναι πολυτέλεια – είναι άμυνα. Μέσα σε ένα περιβάλλον υπερπληροφόρησης, όπου η ταχύτητα υπερισχύει της ακρίβειας και ο αλγόριθμος καθορίζει την ορατότητα, η ικανότητα να αναρωτηθούμε «ποιος μιλά; γιατί τώρα; με ποια στοιχεία;» είναι πράξη δημοκρατικής συνείδησης. Η κριτική σκέψη δεν σημαίνει δυσπιστία προς τα πάντα, αλλά στοχευμένη επίγνωση των δομών ισχύος πίσω από κάθε αφήγηση. Πόσοι από εμάς έχουμε δει έναν τίτλο άρθρου στα social media, ο οποίος μας εξόργισε ή μας συγκίνησε τόσο ώστε να τον αναπαράγουμε χωρίς να διαβάσουμε το περιεχόμενο;

Η κριτική σκέψη, λοιπόν, δεν είναι αφηρημένη δεξιότητα. Είναι καθημερινή πρακτική: να ξέρεις πώς να αμφισβητήσεις χωρίς να απορρίπτεις, να αναζητήσεις πηγές χωρίς να παγιδεύεσαι στον γνωστικό σου θόλο.

Σήμερα, η πληροφορία διαχέεται χωρίς φίλτρα, χωρίς επιμέλεια, χωρίς τον παραδοσιακό ρόλο του δημοσιογράφου ή του επιμελητή. Ο πολίτης βρίσκεται μόνος μπροστά σε έναν καταιγισμό δεδομένων: ειδήσεις, ψευδείς ειδήσεις, προπαγάνδα, μισές αλήθειες. Γι’ αυτό και η ικανότητα αξιολόγησης της πληροφορίας – η διασταύρωση πηγών, η αναγνώριση προκατάληψης, η κατανόηση της δομής ενός επιχειρήματος – αποτελεί μία από τις θεμελιώδεις δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Η ψηφιακή αναζήτηση δεν είναι αντικειμενική διαδικασία. Οι αλγόριθμοι προσαρμόζουν τα αποτελέσματα με βάση το προφίλ μας: τις προηγούμενες αναζητήσεις, τα likes μας, τη γεωγραφική μας θέση. Ένα παράδειγμα: Αν αναζητήσω στο Google τον όρο “κλιματική αλλαγή”, εγώ μπορεί να δω άρθρα του IPCC, ενώ κάποιος άλλος μπορεί να βρει ιστοσελίδες αρνητών της επιστήμης. Η δεξιότητα της αξιολόγησης πληροφορίας είναι, πλέον, εξίσου σημαντική με την ανάγνωση. Και όμως, δεν διδάσκεται συστηματικά στα σχολεία ή στα πανεπιστήμια.

Η τεχνολογία μας προσφέρει ευκολία – αλλά με ποιο τίμημα; Καθημερινά παραχωρούμε προσωπικά δεδομένα χωρίς να γνωρίζουμε πού πηγαίνουν και πώς χρησιμοποιούνται. Η ψηφιακή ιδιωτικότητα δεν είναι ατομική εμμονή, αλλά συλλογική ευθύνη. Αν δεν γνωρίζουμε πώς να προστατεύσουμε τον εαυτό μας ψηφιακά, χάνουμε τη δυνατότητα να συμμετέχουμε ισότιμα στον δημόσιο χώρο. Η εκπαίδευση στην ψηφιακή ασφάλεια είναι, σήμερα, τόσο σημαντική όσο και η εκπαίδευση στη γλώσσα ή τα μαθηματικά. Ας σκεφτούμε το εξής: Ένας μαθητής της Γ΄ Γυμνασίου δημιουργεί ένα meme για έναν καθηγητή και το διαδίδει στο TikTok. Είναι “πλάκα”; Είναι σχολική βία; Είναι νομικά διώξιμο; Αυτές οι ερωτήσεις δείχνουν ότι η ψηφιακή ηθική είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του γραμματισμού σήμερα.

Σε μια δημοκρατία, ο πολίτης δεν είναι απλός θεατής – είναι συμμέτοχος. Αλλά πώς θα συμμετέχει ουσιαστικά όταν δεν μπορεί να διακρίνει την είδηση από τον θόρυβο; Όταν δεν καταλαβαίνει πώς λειτουργούν οι πλατφόρμες που τον ενημερώνουν; Η ψηφιακή πολιτειότητα σημαίνει συνειδητοποίηση, λογοδοσία, ψηφιακή ευγένεια και ενεργή συμμετοχή στη δημόσια σφαίρα με τρόπο εποικοδομητικό, όχι καταστροφικό. Η ψηφιακή πολιτειότητα είναι ίσως το πιο ουσιαστικό σε ό,τι αφορά τη δημοκρατία. Δεν αρκεί να διδάσκουμε στα παιδιά πώς να προστατεύονται. Πρέπει να τα διδάξουμε πώς να συμμετέχουν. Πώς να επιχειρηματολογούν δημόσια, να διαφωνούν με σεβασμό, να σέβονται τις διαφορετικές φωνές.

Εγγράματοι σε έναν Ψηφιακό Κόσμο

Το «Εγγράμματοι σε έναν Ψηφιακό Κόσμο» είναι ένα βιβλίο που δεν μας λέει τι να σκεφτούμε, αλλά μας δείχνει πώς να σκεφτόμαστε. Μας θυμίζει ότι ο ψηφιακός γραμματισμός δεν είναι τεχνολογική γνώση. Είναι πολιτισμική συνείδηση. Είναι δημοκρατική παιδεία.

Και αυτό το κάνει, όχι θεωρητικά, αλλά με τρόπο προσβάσιμο, επιστημονικά τεκμηριωμένο και – το σημαντικότερο – παιδαγωγικά χρήσιμο. Εύχομαι αυτό το βιβλίο να βρει τη θέση του όχι μόνο σε ράφια, αλλά σε αίθουσες διδασκαλίας, σε δημόσιες συζητήσεις, σε πολιτικές εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Συγχαρητήρια στη συγγραφέα και ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση

Σμαρώ Τζενανίδου,  «Η Βενετία αλλιώς»
15 συγγραφείς συνομιλούν με τον αγαπημένο τους πίνακα στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου

Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μην νικάει το καλό
Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μη νικάει το καλό

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY