Χορος

Η Ζωή Ευσταθίου χορογραφεί μέσω zoom και φτάνει στο Λος Άντζελες

Τρεις χορεύτριες χορεύουν στην έρημο και αποδίδουν την τριαδική φύση μιας γυναίκας

efterpi-mouzakiti.jpg
Ευτέρπη Μουζακίτη
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Οι χορεύτριες Hvrmony Adams, Jill Wilson και Patricia Zhou κατά τη διάρκεια της χορογραφίας της Ζωής Ευσταθίου.
Στιγμιότυπο από την χορογραφία «Gathering» της Ζωής Ευσταθίου.

«Gathering»: Το project της Ζωής Ευσταθίου, στο πλαίσιο του Films Dance, ενός παγκόσμιου εγχειρήματος χορογραφιών μέσω zoom, κατά τη διάρκεια της καραντίνας

Ο ήλιος της ερήμου αντανακλά τις τρεις πλευρές του εαυτού μιας γυναίκας. Τις ενώνει, τις χωρίζει και μετά τις ωθεί προς τα εμπρός. Τρεις χορεύτριες, αποδίδουν την τριαδική φύση αυτής της γυναίκας. Πρόκειται για μια ιδέα εμπνευσμένη από την ελληνίδα χορογράφο και χορεύτρια, Ζωή Ευσταθίου. Το εντυπωσιακό είναι πως η υλοποίηση αυτή της ιδέας και η απόδοση της χορογραφίας έγινε κατά τη διάρκεια της καραντίνας, το διάστημα μεταξύ Απριλίου και Μάιου, με την Ζωή να χορογραφεί από το διαμέρισμά της στην Αθήνα, τρεις χορεύτριες που βρίσκονταν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στο Λος Άντζελες.

[[{"fid":"925886","view_mode":"default","fields":{"format":"default","alignment":""},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","alignment":""}},"link_text":null,"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Από την άλλη άκρη του τηλεφώνου, ακούω μια φωνή γεμάτη ενθουσιασμό και συγκίνηση. Η Ζωή μιλά για το project «Gathering», που έγινε με τη συνεργασία της Jacob Company, της ομάδα του Jacob Jonas, με έδρα το Los Angeles,  με περίσσεια χαρά. «Το Films Dance είναι μια παγκόσμια προσπάθεια που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας και απευθύνονταν σε  χορογράφους από όλο τον κόσμο. Η ιδέα ήταν να χορογραφήσουμε χορευτές που βρίσκονται σε διαφορετικές χώρες από εμάς, μέσω Zoom. Αυτό από μόνο του είναι ένα challenge, που ξέρεις ότι θα αντιμετωπίσεις σίγουρα δυσκολίες».

Η διαφορά ώρας και κυρίως η έλλειψη διαπροσωπικής επαφής ήταν τα βασικά μειονεκτήματα που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν. Η Ζωή περιγράφει πως σε μια δισδιάστατη διάδραση, είναι δύσκολο να κατανοηθεί η σχέση του σώματος με τον χώρο που βρίσκεται. Ωστόσο, η τρομερή εμπειρία των τριών χορευτριών και το γεγονός ότι εκείνες βρίσκονταν στον ίδιο χώρο στο Λος Άντζελες, συνέβαλε στο να έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. «Παρ’ όλο που ήταν κάτι καινούργιο για όλους, υπήρχε μια τεράστια επιθυμία μέσα στην καραντίνα να δημιουργήσουμε καλλιτεχνικά, όχι μόνο για εμάς, αλλά και για τον κόσμο που είχε στερηθεί την τέχνη του χορού. Είχαμε όλη την καλή διάθεση να ανταπεξέλθουμε σε οποιαδήποτε δυσκολία».

Η καραντίνα συνέβαλε στη διαδικασία της δημιουργίας και την υλοποίηση της ιδέας, αλλά δεν ήταν μόνο αυτό που ενέπνευσε την Ζωή. «Η προβολή των κοινωνικών θεμάτων, κυρίως του Metoo, που ξεκίνησε και στην Ελλάδα να έρχεται στο φως της δημοσιότητας, με ώθησαν να φτιάξω μια χορογραφία μόνο με τρεις γυναίκες. Τρεις γυναίκες που περνούν από διαφορετικές φάσεις της ζωής τους, διαφορετικές σχέσεις και διαφορετικά συναισθήματα. Το θέμα του εγκλεισμού είχα σκεφτεί να το αποδώσω χρησιμοποιώντας ένα location, το οποίο θα ήταν αχανές. Ήθελα ένα χώρο που να μην τραβάει το μάτι του θεατή και όλο το επίκεντρο να είναι οι τρεις χορεύτριες.

Οι χορεύτριες Hvrmony Adams, Jill Wilson και Patricia Zhou κατά τη διάρκεια της χορογραφίας της Ζωής Ευσταθίου.
Στιγμιότυπο από την χορογραφία «Gathering» της Ζωής Ευσταθίου.

Πολλές φορές, η κάμερα εστιάζει σε μια μόνο κοπέλα, όπου αντικατοπτρίζει την μια όψη του εαυτού, επομένως με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται το να βλέπουμε τις τρεις διαφορετικές όψεις της γυναίκας. Μοιράστηκα ένα όραμα με μια σκηνοθέτιδα, η οποία αμέσως κατανόησε την ιδέα πίσω από την χορογραφία και την υλοποίησε με τέτοιο τρόπο, όπου όταν είδα το βίντεο για πρώτη φορά, εντυπωσιάστηκα με την ακρίβεια που είχε στην απόδοση του μηνύματος που ήθελα εγώ να περάσω».

Τα συναισθήματα που νιώθει η Ζωή με την ολοκλήρωση και τη δημοσίευση του βίντεο στο παγκόσμιο περιοδικό τέχνης «Nowness» από είναι κυρίως ευγνωμοσύνη και ανέλπιστη χαρά. «Δεν μπορούσα να φανταστώ ποτέ πως η κινησιολογία που είδα ένα βράδυ στον ύπνο μου και μετέφερα στις χορεύτριες μέσω zoom, θα μπορούσε να έχει ένα τέτοιο αποτέλεσμα. Οι άνθρωποι που δούλεψαν και  εμπνεύστηκαν από την χορογραφία μου, είναι εξαιρετικά ταλαντούχοι, ο καθένας στον κλάδο του, νιώθω πραγματικά ευγνώμων που όλοι αυτοί βασίστηκαν πάνω στην κινησιολογία μου».

Την ρωτάω τα πλάνα της για το μέλλον και μου αποκαλύπτει πως το «Films Dance» κατά πάσα πιθανότητα θα συνεχιστεί και θα γίνει μια live παραγωγή, που ίσως την ταξιδέψει μέχρι το Λος Άντζελες για να γνωρίσει τους συνεργάτες της και να δουλέψουν πάνω σε αυτό το project που γεννήθηκε μέσα στην καραντίνα, αλλά αποτέλεσε την ευκαιρία για να δημιουργήσουν με έναν πρωτόγνωρο τρόπο και να νιώσουν ιδιαίτερα συναισθήματα.

Ποιά είναι η Ζωή Ευσταθίου

Η Ζωή Ευσταθίου γεννήθηκε στην Ελλάδα. Από το 2016 έως και σήµερα, συνεργάζεται µε την κορυφαία χορογράφο Anne Teresa De Keersmaeker ως χορεύτρια ρεπερτορίου στο Βέλγιο. Από το 2013 έως το 2016 συµµετείχε στην παραγωγή της Michéle Noiret, «Hors-Champ». Μεταξύ του 2010 και 2015 συνεργάστηκε µε τη χορογράφο Dominique Duszynski στις παραγωγές «Sous Les Ponts» (2010), «Sotto Voces» (2011), «Walkabout» (2014) και µαζί δηµιούργησαν το ντουέτο «Riff» (2012-2015) , το οποίο παρουσίασαν σε Γαλλία, Βέλγιο και Βραζιλία.  

Η Ζωή δηµιούργησε και παρουσίασε παράλληλα τις δικές της παραγωγές «Mr Gingerbread  Man» (2012), «9 NiNe» (2014), «Chapter I» (2015), «(-) ΕΜΑΣ» (2019), «Μέσα στο πλήρες,  συναντάµε εµάς» (2018) σε Βέλγιο, Ελλάδα και Αυστρία.  

Σπούδασε µε πλήρη υποτροφία και αποφοίτησε από την Ανώτερη Επαγγελµατική σχολή χορού «Νίκη Κονταξάκη - Νικολέττα Μπακάλη» στην Αθήνα (2007-2010). Αµέσως µετά την αποφοίτησή της ταξίδεψε στο Βέλγιο όπου έζησε για τουλάχιστον 10 χρόνια.   

Το 2014 η Ζωή ίδρυσε την οµάδα Νέων Χορευτών στην Ελλάδα, στην οποία συµµετείχαν χορευτές από 18 έως 25 ετών.  

Βασική της έρευνα αποτελεί το αιωρούµενο και ταυτόχρονα γειωµένο σώµα που χορεύει. Η αιώρηση, η πραγµατική αιώρηση που ξεκινά από τη βαθιά σύνδεση του χορευτή µε τη γη, αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό µίας διαφορετικής και µοναδικής τεχνικής, η οποία ακολουθεί τις γραµµές που ήδη υπάρχουν στο χώρο και δηµιουργεί καινούργιες εσωτερικές γεωµετρίες

Η χορογράφος Ζωή Ευσταθίου.
Η Ζωή Ευσταθίου.

«Gathering»
Director: Talia Shea Levin 
Choreographer: Zoi Efstathiou  
Featuring: Hvrmony Adams, Jill Wilson, Patricia Zhou 
Cinematographer: Arlene Muller 
Composed By: Collettivo_21  
Flute: Lorenzo Di Marco 
Electric Guitar: Giulia Pastorino 
Electric Guitar & Electronics: Luca Guidarini 
Piano: Daniele Nava 
Sound Engineer: Alessandro Baldessari 
Recorded at Casa della Musica San Michele 
1st AC: Arjun Bajaj 
Gaffer: Daniel Padilla   
Stylist: Christian Stroble 
Clothing: Kenneth Nicholson 
Location / Still Photographer: Nick Rufo 
Editor: Jackson Kroopf 
Color: Will Adashek 
Special thanks: The Camera Division, heywhatsyourface, inc., Spectra Film Lab, Liz Clayton  Scofield, Jeffrey Reeser, Ilana Wolpert, Laurien Schreuder 
Produced by Jacob Jonas The Company  
Executive Producer/Creative Director: Jacob Jonas 
Producers: Jill Wilson, Emma Rosenzweig-Bock 
Associate Producers: Joy Isabella Brown, Francisco Cruz, Steve Hackman, Emily Kikta,  Rubberlegz, Anibal Sandoval, Mike Tyus, Peter Walker, Christian Stroble Co-presented by Brooklyn Academy of Music, Joan W. and Irving B. Harris Theater, Younes  and Soraya Nazarian Center for the Performing Arts, Stanford Live and Stanford Global Studies

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο χορογράφος Ζερόμ Μπελ
Ζερόμ Μπελ: «Δεν πιστεύω στην προσωπική έκφραση του καλλιτέχνη»

Λίγο πριν δυο έργα του συναντήσουν το κοινό στην Πειραιώς 260, ο Γάλλος διάσημος χορογράφος μας μιλά για την θρυλική Ισιδώρα Ντάνκαν, την τέχνη του και τη δέσμευσή του για την προστασία του περιβάλλοντος

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.