Η Marlene Dumas στο Palazzo Grassi: Εξαντλητική και συγκινητική ταυτόχρονα
«Ένας πίνακας δεν είναι καρτ ποστάλ»
Marlene Dumas στο Palazzo Grassi: η Athens Voice επισκέφτηκε την έκθεση «open-end» στη Βενετία.
Το Palazzo Grassi προσκαλεί, προκαλεί. Το Palazzo Grassi ξεδιπλώνει και διαμορφώνει. Το Palazzo Grassi στη Βενετία ανυψώνει στους χώρους του τα χρώματα της Marlene Dumas.
Η ένταση, η σαγήνη, η αποτροπή, η βία και η αδυναμία παίζουν με τα πινέλα της τόσο και όσο εκείνη θέλει. Τα έργα της άλλοτε είναι κόμπος στο στομάχι κι άλλοτε ερωτεύσιμα. Μέσα σε έναν πίνακα περικλείεται μια σύνθετη συναισθηματική διαδρομή που κινείται στα άκρα του ανθρώπινου ψυχισμού, σε σημείο που εξαντλείσαι. Η έκθεση μιλά για τις προσωπικές της καλλιτεχνικές εμμονές. Όπως όλοι οι καλλιτέχνες έχει θέματα στα οποία επιστρέφει ξανά και ξανά μιας και οι σωστές απαντήσεις δεν έχουν ακόμη δοθεί.
Η Marlene Dumas σαγηνεύει μιλώντας για τον έρωτα, το φύλο, τη φυλή, την πολιτική. Κι ο θάνατος, ναι, δεν φοβάται να τον ακουμπήσει, έχει σε όλη τη διάρκεια της έκθεσης έναν κύριο ρόλο. Κυριαρχούν οι γυναίκες. Διάσημες γυναίκες, Dora Maar, Marilyn Monroe. Ανώνυμες μητέρες με μια διάχυτη θλίψη, που απογυμνώνονται μπροστά στον θεατή. Κι ο αγαπημένος Pasolini εδώ.
Ένιωσα ένα σφίξιμο δυνατό στο στομάχι καθώς κοιτούσα μια γυμνή αυτοπροσωπογραφία του 1997, την ονόμασε Drunk, μια κοιλιά απαλή, ένα στήθος που δεν είναι πια ούτε σφιχτό ούτε στητό, κι η ίδια ντύνεται με ένα ελαφρύ χαμόγελο. Ένα μεγάλο μέρος αποτελείται από πορτρέτα που αντιπροσωπεύουν τον πόνο, την έκσταση, τον φόβο, την απόγνωση, αλλά συχνά αποτελούν ένα σχόλιο για την ίδια την τέχνη της ζωγραφικής.
Η Marlene Dumas για το έργο της δηλώνει: «Είμαι καλλιτέχνης που χρησιμοποιεί εικόνες από δεύτερο χέρι και εμπειρίες πρώτης τάξης». Γεννήθηκε το 1953 στο Κέιπ Τάουν της Νότιας Αφρικής, μεγάλωσε και σπούδασε καλές τέχνες κατά τη διάρκεια του καθεστώτος του απαρτχάιντ. Είναι μια από τις πιο σημαντικές δημιουργούς της σύγχρονης τέχνης. Το 1976 μετακόμισε στην Ευρώπη για να συνεχίσει τις σπουδές της και εγκαταστάθηκε στο Άμστερνταμ, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα. Έγινε γνωστή για τα κολάζ και τα κείμενά της. Tην κέρδισε το λάδι σε καμβά, το μελάνι σε χαρτί.
Το Palazzo Grassi παρουσιάζει τη μεγάλη ατομική έκθεση της Marlene Dumas, με τίτλο «open-end» μέχρι τις 8 Ιανουαρίου 2023. Η έκθεση ενσωματώνεται στο πρόγραμμα μονογραφιών αφιερωμένων σε σπουδαίους σύγχρονους καλλιτέχνες που από το 2012 έως σήμερα εναλλάσσονται με θεματικές εκθέσεις της συλλογής Pinault.
Την έκθεση επιμελείται η Caroline Bourgeois σε συνεργασία με τη Marlene Dumas. Συνολικά παρουσιάζονται πάνω από 100 έργα, τα οποία ξεδιπλώνουν την εικαστική παραγωγή της. Τα έργα που παρουσιάζονται ξεκινούν από το 1984 έως σήμερα, υπάρχουν και αδημοσίευτα έργα που δημιουργήθηκαν τα τελευταία χρόνια. Οι πίνακες ανήκουν στη συλλογή Pinault, σε διεθνή μουσεία καθώς και σε ιδιωτικές συλλογές.
Ο πρώτος όροφος της έκθεσης, «Myths and Mortals», παίρνει τον τίτλο του από έργα που οφείλουν τη γέννησή τους στο έργο του Σαίξπηρ, Αφροδίτη και Άδωνις, και στο δεύτερο επίπεδο, «Double Takes», τα έργα βασίζονται εν μέρει στη δουλειά του Σαρλ Μπωντλαίρ.
Η Marlene Dumas παρουσιάζει ανθρώπινες μορφές, μιλάει για την ατέρμονη πάλη των έντονων συναισθημάτων. Η έκθεση ήρθε σε μια δύσκολη χρονιά για αυτή, έχασε τον σύντροφο της ζωής της, τον καλλιτέχνη Jan Andriesse, και έναν στενό φίλο της, τον συγγραφέα Hafid Bouazza. Επέλεξε τον τίτλο «ανοιχτό τέλος», εξηγώντας ότι αντικατοπτρίζει την τρέχουσα ψυχική της κατάσταση και το άνοιγμα των έργων της σε διαφορετικές ερμηνείες. Η ίδια είπε: «Η ζωγραφική είναι το ίχνος του ανθρώπινου αγγίγματος, είναι το δέρμα μιας επιφάνειας. Ένας πίνακας δεν είναι καρτ ποστάλ».
Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο που εκδόθηκε σε συνέκδοση από το Palazzo Grassi - Punta della Dogana σε συνεργασία με το Marsilio Arte, Βενετία.
Ακούστε το podcast «A Kind of Tenderness. Marlene Dumas Between Words and Pictures» Spreaker, Spotify, Apple.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.