Χριστίνα Ανδρουλιδάκη, CAN Christina Androulidaki Gallery
Το βασικό πρόβλημα τώρα που οι αίθουσες τέχνης ξανανοίγουν είναι ότι ο κόσμος παραμένει «παγωμένος».
Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη από την CAN Gallery μιλάει για τις συνέπειες της πανδημίας και του λοκντάουν στον χώρο της τέχνης και οραματίζεται την επόμενη μέρα.
Η πανδημία COVID-19 έφερε τεράστια αναταραχή στον τρόπο που ζούσαμε ως τώρα, δοκίμασε την παγκόσμια οικονομία και έφτασε στα όριά τους ολόκληρα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης σε όλο τον κόσμο αλλά ταυτόχρονα μας πέρασε αυτόματα σε μία νέα εποχή στον πολιτιστικό τομέα, βάζοντας με κινήσεις fast forward στον κόσμο των ψηφιακών τεχνολογιών και στη διάδοση περιεχομένου χιλιάδες φοβισμένους, αγχωμένους, βαριεστημένους και κλεισμένους στα σπίτια τους πληθυσμούς. Από τον Μάρτιο του 2020, που οι περισσότεροι χώροι πολιτισμού σε όλο τον κόσμο έκλεισαν επ’ αόριστον (ή τουλάχιστον με τις υπηρεσίες τους ριζικά περιορισμένες) και οι εκθέσεις, παραστάσεις και λοιπά ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν, είδαμε μία νέα δραστηριοποίηση των μουσείων, των αιθουσών τέχνης, ακόμη και των εμπορικών φουάρ σε ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες επιχειρούν με διάφορα μέσα, όπως virtual tours, να αντικαταστήσουν τη φυσική ροή του φιλότεχνου κοινού στους χώρους τους με μια αντίστοιχη ψηφιακή.
Πέτυχε αυτό; θα αναρωτηθείτε. Κατά μία έννοια ναι, γιατί ήταν καιρός να χρησιμοποιήσουμε στον μέγιστο βαθμό τις τεχνολογίες που έχουμε στη διάθεσή μας, κατά μία άλλη όμως έννοια όχι. Κι αυτό γιατί η τέχνη κατά τη γνώμη μου χρειάζεται ΒΙΩΜΑ. Η εμπειρία του να επισκέπτεσαι μια αίθουσα τέχνης ή ένα μουσείο και να αντικρίζεις ένα έργο από κοντά δεν έχει καμία σχέση με την εμπειρία που έχεις καθώς το βλέπεις μέσα από μια οθόνη, ξαπλωμένος στον καναπέ με την πιτζάμα σου. Είναι σαν να ρωτάμε εάν τα chat rooms θα αντικαταστήσουν ποτέ πλήρως την ανθρώπινη επαφή ή την ανάγκη μας να βγαίνουμε έξω για καφέ και να κοιτάμε στα μάτια τον συνομιλητή μας.
Σαν CAN gallery την περίοδο της καραντίνας παραμείναμε «ανοικτοί» και πάρα πολύ ενεργοί κυρίως δουλεύοντας στο πλαίσιο συγκρότησης ιδιωτικών συλλογών. Παράλληλα βάλαμε τις εκθέσεις μας στην πλατφόρμα ARTSY, όπου κάποιος μπορεί να περιηγηθεί στον χώρο μας, να έρθει σε επαφή μαζί μας, αλλά και να αγοράσει απευθείας online τα έργα από τις εκθέσεις μας.
Το βασικό πρόβλημα που παρατηρώ τώρα που οι αίθουσες τέχνης δειλά-δειλά ξανανοίγουν και προσκαλούμε το κοινό να επισκεφθεί τους χώρους μας, είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού παραμένει «παγωμένο». Ο κόσμος θέλει να βγει και να κάνει μια βόλτα στον ήλιο, να συναντήσει τους φίλους του, να πάρει κάτι στο χέρι να πιει. Η ακύρωση όλων των άλλων δραστηριοτήτων έχει φέρει ένα γενικότερο μούδιασμα. Όχι μόνο στην αγορά αλλά κυρίως στην ψυχολογία. Οι χώροι τέχνης είναι σίγουρα ένα πολύ ασφαλές περιβάλλον για τον κάθε επισκέπτη. Εισέρχονται λίγα άτομα κάθε φορά, η παραμονή τους δεν ξεπερνάει τα 15-20 λεπτά και φυσικά δεν έρχονται σε κανέναν κίνδυνο καθώς δεν ακουμπούν τίποτα και δεν πλησιάζουν κανέναν. Εύχομαι ότι η επανέναρξη του λιανεμπορίου θα μας ξυπνήσει από τον λήθαργο και θα βγάλει τον κόσμο από το mood ματαίωσης μιας τόσο δύσκολης και παρατεταμένης παύσης.
Η έκθεση Beyond Nostalgia Hijack, η οποία ανοίγει το Σάββατο 17 Απριλίου (11π.μ. - 4 μ.μ.) στην CAN έχει ως θέμα της ακριβώς αυτήν την κατάσταση μουδιάσματος που συχνά βιώνεται σε στιγμές παύσης, η οποία όμως μπορεί να μετατραπεί σε μία χρήσιμη εμπειρία αναστοχασμού ή μετασχηματισμού. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση, ο Κωνσταντίνος Γιώτης, η Βαλίνια Σβορώνου, η Έυα Παπαμαργαρίτη, ο Μάριος Σταμάτης και ο Κωνσταντίνος Πέττας, καταπιάνονται με θέματα όπως η ευαλωτότητα, η έννοια του ρομαντισμού στις μέρες μας αλλά και στο μέλλον, η τεχνολογική πρόοδος, το συνεχώς μεταβαλλόμενο φυσικό τοπίο αλλά και η ίδια η ανθρώπινη ταυτότητα ως συνθήκη η οποία βρίσκεται μόνιμα σε κρίση.
Είμαι πολύ αισιόδοξη για το μέλλον. Η πανδημία μας στέρησε αλλά και μας δίδαξε πολλά. Μας έκανε να επανεκτιμήσουμε το υψηλότερο αγαθό – εκείνο της καλής υγείας. Μας ανάγκασε να ξανασκεφτούμε τι σημαίνει πληρότητα για τον καθένα μας. Από αυτήν την κρίση πιστεύω θα βγούμε πιο δυνατοί και σίγουρα πιο διψασμένοι για ζωή.
CAN Christina Androulidaki Gallery, Αναγνωστοπούλου 42, Κολωνάκι, www.can-gallery.com, www.artsy.net/can-christina-androulidaki/works, @cangallery
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.