Εικαστικα

Νίκος Κασκούρας: «Μια ζωγραφική του χθες για σήμερα»

Νέα έκθεση από τον «αισιόδοξο ζωγράφο της απελπισίας» στην γκαλερί ΑΛΜΑ. Τι δηλώνουν οι επιμελητές

62222-137653.jpg
A.V. Team
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Νίκος Κασκούρας, "Lovers" (2020), λεπτομέρεια
Λεπτομέρεια από το έργο "Lovers" (2020) του Νίκου Κασκούρα στην γκαλερί ΑΛΜΑ

Νίκος Κασκούρας: Νέα έκθεση με τίτλο «Μια ζωγραφική του χθες για σήμερα» στην γκαλερί ΑΛΜΑ. Τι λένε οι επιμελητές Μάνος Στεφανίδης και Νιόβη Κρητικού.

Με «Μια ζωγραφική του χθες για σήμερα» αλλά και με γλυπτά του καταφθάνει ο Νίκος Κασκούρας στην γκαλερί ΑΛΜΑ στο Κολωνάκι από τις 3 Μαρτίου.

Νίκος Κασκούρας, "Landscape" (2020)
Νίκος Κασκούρας, "Landscape" (2020)

Έχοντας υιοθετήσει τη γλώσσα της αφαίρεσης και επηρεασμένος από την ελληνική παράδοση, την τέχνη των κυκλαδικών ειδωλίων, το ιδίωμα του αμερικανικού αφηρημένου εξπρεσιονισμού και τη χειρονομιακή γραφή των Μπασκιά και Μπάζελιτς, ο καλλιτέχνης αποδίδει στον καμβά αλλά και στις τρεις διαστάσεις καθημερινές στιγμές παρατήρησης.

Για τον ιστορικό της τέχνης και συνεπιμελητή της έκθεσης Μάνο Στεφανίδη, ο Κασκούρας «είναι ο αισιόδοξος ζωγράφος της απελπισίας. Είναι ο μινιμαλιστής των μεγάλων θεμάτων κι εκείνος που επιστρέφει συνειδητά στις απαρχές, στα ελάχιστα πράγματα, στο τίποτε που μπορεί όμως να μιλήσει για το παν. Που επιμένει πως η τέχνη, εν προκειμένω η ζωγραφική, πριν γίνει φαντασμαγορία ή πολυτελής διακόσμηση, ήταν και είναι η έκφραση του εσωτερικού δράματος, ο τρόπος με τον οποίο τα θνητά σώματα μπορούν να διεκδικήσουν την αθανασία της ψυχής τους. Με μια και μόνο γραμμή, μία φόρμα, ένα χρώμα - ίχνος ή μια απόχρωση - γραφή πάνω στην άσπρη επιφάνεια. Σαν μπουκάλι ριγμένο στο πέλαγος. Με το μήνυμα δυσανάγνωστο και τυφλό τον αποδέκτη του. Έπειτα έρχεται ο τρόμος μπροστά στον χρόνο, δηλαδή τον θάνατο... που πάντως μπορεί να μεταμορφωθεί σε θρίαμβο. Αφού οι λέξεις κι οι εικόνες μπορούν να μας σώσουν... Ακόμη. Έπειτα είναι κι η γλυπτική του. Ειδώλια στο εδώλιο της κρίσης. Την εποχή της πτώσης των ειδώλων. Μικρά μνημεία της ματαιότητας των μνημείων».

Νίκος Κασκούρας, "Καρυάτιδα" (2020)
Νίκος Κασκούρας, "Καρυάτιδα" (2020)

Η ιστορικός της τέχνης και καλλιτέχνιδα Νιόβη Κρητικού, η οποία συνεπιμελείται την έκθεση, αναφέρεται στις ανθρωποκεντρικές απεικονίσεις που διαφαίνονται στο έργο του και μιλούν για λεπτές πτυχές συναισθημάτων. «Οι μορφές του είναι νωχελικές και οι κινήσεις τους υπαινικτικές. Η σταυροειδής γραφή του θυμίζει πλέγμα ύφανσης, που άλλοτε μπλέκεται επ’ άπειρο κρατώντας μας αιχμάλωτους και άλλοτε λύνεται αφήνοντας ένα διάφανο πέπλο αναπνοής». Τα χρώματά του κινούνται στις διαβαθμίσεις του άσπρου – μαύρου, ενώ δεν λείπουν οι στιγμές που ένα πιο έντονο χρώμα έρχεται να σπάσει τη «μονοτονία». Στην δομή των γλυπτών του βλέπει μια προσπάθεια του καλλιτέχνη «να αποτυπώσει σαν μονοκοντυλιά την ουσία των μορφών». Για την ίδια «Η ματιά του Ν. Κασκούρα γίνεται βαθιά συμπονετική προς τις κοινωνικοπολιτικές κακουχίες που βιώνουν οι άνθρωποι, του περιθωρίου και όχι μόνο. Το βλέμμα του αγκαλιάζει και ενοποιεί».


INFO:
Νίκος Κασκούρας, «Μια ζωγραφική του χθες για σήμερα»
Γκαλερί ΑΛΜΑ, Υψηλάντου 24 Κολωνάκι
Εγκαίνια Πέμπτη 3 Μαρτίου, 16:00-22:00

Διάρκεια: 3 Μαρτίου-2 Απριλίου 2022
Ωράριο λειτουργίας: Τρ., Πέμ.-Παρ. 11:00 - 20:00, Τετ. & Σάβ. 11:00-15:00

ΠΡΟΣΦΑΤΑ