Βιβλιο

«Γράμματα από την Κριμαία 1991» του Νίκου Κούνδουρου

Το βιβλίο των Εκδόσεων «Άγρα» που πάλλεται στα χέρια του αναγνώστη

zoe1.jpg
Ζωή Καραμήτρου
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
353431-733560.jpg

«Παιδιά λάθος, εδώ είμαι κι εγώ». Ο Νίκος Κούνδουρος φαντάζεται ότι δεν φεύγει για τη  Ρωσία, αλλά ανακουφιστικά χώνεται ανάμεσα στη Σωτηρία και τους φίλους του την τελευταία στιγμή. Όμως έχει ήδη φύγει.

Τον Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο του 1991, ο Κούνδουρος γυρίζει την ταινία του «Μπάυρον» και βρίσκεται στην Κριμαία. Με το σώμα. Η καρδιά του, η σκέψη του, η έννοια του είναι στραμμένα στη γυναίκα του Σωτηρία. Απόρροια αυτής της αφοσίωσης είναι μια συνεπής, συχνά καθημερινή συγγραφή επιστολών, που αποκαλύπτουν έναν τρωτό αλλά πανίσχυρο, ασφαλή αλλά αγωνιώδη, έναν πλούσιο πένητα αισθημάτων, έναν άντρα που έχει αφεθεί στον έρωτά του.

«Γράμματα από την Κριμαία 1991»Η γραφή του είναι κινηματογραφική. Η άγρια φύση της Ρωσίας, ο χειμώνας που έρχεται ήδη τον Αύγουστο, το γειτονικό δάσος, ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας, διαβάζοντας τις σύντομες επιστολές του. Και το σκηνικό της ταινίας βέβαια. Βαρύ, ξύλινο, γεμάτο σκαλωσιές, τον εμπεριέχει. Κυριολεκτικά. Μέσα σε ένα δωμάτιο ανάμεσα στις σκαλωσιές, βιώνει ασκητικά παρέα με τα χαρτιά και τις μουσικές του. Ο Κούνδουρος ζει τις πολιτικές αναταράξεις του 1991 δίπλα του και τις μεταφέρει με εξαιρετική ζωντάνια και αγωνία. Στο παρακείμενο δάσος, αναζητείται επί ώρες με στρατιωτικό ελικόπτερο ο διωκόμενος Γκορμπατσόφ.

Στα γράμματα αυτά, ο Κούνδουρος ασφαλώς ζει εντατικά τα γυρίσματα της ταινίας του. Οι δυσκολίες, ο κόπος, οι αναποδιές, η πενιχρή σε εφόδια χώρα, οι αργοί ρυθμοί των ανθρώπων, τον ταλανίζουν. Αλλά κυριαρχεί το αντίβαρο. Κι αυτό είναι η αγάπη για τη γυναίκα του που ξεχειλίζει. Η Σωτηρία υπάρχει παντού. Στη νοσταλγία για το σπίτι τους στην Κρήτη, στις πολλές αναμνήσεις ακόμα και από την παιδική του ηλικία, στον πόνο για όσους αγαπημένους έχασε - κυρίως τον αδερφό του Ρούσσο - στην αντίστροφη μέτρηση των ημερών μέχρι να τον επισκεφθεί, στο σφίξιμο στο στήθος όταν εκείνη φεύγει. Κι όσο δωρικός υπήρξε κινηματογραφικά, τόσο αφειδώλευτα ξοδεύει λέξεις, εκφράσεις, περιγραφές πραγματικής αγάπης.

Τα «Γράμματα από την Κριμαία» πάλλονται στα χέρια του αναγνώστη. Κι αν οι περιγραφές παράγουν ασταμάτητα εικόνες, είναι τα αισθήματα που μετατρέπουν το μικρό αυτό βιβλίο σε μια χειροβομβίδα αισθημάτων. Η έκρηξή της πάντα θα προκαλεί το ερώτημα: Ήταν προορισμένα  να διαβαστούν από τους πολλούς;

Εκδόσεις «Άγρα» 2016

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Φραντσέσκα Ντιοταλέβι
Φραντσέσκα Ντιοταλέβι: Το να γράψω για τη Βίβιαν Μάιερ υπήρξε άσκηση λεπτότητας, σεβασμού και θάρρους

Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση

Σμαρώ Τζενανίδου,  «Η Βενετία αλλιώς»
15 συγγραφείς συνομιλούν με τον αγαπημένο τους πίνακα στο Ίδρυμα Κακογιάννης

Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου

Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μην νικάει το καλό
Δημήτρης Τσεκούρας: Είναι αδιανόητο να μη νικάει το καλό

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY