- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
O Πέτρος Νικόλτσος, οι «Σπάρτακοι» και η ζωγραφική για τις εξεγέρσεις
Η νέα σειρά έργων του παρουσιάζεται στη γκαλερί Phoenix Athens
Ο Πέτρος Νικόλτσος παρουσιάζει την έκθεση ζωγραφικής «Spartacae (Σπάρτακοι)» στη γκαλερί Phoenix Athens
Αυθόρμητη ζωγραφική που επιδιώκει να ερευνήσει τις σύγχρονες διαστάσεις της δουλείας και της εξουσίας. Μην μπερδεύεστε με Μαέβιους Παχατουρίδη και αλαμπουρνέζικα δελτία τύπου, ο Πέτρος Νικόλτσος είναι γνωστός για την ικανότητά του να εκφράζεται με πολλούς διαφορετικούς τρόπους - από τη φωτογραφία και τη λογοτεχνία μέχρι το θέατρο και τη ζωγραφική.
Spartacae (Σπάρτακοι)»: Η νέα έκθεση ζωγραφικής του Πέτρου Νικόλτσου αντλεί έμπνευση από την ιστορική εξέγερση
Με τον τίτλο «Spartacae (Σπάρτακοι)», ο Πέτρος Νικόλτσος παρουσιάζει από την Παρασκευή 26 Απριλίου έως τη Δευτέρα 20 Μαΐου, μια νέα σειρά ζωγραφικών έργων στην γκαλερί Phoenix Athens με έντονους συμβολισμούς και έμπνευση από την ιστορική εξέγερση του Σπάρτακου και των σκλάβων ενάντια στη Ρωμαϊκή Δημοκρατία το 73 π.χ. Ιστορία, αφηρημένη έκφραση, σινεμά Στάνλεϊ Κιούμπρικ κι ερωτήματα για το αν και πώς η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει ως μέσο αντίστασης. Η επανάσταση του Σπάρτακου υπήρξε μία από τις πιο μεγάλες και πιο μαζικές εξεγέρσεις της αρχαιότητας. Η τραγική κατάληξή της, με περίπου 6.000 αιχμάλωτους δούλους να σταυρώνονται κατά μήκος της Αππίας Οδού και τους σταυρούς με τα αποσυντιθέμενα πτώματα να παραμένουν στη θέση τους για χρόνια προς παραδειγματισμό, κατέδειξε την ανησυχία που προκάλεσε στην άρχουσα τάξη της Ρώμης.
Η αναφορά του Πέτρου Νικόλτσου στην ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ αποκαλύπτει την επιθυμία του να εμπλουτίσει τα έργα του με βαθύτερα νοήματα σχετικά με την αλληλεγγύη και τη γενναιοδωρία. «Σε δύσκολους καιρούς, το μόνο που έχουμε είναι ο ένας τον άλλον» αναφέρει, υπογραμμίζοντας την αξία της ανθρώπινης σύνδεσης και την επιδίωξη κοινών ιδεωδών. Στη συγκεκριμένη σειρά έργων ο Πέτρος Νικόλτσος πειραματίζεται με αποχρώσεις και χρωματικούς τόνους, σκοτεινές γραμμές, κάθετες και οριζόντιες κινήσεις του χρώματος που θυμίζουν οριοθετήσεις: ένας τόπος όπου το συνηθισμένο και το εσωτερικό συμπίπτουν με τη ακαθόριστη γεωγραφία της επίγειας ύπαρξης.
Ο Πέτρος Νικόλτσος συλλογίζεται τους σταυρούς από την κατάληξη της εξέγερσης του Σπάρτακου και των μονομάχων το 73 π.Χ. στην αρχαία Ρώμη, και εμπνέεται από αυτούς. Η κύρια προβληματική του εδώ είναι το ζήτημα της δουλείας έναντι της εξουσίας, της εξέγερσης έναντι της υποταγής σε κοινωνίες, όπου απαντάται το δίπολο του καταπιεστή και του καταπιεζόμενου.
«Οι σταυροί μου θύμισαν την τρομερή τελική σκηνή της ταινίας του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, τη σκηνή όπου ο Ρωμαίος αξιωματικός ρωτά: “Ποιος από εσάς είναι ο Σπάρτακος;” και όλοι οι δούλοι ένας-ένας φωνάζουν: “Εγώ είμαι ο Σπάρτακος!”» εξηγεί ο ίδιος.
Μένοντας πιστός στην παράδοση των υπερρεαλιστών της ύστερης περιόδου, ο Πέτρος Νικόλτσος μας εισάγει σε κόσμους όπου το χρώμα είναι ο κύριος αφηγητής. Άλλες φορές πάλι τα δομικά στοιχεία μέσα στη ζωγραφική του μπορεί να φέρουν στο νου την εξερεύνηση των αρχιτεκτονικών φορμών από τη Ρωσική Πρωτοπορία. Τι σταυρό κουβαλάμε; Προκαλώντας τους θεατές να βρουν συνοχή μέσα στο χάος και να αναζητήσουν νόημα στην αφηρημένη γλώσσα της μπογιάς και του καμβά, οι πίνακες του κατοικούν στο αόρατο σύμπαν των αθέατων ανωμαλιών, του θορύβου και της σιωπής, σαν αναφορές στην πρωτοποριακή πλατφόρμα του μινιμαλισμού που εξελίχθηκε από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό της δεκαετίας του 1950.
Ο Πέτρος Νικόλτσος γεννήθηκε στη Θεσαλονίκη το 1979 και ζει στην Αθήνα από το 2011. Η καλλιτεχνική του πρακτική εκτείνεται σε διαφορετικά μέσα, όπως ο κινηματογράφος, η ποίηση, το θέατρο και η λογοτεχνία. Έχει παρουσιάσει 11 ατομικές εκθέσεις φωτογραφίας στην Ελλάδα και έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στο εξωτερικό. Η έκθεση «Spartacae (Σπάρτακοι)» είναι η δεύτερη στην οποία παρουσιάζει έργα σε καμβά.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.