- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
«Γράμματα από την Κριμαία 1991» του Νίκου Κούνδουρου
Το βιβλίο των Εκδόσεων «Άγρα» που πάλλεται στα χέρια του αναγνώστη
«Παιδιά λάθος, εδώ είμαι κι εγώ». Ο Νίκος Κούνδουρος φαντάζεται ότι δεν φεύγει για τη Ρωσία, αλλά ανακουφιστικά χώνεται ανάμεσα στη Σωτηρία και τους φίλους του την τελευταία στιγμή. Όμως έχει ήδη φύγει.
Τον Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο, Νοέμβριο του 1991, ο Κούνδουρος γυρίζει την ταινία του «Μπάυρον» και βρίσκεται στην Κριμαία. Με το σώμα. Η καρδιά του, η σκέψη του, η έννοια του είναι στραμμένα στη γυναίκα του Σωτηρία. Απόρροια αυτής της αφοσίωσης είναι μια συνεπής, συχνά καθημερινή συγγραφή επιστολών, που αποκαλύπτουν έναν τρωτό αλλά πανίσχυρο, ασφαλή αλλά αγωνιώδη, έναν πλούσιο πένητα αισθημάτων, έναν άντρα που έχει αφεθεί στον έρωτά του.
Η γραφή του είναι κινηματογραφική. Η άγρια φύση της Ρωσίας, ο χειμώνας που έρχεται ήδη τον Αύγουστο, το γειτονικό δάσος, ζωντανεύουν μπροστά στα μάτια μας, διαβάζοντας τις σύντομες επιστολές του. Και το σκηνικό της ταινίας βέβαια. Βαρύ, ξύλινο, γεμάτο σκαλωσιές, τον εμπεριέχει. Κυριολεκτικά. Μέσα σε ένα δωμάτιο ανάμεσα στις σκαλωσιές, βιώνει ασκητικά παρέα με τα χαρτιά και τις μουσικές του. Ο Κούνδουρος ζει τις πολιτικές αναταράξεις του 1991 δίπλα του και τις μεταφέρει με εξαιρετική ζωντάνια και αγωνία. Στο παρακείμενο δάσος, αναζητείται επί ώρες με στρατιωτικό ελικόπτερο ο διωκόμενος Γκορμπατσόφ.
Στα γράμματα αυτά, ο Κούνδουρος ασφαλώς ζει εντατικά τα γυρίσματα της ταινίας του. Οι δυσκολίες, ο κόπος, οι αναποδιές, η πενιχρή σε εφόδια χώρα, οι αργοί ρυθμοί των ανθρώπων, τον ταλανίζουν. Αλλά κυριαρχεί το αντίβαρο. Κι αυτό είναι η αγάπη για τη γυναίκα του που ξεχειλίζει. Η Σωτηρία υπάρχει παντού. Στη νοσταλγία για το σπίτι τους στην Κρήτη, στις πολλές αναμνήσεις ακόμα και από την παιδική του ηλικία, στον πόνο για όσους αγαπημένους έχασε - κυρίως τον αδερφό του Ρούσσο - στην αντίστροφη μέτρηση των ημερών μέχρι να τον επισκεφθεί, στο σφίξιμο στο στήθος όταν εκείνη φεύγει. Κι όσο δωρικός υπήρξε κινηματογραφικά, τόσο αφειδώλευτα ξοδεύει λέξεις, εκφράσεις, περιγραφές πραγματικής αγάπης.
Τα «Γράμματα από την Κριμαία» πάλλονται στα χέρια του αναγνώστη. Κι αν οι περιγραφές παράγουν ασταμάτητα εικόνες, είναι τα αισθήματα που μετατρέπουν το μικρό αυτό βιβλίο σε μια χειροβομβίδα αισθημάτων. Η έκρηξή της πάντα θα προκαλεί το ερώτημα: Ήταν προορισμένα να διαβαστούν από τους πολλούς;
Εκδόσεις «Άγρα» 2016
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στην ποιητική συλλογή «Les Grottes – Excavating Insanity» προσπαθεί να βρει τον δρόμο της επιστροφής προς τη νηφαλιότητα και την επιβίωση γράφοντας
Όσα είπαμε με έναν από τους πιο επιδραστικούς στοχαστές της εποχής μας
Ο τόμος προς τιμήν του σε επιμέλεια των πανεπιστημιακών καθηγητών Burkhard Fehr και Παναγιώτη Ροϊλού
Ποτέ δεν με απογοήτευσε αυτός ο Εβραίος συγγραφέας από την Πολωνία, που το 1978 πήρε το Νόμπελ Λογοτεχνίας
Δεν πρόκειται για μια αυστηρή πραγματεία, αλλά για ένα βιβλίο που μετατρέπει τη σύνθετη διαδικασία της αγοράς κατοικίας σε ανθρώπινη κουβέντα.
Από τις Εκδόσεις Βακχικόν, σε μετάφραση Σωτήρη Μηνά
Ένα μυθιστόρημα για όλους όσοι ζουν «σημαδεμένοι» — από την εμφάνιση, από το παρελθόν, από τις συνθήκες
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Gutenberg
Με αφορμή το βιβλίο «Με τη δική σου ματιά μονάχα», η συγγραφέας μιλά αποκλειστικά στην Athens Voice για την πρόκληση να μετατρέψει την κρυφή ζωή της Μάιερ σε μια δυνατή μυθοπλαστική αφήγηση
Το δοκίμιο της συγγραφέα και ιστορικού που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Το Βιβλίο της Ημέρας, από τις Εκδόσεις Bell
H συλλογή διηγημάτων «Ουμπίκικους» του Γιώργου Τσακνιά (192 σελίδες, Εκδόσεις Κίχλη), κυκλοφορεί στις 5 Δεκεμβρίου
Η τιμητική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη, 9 Δεκεμβρίου 2025
Η συλλογή διηγημάτων «Οι Αόρατοι της Γης» είναι το αποτέλεσμα του δημιουργικού διαλόγου των συγγραφέων με ένα έργο της ομότιτλης έκθεσης της Σμαρώς Τζενανίδου
Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για το νέο του μεταφραστικό έργο, τη συλλογή του Γεωργιανού συγγραφέα Έρλομ Αχβλεντιάνι «Ο άντρας που έχασε τα λογικά του», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.